Gå til innhold
Arkivverket

[#70855] Svenske Ingrid Sofia Jansdotter født 1852. Hennes aner


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg tror nok at gåta nå er løst.I flg. boka Den sägenomspunna släkten, som handler om Bågenholm slekten fra Håbol finner jeg flg.Jan Magnus Petterson f.25.5.1825 i dalen i Rölanda. d. omkring 1907, hemmansägare, Gillanda i Rölanda. senare inhyses, från 1861-1865 års husforhörlängd 'rymd'.G.1851m. Maria Katarina Johansdotter (tab. L). f.24.11.1827 i Skuggetorp i Steneby, til Halden i Norge 1872.Barn: Ingrid Sofia Jansdotter, f.25.04.1852 i Håbol til Norge 1870* de har 5 barn til. Sender først dette, resten av familien kommer i neste innlegg.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

De andre barna er: Anna Katarina Jansdotter, f.10.11.1855 på Gillanda, till Halden 1872 g.24.10.1880 i Glemmen, Østfold m. Adolf Kristian Schau f.31.01.1855 i Fröystad.*Klara Kajsa Jansdotter f.17.08.1857 på Gillanda, hos mormodern Anna Maja Nilsdotter 1863 til 1874 i Steneby, piga i Håbols stom i Håbol 1874-1875 hos Olle Magnusson og i Sandviken i Trekil, Värmland 1875-1876, därefter till Aremark i Norge.*Erika Elisabeth Jansdotter f.8.10.1858 på Gillanda d.11.3.1862.Petter Edvin Janson f.20.03.1860 på Gillanda, d.5.3.1947 av lungebetendelse på Glemmen pleiehjem, gravlagt på 'Leiekirkegård.' ugift salgskarl, bosatt i Fredrikstad, Norge.Kristina Jansdotter f.8.2.1862 på Gillanda, til Fredrikstad 1882, piga, g. 24.12.1882 i Glemmen, Østfold m. Ole Kristian Eriksen, f.20.10.1851 i Råde, Østfold, Jernbanearbeider.*Betty (hustruns dotter), f.21.1.1867 på Gillanda, följde med modern och näst äldsta systern till Norge 1872. hennes far var Johannes Andersson från Bäcke.* Källor: Kyrkoböker i Rölanda, Steneby, Håbol och Trankil, Hugo Gustavsen (HNCA), Glemmens kirkebok, IL och henrik Janson, (NFBAD)Kommentar: Om sonen Petter Edvin berättar husförhörslängderna i Rölanda följande: Bräcklig, går på kryckor, fattighjon. Jeg kunne sikkert ha skrevet ned hvem foreldrene til Jan og Maria Katarina er også men det vil ta litt tid. For det står mye om de i boka på side 100.(Jan) og side 376 (MK). Det kan du lese om gårdene og slekta i flere generasjoner det er også en del bilder i boka. farfaren og hans far finner du på side 80. Ingrid Sofia finner du på side 117. under tab AH.Jeg anbefaler at du kjøper boka hvis du er en etterkommer, evt låner den på Biblioteket. Jeg kjøpte min i Bengtsfors.Bågenholm slekten har en egen slektsforening som kaller seg Håbolssläktföreing som du kan kontakte. De har også mange medlemmer bosatt i Østfold.Ja da håper jeg at vi har truffet rette familie, det virker sånn.De står også i en anne bok om samme slekta som heter Bågenholm- Håbolssläkten av Ivan Lövgren.under tab. 1334 ( Jeg står under tab 2303) Den tror jeg ikke er til salgs lenger. Men det står mer mer utførlig om familien i den andre boka.Nå må jeg ut å nyte sommer varmen.MVH Kerstin. som stammer fra samme slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Kerstin. Formidabelt og godt gjordt. Jeg må si at Digitalarkivet og brukerne her er noe av det beste jeg har vært borte i. Jeg er selv ikke en del av denne slekten, men en gammel skolekamerat/venninne vet jeg kommer til å bli meget glad når hun kommer hjem fra hytta imorgen. Hun kommer sikkert til å få tak i denne boken. Nok en gang, takk til dere alle sammen. Nå skal jeg også nyte sommeren, for nå begynner det å bli behagelig ute og helgen står for døren. Bjørn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hittade denna Ingrid Sofia född 25 april och döpt 27 april 1851, föräldrar Torp. Jan Magnus Pettersson hustru Katrina Jansdr i Gillanda. (AD Rölanda C:4 s139)Familjen finns i husförhöret 1851-1856 Gillanda och där står att Ingrid Sofia är född i Röl(anda) och dom flyttade ut till Håbol 52. (AD Rölanda A1:9 sidan 248).Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Her kommer en liten tilleggs opplysning. Maria Katarina Johansdotter (tab. L). f.24.11.1827 i Skuggetorp i Steneby hadde en bror som het Jan f.7.10.1826. Jans etternavn var Jansson fordi faren Johan Bryntesson byttet navn til Jan Bryntesson. Faren var gift 3 ganger og fikk i alt 14 barn.Du finner hele denne slekten som kom fra Skuggetorp fra side 376 i boka. Jan Janssons eldste datter Mathilda f.26.7.1859 Giftet seg med Lars Marinius Aker fra Råde i Østfold, de bosatte seg i Råde og der ble hennes etterkommere også bosatt. Mathildas sønnedatter giftet seg med en fra Glemmen. Og har de ikke flyttet siden boka ble skrevet så finner du kanskje noen bosatt i Fredrikstad, Moss, Råde, Horten og Sarpsborg mm. Familien Aker har mange etterkommere i Østfold og Vestfold.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Moro at dette allikevel fikk sin løsning, så raskt. Et godt resultat av at mange jobbet sammen. Det er jo veldig moro da.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.