Gå til innhold
Arkivverket

[#70863] Harald Rudolf Johannessen f i Rakkestad, Østfold 1915


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Harald Rudolf ble født 1 jan 1915, nr 6: Lenke . Har noen bygdebøker for Rakkestad (Aremark?) som kan gi mer informasjon om foreldrene hans? Ekteskap, død, deres foreldre igjen osv. Moren Hansine ser jeg bor på Panteholtet når Harald Rudolf blir født, og faren Nils på Naalem. Jeg har 'pløyet' skannede kirkebøker for Rakkestad uten å finne noe mer. Takker for hjelp!Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Hansine med foreldre og søsken på Haraldstadplassen Fjellingbakken i FT 1900:LenkePanteholtet er et bruk under matr.-gården Tøften, en av de gamle storgårdene ganske sentralt i Rakkestad.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jeg tror at f.år, 1881, til den utlagte barnefaren er galt.Kanskje er dette faren:LenkeEtternavnet Melleby har også senere brukere på Nålum. Men hvor kommer Melleby-navnet fra? Det kan være flere akt. gårder i området - Os i Rakkestad, Eidsberg osv.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Egil for svar og hjelp! Det var godt å få vite hvor Hansine kom fra, hvem hennes familie var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk igjen for fakta på Nils! Mellebykilden har jeg ikke funnet, Eidsbergbøkene har jeg, og derfra er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

NILS CHRISTIAN JOHANNESEN GJULEM konf. i Rakkestad, 1895 - nr. 12:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad i Rakkestad, Ministerialbok nr. I 13 (1894-1908), Konfirmerte 1895, side 122. Permanent sidelenke: LenkeDette er vel samme pers. som vi finner på Rakkestad kirkegård som Nils Melleby?(Forøvrig konf. samtidig med en av min farmors brødre.)Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Da er dåpen til Nils her, som nr. 41:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad i Rakkestad, Ministerialbok nr. I 12 (1878-1893), Fødte og døpte 1880, side 24. Permanent sidelenke: LenkeMelleby-navnet kommer vel fra en av de 3-4 Melleby-gårdene i området hvor han har bodd i per. 1895 - 1915.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Fordi jeg selv har mye slekt i den delen av Rakkestad som Nils kommer fra, har jeg sett litt mer på hans opphav - og hvorfor han kaller seg Melleby.Faren til Nils, Johannes Christensen kommer nok fra Melleby i Os, ved Heia st. - en nabogård til en av min families slektsgårder.Dåpen til faren til Nils, Rakkestad 1837 - nr. 40:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1841), Fødte og døpte 1837, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9&idx_id=9&uid=ny&idx_side=-99>LenkeVielsen til foreldrene til Niels, Rakkestad 1880 - nr. 21:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad i Rakkestad, Ministerialbok nr. I 12 (1878-1893), Ekteviede 1880, side 202. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk igjen! (jeg har nå en liten fem-minutter på jobben...)Dette var jammen bra! Jeg er ikke selv en Melleby; jeg spør på vegne av en som nå endelig får svar på hvor dette navnet har sine røtter i familien. Og ikke minst hvem som var Hansine sine foreldre og hvor hun kom fra. Tusen, tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Også moren, Hansine Johansd., ser ut til å ha feil f.år - både i KB ved Hans Rudolfs dåp og i FT 1900 ... Om innføringen i KB ved konf. i Rakkestad i 1903 er korrekt, er hun født i Borge 31.5.1889 - konf. nr. 58 her:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad i Rakkestad, Ministerialbok nr. I 13 (1894-1908), Konfirmerte 1903, side 158. Permanent sidelenke: LenkeIflg FT 1900 skal imidlertid hele fam. være født i Rakkestad. Skal se om vi kan finne ut mer om denne fam. - om det er en Rakkestad-fam. som har bodd en periode i Borge, eller innflyttere til Rakkestad.Hvis det er slik (som jeg aner utfra tidl. innl. her) at Hans Rudolf brukte etternavnet Melleby selv om var født utenfor ektesk. og foreldrene ikke ble gift (?), kan vel dette ha sammenheng med de såkalte castbergske barnelover som legaliserte rettigheter for utenomeks. barn, og som ble innført nettopp i 1915.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk for iherdigheten din, Egil! Dette setter jeg virkelig stor pris på! Harald Rudolf tok ikke etternavnet Melleby før på slutten av 1960-tallet (sikkert ikke før etter faren døde). Jeg går også ut fra at han vokste opp med sin mor, men det har jeg ikke fått bekreftet. Giftet Hansine seg, og når døde hun?Varmen her på Vestlandet er uutholdelig, så nå tar jeg kvelden. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Foreløpig funnet ut at Hansines foreldre var fra Degernes - moren, antagelig - og faren fra Elfsborg i Sverige.De ble viet i Degernes kirke i jan. 1889, og Hansine døpt i Borge. Faren var gårdsarb. i Borge ved vielsen og Hansines dåp. Senere kommer altså fam. tilbake til Rakkestad.Beklager at jeg ikke har pekere til kirkeboksidene her.Leter litt etter faren J.J.s innflytting fra Sverige, men krever visst noe arb.Harald (skal det jo være ... ) Rudolf ble vel født så vidt før barnelovene trådte i kraft. Etter dem skulle også 'uekte' barn ha fulle rettigheter, også til arv, etter faren.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Det gikk fint uten lenker, jeg har funnet Hansines dåp og foreldrenes vielse takket være infoen din. Jeg klarer ikke å tyde hele navnet på gården Hansines mor kommer fra: Fugle.....? Prøvde å finne det i 1865 tellingen, men det gjorde jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Plassen i Degernes heter Fuglenæssætret.Siste spor jeg har etter Hansine er ved Haralds konf. i 1929 - nr. 8:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad i Rakkestad, Klokkerbok nr. I 2 (1918-1931), Konfirmerte 1929, side 122. Permanent sidelenke: Lenke Hansine kalles 'kafedame' og de bor fremdeles på Panteholtet.(Som konf. 17 og 18 på neste side finner man 2 fettere, sønner til halvbroren til Nils, Peder, som overtok Gjulem-gården (bruk 3).Finner ikke Hansine på kirkegårdene i Rakkestad.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hansines mor og onkel (tvillingbror), f. 3. des. 1865, døpt 28. jan. 1866 i Degernes, fra Fuglenæs-pl. - nr. 23 og 22:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. 11 (1862-1877), Fødte og døpte 1866, side 73. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5766&idx_id=5766&uid=ny&idx_side=-78>LenkeFam. i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Stadig oppdatering og ny info, dette er helt storartet. Tusen takk, Egil!!Hansine har jeg prøvd å finne både som gift eller død, men uten hell. Hun kan jo ha emigrert, flyttet til Sverige, Oslo, osv osv. Hvor i Rakkestad hadde en kafedame jobb i 1930-åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jeg synes det er interessant å forsøke å 'avdekke' litt av denne historien. Også av rent egoistiske årsaker. Her er det en hel del å lære om folk og gårder osv. i en del av Rakkestad som er full av min egen slekt. Og f.eks. eide faren til Nils og senere halvbroren på Gjulem også en del av den gamle Glørud-skogen.Hansine har nok arbeidet på en kafé i stasjonsbyen. Det er ikke så langt fra den Tøften-plassen hvor hun og Harald bodde. Kanskje kan det være noe i det lokale historielagets publikasjoner om kaféer 'i gamle dager'. Eller de som holder på med lokalhistorie i 'Underhuset' på Rakkestad rådhus, har kanskje noe ... ?Jeg undrer meg også over hvor det ble av barnefaren Nils. Der har vi en gravstein på kirkegården med data, så det skal være mulig å finne ut mer om ham f.eks. i nekrolog/dødsann. i lokalavisen(e).Nils hadde nemlig kjøpt Nålem-bruket ca. 1911 - omtrent samt. m. at den eldre halvbroren Peder overtok den store Gjulem-gården etter faren. Men Nils selger igjen etter få år til hel-broren Gunerius. Valgte han et annet yrke enn bonde? I Rakkestad?Begge brødrene, Peder og Gunerius, var framtredende bondeparti-politiker i Rakkestad. Særlig Peder markerte seg som ganske konservativ og svært opptatt av sparepolitikk. (Ref.: Rakkestads historie, b. 3.)Man kan jo også spekulere litt på forholdet Hansine-Nils-sønnen Harald. Er det sånn at den store sosiale avstanden mellom plass-jenta Hansine og storbonde-sønnen Nils gjorde det umulig med ekteskap? Eller er det en mer 'prosaisk' forklaring? Jeg har en liten mistanke om at det kanskje kan ha vært en viss tradisjonell motstand. Noen i Melleby-fam. kan se ut til å ha vært ganske konservative. Halvbroren til Nils, Peder, uttaler seg i herredsstyret til forsvar av husmannsvesenet - som arbeidskrafts-sikkerhet for gårdene med husm.pl. Og det var så sent som i 1928-30.Men faren til Nils hadde faktisk i 2. ektesk. giftet seg med en plass-pike på den store Østby-gården som han forpaktet da han ble enkemann - og som ble mor til Nils. Hans første ektesk. var en tradisjonell allianse mellom gamle slekter fra de større Rakkestad-gårdene.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk igjen, Egil! Ja, sunn egoisme er bra; en får dekket eget behov og samtidig gitt en hjelpende hånd uten å tråkke noe/noen ned. Uten din hjelp her hadde nok mine grå hår formert seg vilt.. Jeg har vært inne på Rakkestad kommune sine sider og 'kuttet og peist' info om 'Underhuset' og videresendt til personen jeg hjelper. Men jeg har også bestemt for å kjøpe Rakkestad bøkene til meg selv. Må ha, bare må ha. Jeg håper virkelig at personen jeg hjelper finner mer om Nils og Hansine og at puslespillet blir ferdig.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jeg hadde i bokhylla et arbeid av tidl. ordfører i Rakkestad, Odd F. Fladstad: 'Et sentrum blir til. Utviklingen i Rakkestad prestegjeld 1875-1925'. Der er det et avsn. om:'Til forretningsdrift hører vel også kafé og spise forretninger....I 1924 blir det gitt bevilling til Inga Ødegaard i Banken, fru Galborgen i Løken, HANSINE JOHANSEN I SOLSTAD (uth. av meg) og Ole Dahl i Meierigården.'Solstad var en gård i sentrum av stasjonsbyen, ca. 100 m. fra stasjonen.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.