Gå til innhold
Arkivverket

[#70865] Er det noen som kjenner reiseruten til Båten ' Geiser ' reiste 29.9.1887


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen!Hadde mitt innlegg under 61997 om denne mannen.Johan Johansen Evenstad fra Elverum melte utflytting til Bessemer 21.9.1887.Navnet Evenstad har han fra sin bestefar som het Even Mulig han bare brukte dette, eller bare Johansen.Johan er født i Elverum 12.4.1859 Døpt 26.6.1859, konfirmert 17.10.1875 ( i kirkeboka sto det da Johan Johansen Evenstad) Reisedato 29.9.1887.Kjenner noen til reiseruten til båten Geiser??Er takknemelig for hjelp.mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Reidar!Tusen takk for svar.Ser også ut at båten kom til New York 13 Oktober? Dette var merkelig.Hvordan skal en finne ut hva som er skjedd?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Britt! Din mann kom fram etternormal reisetid på 14 dager i 1887 - forliset skjedde i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Jon-Erik!Hva skjedde med forliset? Hvordan finner man mer ut om dette? Skjedde reiseruten over Danmark? Synes dette er vanskelig og finne ut. Hvor kunne han havne i AMERIKA? Han reiste vel ikke tilbake med en gang?Vanskelig nøtt?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen!Finnes det noen passasjerlister for Geiser som kom til New York 13.10.1887.Det er litt vanskelig og vite hvem plass Bessemer han skulle reise til.Er forsatt veldig glad for svar.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Jon Erik!Johan melte utflytting fra Elverum 21.9.1887. Nr.70 1887 Elverum mini. Der skriver han seg som Johan Johansen Evenstad.med utflytting til Amerika.Reisedato 29.9.1887 Nr.101281 til Messemer - Linje : FR.-linje Geiser - Frakt Kr 180,- Emigranter over Kristiania.Så den du fant er nok en annen.Men; hvor forsvant han så i Amerika??Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Her er iallfall noen steder som heter Bessemer i USA: Finnes i Alabama, Pennsylvania, Michigan og North Carolina. De to siste er vel mest sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Jon Erik!Er du kjent når det gjelder leting i Amerika?Er det mulig å finne ut om han kom til New York med båten? Fantes det passasjerlister på de som gikk i land?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ja,de ble registrert ved ankomst på Castle Island og fra 1892 Ellis Island. Mye av dette er lagt ut som betalingstjenester på amerikanske nettsteder, men jeg har ikke noen abonnementer der! Det skulle være mulig å finne ham i seinere folketellinger også. Eksempel på side som IKKE tar betalt: http://www.stevemorse.org/index.html?folder=castle Forslag: Lag et nytt tema med overskrift f.eks. Til Bessemer USA 1887? Oppgi navn, fødselsdata, skip, ankomstdato 1310. Håper noen med tilgang melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deh Jon Erik!Tusen takk for svar: Synes du at jeg skal legge ut et nytt innlegg?Hadde vært fint å funnet han. Det skal skrives ny bygdebok for Sørskogbygda her i Elverum, så det hadde vært fint og fått med seg han for han kommer derfra.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest britt ringstad

Hei igjen!Er det noen som kan hjelpe meg om hvor det ble av Johan i Amarika?Er veldig spent på hvor det ble av han der!Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Gjør som jeg sa i (13). Her er linken til Geisir 1410 1887, men det kreves som sagt abonnement for å komme videre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Johan Johansen, 29 år, (nr. 419) på passasjerlisten til 'Geiser' med ankomst New York den 14. oktober 1887. Der er ingen andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har søkt etter ham, men finner f.eks. ingen som er født i april 1859 i census for 1900. Det er ca. 1 million John Johnson i databasen .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Igjen Kurt!Tusen mange takk for hjelp.Så du om noen som het Johan Johansen Evenstad?Hvor fant du passasjerlisten for Geiser?Sto det noe der hvor han skulle?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Passasjerlisten finnes på lenken i innlegg 16, og den finnes også i immigrasjonsbasen på Ancestry.com. Men det er altså ikke flere opplysninger der enn de jeg ga i innlegg 17.Ingen Johansen Evenstad å finne desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Britt Ringstad

Hei!Får prøve meg igjen.Er det noen flinke Amerikaspesialister som kan hjelpe meg med dette?Opplysninger om Johan er nr1.Skjønner ikke hvor han tok veien etter meldt utflytting fra Elverum.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.