Gå til innhold
Arkivverket

[#70868] Elen (Ella) Ch(K)ristiansen.


Gjest Ernst Andreas Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Andreas Tveit

Jeg søker etter Elen(Nilsen)Kristiansen. Hun er født i Årdal 09.02.1886. Foreldrene er baker Karl Nilsen og Christi Hansdatter Nilsen født Kolstad. Hun ble gift med Lauritz Andreas Kristiansen fra Bruvik i 1906? De fikk tre barn. Hun døde 15.05.1915. Mitt spørsmål er: Hvor bodde de og hvor døde hun? Hvem er barna deres? Hun kan ha hatt klengenavn Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ernst Andreas Tveit

Samme her. Den 15.07.2001 fikk jeg svar på en forespørsel om et lignende tema. Da fikk jeg svar fra Halvard Johan Bolstad(by way of Alf Christophersen -alf.christophersen@basalmed.uio.no- Noe han skriver er: 3. Ella Carlsen, f.9.2 1886 i Bergen, d. 15.5.1915 i Bergen. gift og 3 born. At hun hette Elen født den 09.02.1886 i Årdal. Gift den 24.02.1907 med Lauritz Andreas Kristiansen fra Bruvik har jeg leitet meg frem til selv. De ble gift i Sandviken kirke. Hun ble konfirmert i Johanneskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Henvisingen i innlegg 4 er korrekt!Ella Kristiansen, snedkers hustru, bosatt i Jens Rolfsensgate 8 i Bergen, døde 13. mai 1915 29 år gammel og etterlot seg enkemann Lauritz Kristiansen og tre barn i alderen 8 til 1 1/2 år. Navnene er ikke tydelige i protokollen, men jeg mener å lese Villi, Karl og Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Andreas Tveit

Dette ser lovende ut. Men er det lov å spørre om hvilke protokoller jeg kan finne opplysningene i. Ligger de på nettet eller må jeg fysisk i et arkiv for å finne de. Hva med Lauritz og barna etter hennes død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsmeldingen fra 1915 står i dødsfallsprotokollen fra Bergen skifterett 1915-1918.Her er familien i folketellingen 1912, da bosatt i Sandviksveien 4:Lauritz A Christiansen, født 1881 2207 i Brudvik, Snedkersvend, innflyttet 1889 August, Ella Christiansen, født 1886 0902 i Sogn, Husmor, innflyttet 1888 Desember, Kitty F Christiansen, født 1907 2807 Bergen, Solveig M Christiansen, født 1909 1911 Bergen, og Karl L Christiansen, født 1911 0807 Bergen.Navnet på det eldste barnet er altså Kitty.Jeg finner ikke Lauritz Christiansen som utflytter fra Bergen opp til 1930 (registerkort i arkivet fra Bergen folkeregister), men finner ham heller ikke i adressebøkene 1920/1922 for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det er en Lauritz Kristiansen/Christiansen som står bosatt på Solheim barak både i adressebøkene for 1920 (s. 221 i den digitale utgaven på DA) og 1924/25 (s. 50). I 1920 står han som snekkersvenn, i 1924/25 som skipssnekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.