Gå til innhold
Arkivverket

[#70874] Wiiga i Rogaland, hvor er det?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg har fra familysearch oppgitt at Tormod Olsen f. juni 1781 er født i Wiiga i Rogaland. Noen som vet hvor det stedet er og hvilket kirkesogn det isåfall da ligger under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Det finns ett 'Vik' i Skudenes, Karmøy som enligt O.Rygh i Norkse Gaardnavne skrevs 'Wiig' i början av 1600-talet och på 1700-talet. Gårdsnumret är 47 i Falnes sogn Skudenes herred, Stavanger amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at det er denne karen det er snakk om? Muligens noe feilskrift av fødested? LenkeFinner ikke navn som passer med Wiiga. Alder kan være passe i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Kan det nog vara för jag fann honom inte under Vik i Skudenes. I Suldal finns även denna gård nämnd som väl är den du nämner: Gårdsnummer 33. Vik. Udt. vík. -- Wiig 1567 (øde). 1602. Wiigh 1610. Wiig 1661. 1723.ligger i Suldal i Stavanger amt. Finns också en gård Vikene med gårdsnummer 34 i Suldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tror også at dette er rette Tormod i 1801, men håpte på å finne dåpen hans og ikke minst hans foreldre. Søkte nå under Suldal i Suldal 1780-1800, men må innrømme at jeg sliter litt med å klare å lese teksten og ikke minst datoer så langt bak i tid. Kunne uansett ikke finne noen Tormod i Suldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at samme foreldrepar som nevnt i Fam.s. innlegg nr. 1 , Ola Knutsen og Guri Johnsdatter får flere barn, også en sønn Tormod Olsen i Suldal: LenkeHer er fødselsår angitt tidligere en det som er antydet i 1. innlegget.Kan hende det går an å finne dåpen i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn et mulig søsken her, med litt usikker fødselsdato: LenkeHer er navnet skrevet Vega, Suldal. Skulle vel være mulig å finne dette foreldrepar i 1801-tellingen, med flere barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer nok på om dette er den rette Tormod som her er i tjeneste, muligens sammen med en eldre søster? LenkeDe kronplogiske lister i kirkebøker for Suldal fra denne tiden er ikke enkle å lese, dessverre.Mulig at foreldre er døde tidlig, eller flyttet ut , har ikke greid å finne dem i 1801-tellingen til nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne kilden oppgir et vielsesår her for paret fra Suldal? LenkeKan være at Ola ( Ole) Knudsen finnes i 1801-tellingen i Suldal, som gift for 2. gang, det er et psr mulige kandidater der.Håper noen har tilgang til andre kilder som kan klargjøre dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en del opplysninger om forfedre og etterkommere av disse. Mvh. Johan Artur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tusen takk Gunn for mye informasjon. Skal gå igjennom og se om jeg finner noe mer sikkert hva gjelder Tormod sine foreldre.Johan Arthur: Jeg har en del informasjon om forfedre og etterkommere fra Elisabeth Olsdatter f. 27.09.1875 g. 20.12.1895 med Carl Andreas Mikal Andersen Aamodt f. 10.04.1870. Send meg gjerne en mail til solfrid@vestaberg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.