Gå til innhold
Arkivverket

[#70879] Inga Thomsen, g. Hansen, --> Brooklyn 1920 og 1930


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

I slekten Robertsen, Lindesnes som jeg jobber med er det inngiftet en Robert Stanley Hansen (1926-1994), som vokste opp på Brooklyn som sønn av Ole Kornelius Skartveit Hansen og Inga Thomsen. Jeg ønsker kun å finne ut hvor i Norge disse kom fra.Ole Kornelius, f. Tysnes 1884, har jeg funnet frem til:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f01223&gardpostnr=632&personpostnr=3766&merk=3766#ovre>LenkeKildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 12 (1872-1886), Fødte og døpte 1884, side 142. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har funnet frem til noen alternativer for Inga Thomsen (med forskjellige stavevarianter):Mulig Inga Thomassen:LenkeKanskje mer sannsynlig:LenkeAlternativtLenkeEller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Inga Hansen Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Ole Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1908 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 134Household Members: Name Age Ole Hansen 34 Inga Hansen 35 Astrid Hansen 1 6/12-Name: Ole Hansen Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 34 years Estimated Birth Year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Inga Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1906 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 134-Name: Astrid Hansen Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 1 year 6 months Estimated Birth Year: abt 1918 Birthplace: New York Relation to Head of House: Daughter Father's Name: Ole Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Inga Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Female Image: 134-Ole er 'iron worker, construction co.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Da er det vel den som emigrerer 1908, som er den mest sannsynlige?-fra italiangen.org:Surname GivenName MonthofMarriage DayofMarriage YearofMarriage County CertificateNumber SoundexThomsen inga Oct 16 1915 Kings 11514 T525Hansen Ole C Oct 16 1915 Kings 11514 H525 [url="http://italiangen.org/NYCMarriage.stm>http://italiangen.org/NYCMarriage.stmBestille kopi av marriage record. Det kan gi ekstra informasjon om personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for hjelpen, Hanne!Ja, det er godt mulig at det er denne Inga (Lenke) som er den rette, men det står i protokollen at hun hadde bostad i USA, hvilket vel betyr at hun bare hadde vært på hjembesøk? Eller kan det tolkes annerledes? Protokolloppføringen sier dessverre ikke hvor i Norge hun kom fra... Jeg får vel sjekke Ellis Island også. De lenkene jeg ga i første innlegg var mest eksempler - det kan være flere Inga Thomson'er i forskjellige navnevarianter som jeg ikke har fanget opp (ennå).Selv om alderen til ekteparet Ole og Inga i 1920-tellingen ikke er helt korrekte (Ole var jo født i 1884, ikke 1886), så tyder mye på at Inga var 1-2 år eldre enn Ole, og da kan jo fødselsåret 1882 stemme. Synd at oldebarnet som jeg er i kontakt i forbindelse med Robertsen-slekten ikke hadde nærmre informasjon om familien på hennes farsside. Tror jeg bestiller vielsessertifikatet for sikkerhets skyld.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Inga Thomsen, 26 år gammel, bopel USA, ankom Ellis Island 7. oktober 1908 med skipet Oscar II fra Kristiansand. Etter altå dømme samme kvinne som i lenken i innlegg 4 (og nr. 4 i innlegg 1).Så har vi kanskje samme kvinne I. Thomsen, 23 år, etnisitet USA (!), ankomst 13. juli 1905 med skipet 'Pennsylvania' fra Cuxhaven. Men det er jo i Niedersachsen ved Elbe. Sannsynligvis feilspor, men jeg nevner det likevel.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.