Gå til innhold
Arkivverket

[#70881] Tydehjelp i Ål 1753


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Nå ser jeg også at jomfruen heter Stockflet til etternavn. Blir ikke noe særlig klokere av å prøve å lese fadderne til Birgits søsken, men skal prøve litt mer før jeg spør. Presten på den tiden i Ål hadde nok trengt et kurs i skjønnskrift. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Anne Lise.d. 23 Decbr. Larts Mikelss. Sundres b. Birgith. T: Ole Uthuus, Klock. Ingebreth Amundss., Ole Tollefss., Jomfr. Anne Kistine Stochfledt, Bergite Knudsdtr. Sundre.Klock. står for Klokker, Ingebreth Amundssen går igjen som klokker i Ål veldig ofte i denne perioden i kirkebøkene.Si ifra om du trenger mer tydehjelp. Jeg har tydet det meste fra Ål i denne perioden allerede og har det liggende på min PC inntil alle dåpene fra første kirkebok er ferdig korrekturlest.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo også ta Birgits bror Mikkel, og det eneste jeg er sikker på når det gjelder fadderne er Fru Rosing og kaptein Rosing, men jeg mener at det kanskje videre står noe om ? Hove, og Monsiur Helm(??). Den siste fadderen var kanskje en som het Helge?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8544&idx_id=8544&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Omtrent på samme tid (26 Sep 1754) ble det døpt en Anna Christine Stockfledt/Stockfleth i Sigdal, i Holmen kirke. Hun skal være født på Olberg i Krødsherad, Buskerud, som d. av sogneprest i Sigdal, Niels Stockfleth Enge (1720-1777) og Gidske Sophie Joachimsdatter Pihl (1727-1778), prestedatter fra Gausdal, Oppland.Stockfleth-navnet finnes i to av dåpsbarnets ane-grener :a) hos Gidske's mor Margrethe Marie Olsdatter Stockfleth (1697-1734), prestedatter fra Gausdal.b) hos dåpsbarnets far Niels Stockfleth Enge, som var født i Trondheim, antakelig oppkalt etter sin mulige mosters ektemann, sogneprest i Lesja, Niels Olsen Stockfleth (1701-1760) hvis første kone var Cathrine Pihl, antakelig søster av Margrethe Martha (Marie) Pihl, g.m. klokker i Trondheim, Christian Knudsen Enge, og altså mor til Niels Stockfleth Enge.Det skal vel mye til at 'Jomfr. Anne Kirstine Stochfledt' som var fadder i Ål i Hallingdal i 1753 ved dåpen av Birgit Larsdatter ikke er i slekt med den her nevnte Anna Christine Stockfledt, født 1754. Fadderen AKS kan selvsagt være både ung (minst 16-20 år) eller gammel, og likevel tituleres som 'jomfru', så hvor hun ev. passer inn i generasjonene er ikke godt å si ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Jacob Egersten Stochfleth var sogneprest Ål fra 1717 til 1740. Kilde: Folk og Fortid i Hol. Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Interessante betraktninger angående fadder her, selv om det ikke ser ut til å være slektskap mellom de Stockflet som nevnes her og familien til Lars Mickelson Sundre(fra Hove) og kona Ingeborg Rasmusdatter. Ingeborg skal forresten ha 4 søsken som jeg ikke har navn på.Ellers har jeg vært i Ål i sommer(fredag 26.06), da jeg egentlig var på landsfestival i gammeldans/folkemusikk som ble arrangert på Geilo og Ål. Det meste var på Geilo så venninne og jeg bodde der 23.06-28.06. Fikk sett på de nye bygdebøkene av Tor Waraberg, og det endte meg at jeg kjøpte bind 7 av bygdeboka som er den bygdeboka for Ål som det står mest om mine. Jeg kommer nok også til å forsøke å få kjøpt bind 1 og bind 8 til høsten. Slår gjerne opp i den bygdeboka jeg har kjøpt for Ål hvis noen trenger oppslag. Den omfatter Ulshagen, Sundre,Prestegarden, Hus, Stave og Rime. Dette er hovedgårdene, og jeg skriver ikke opp underbrukene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Nevnte sogneprest i Ål, Jacob Eggertsen Stockfleth (1682-1740) hadde en søster Anne Kirstine Stockfleth som vel kan være f. rundt 1685 i Bragernes eller Christiania.Hun er vel neppe den AKS som er fadder på Ål i 1754, da tror jeg heller at 'Jomfr. Anne Kirstine Stochfledt' er sogneprestens datter, og at hun i denne egenskap 'har den ære' å være fadder for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

(5) ibid d. 10de Octbr. Lars Michelssen Sundres b. Michel. Test: Frue Rosing, Capt. Rosing, Thore Hove, Monsr. Helm, Helge Gieldager. (Helge kan være et jentenavn.)(6) Aal 6 Julii, Lars Michelsen Sundres b. Johannes. T: Aslac Hov, Holge Erikss. Toresgd., Ole Aslakss. Hov, Capitain Rosings Frue, Margret Sundre.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for disse opplysningene Remi. Jeg hadde jo gjettet riktig på noen av fadderne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.