Gå til innhold
Arkivverket

[#70884] Forsvunnet i Amerika


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei. Min oldemors bror mønstret på som sjømann rundt ca 1892. Han var visstnok tilbake en gang som mannskap på en lastebåt som kom til kaia i Drammen. Han sendte hilsen hjem en gang senere og det ble fortalt at han var blitt farmer og drev med krøtter i Amerika. Jeg har søkt i mange år og finner ham ikke. Kan noen hjelpe med råd om hvor jeg kan søke videre? Hans navn var OLE HARTVIG HANSEN født i Borge i Østfold 2.7.1874, døpt 23.8. samme år og sted. Konfirmert 30.9.1888 i Borge. Hilsen Bjørg Brynildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Bjørg! So did Ole send a letter from America to USA (with his greetings?)...I wonder what last name he used at that time...Hartvig/Hartik/Hanson(sen)?And do you have any idea where he lived?..perhaps in the 'midwest' if he was a farmer, as you mentioned...? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Patty. Nei, Ole sendte ingen brev, bare en muntlig hilsen, med en mann som reiste hjem. Familien hverken så eller hørte noe mer fra ham. Jeg ville vel tro han kalte seg Hansen / Hanson, men jeg er ikke sikke på noe. Dette er har vært en stor sorg for hans søsken og foreldre i alle år. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Desverre har vi ingen andre opplysninger. De eldste i familien er jo død for lengst. Har bare ikke lyst til å gi helt opp. Hadde vært så fint å få løst familiens store spørsmål og morsomt hadde det jo vært å finne ut om han har etterkommere. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men det må bringes på det rene hvor han bodde. Ole Hansen var det mange innvandrere som hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Ja det var det sikkert. Men det eneste jeg har er fødselsdatoen og stedet han ble født. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! This time I searched using 'hartvig/hartvik'...no first name... Interesting to find 2 boys (Edvard and Clifford Hartvig) age 13 and 8 living in an orphan's home in S. Dakota, Lincoln county in 1910. Of course this does not show any connection with your Ole...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har prøvd å søke i 1900 census da den inneholder fødselsmnd og -år. Kun en Ole Hansen/Hanson som er født juli 1874, men denne innvandret i 1882.Hvis han bruke Hansen/Hanson kan tyde på at han var død før 1900, men det er mye feil i indeksene og i registreringene. Så man kan ikke dra denne konklusjonen heller.Det er mange Ole f juli 1874 i Norge. Hvilke andre etternavn (gårdsnavn eller lignende) kunne Ole ha tatt/brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Ja, og ja. Dette må være vår Ole Hartvig. Når det står Berge sogn er nok dette feilskrevet og skal være Borge. Familien var en tid bosatt på Selbak. Da kan jeg kanskje finne ham i noen andre arkiver forhåpentligvis. Men i Amerika ser det mer vrient ut.Takk og takk. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Vet ikke om du er kjent med at Ole Hartvig sine foreldre og søsken er omtalt i 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes'? I bind 8, side 111 ser jeg at Ole Hartvig også hadde en halvbror som dro til Amerika.Om Ole Hartvig sin mor Karen Oline Thoresdtr står det: 'Karen Oline Thoresdatters særkullsbarn utenfor ekteskap med Andreas Danielsen: Bernhard (4 mars 1860 på Årum). I Amerika 1893)' Her er hans fødsel/dåp (Nr 24) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=353&idx_id=353&uid=ny&idx_side=-94>Lenke og konf. (Nr 10) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk for alle innspill. Det med halvbroren gir nye muligheter. Der skal jeg gjøre et forsøk.Det er jo sansynlig at han reiste dit han hadde kjente. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.