Gå til innhold
Arkivverket

[#70886] Tre av fire brødre Andersen fra Kristiania til Texas, USA,tidlig på 1900-tallet.


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Herman Anderson Home in 1920: Baltimore Ward 26, Baltimore (Independent City), Maryland Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: Un Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 383Household Members: Name Age John Schook 25 Marie Schook 61 William Carpenter 58 Herman Anderson 35Er dette din Herman? Denne er pipefitter i Baltm. dry dock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ojsann, her har det vært tordenvær så jeg måtte slå av datamaskinen, og nå har du løst masse for meg, Hanne Line! Tusen takk! Jeg har ikke fått lest alt enda, men det ser jo veldig lovende ut. Jeg kommer tilbake med flere kommentarer senere, må fordøye det litt først og se om det passer inn. Jeg ser i hvert fall i (8) at der er min farmor nevnt som nærmeste slektning (Bergliot Sunnaas het hun!)Du spør i (24)om Ragnhilds mann kan ha giftet seg på nytt. Det vet jeg ikke, men jeg vet at Ragnhild døde under eller rett etter 2. verdenskrig. Mine besteforeldre hadde tenkt å besøke henne rett før krigen brøt ut, men reisen ble det ikke noe av da, de reiste til Amerika like etter krigen, men da var Ragnhild død.Takknemlig hilsen fra Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Laila, jeg går ut fra at den boka om nordmenn i Texas du sikter til er Odd Magnar Syversen: Norge i Texas. Her er flere tusen norske inn vandrere til Texas grunndig omtalt, men den tar bare for seg innvanndring før 1900. Jeg klarer ikke å finne dine slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Sverre (29):Tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg! Jeg tror nok jeg skal finne den boka likevel, for det kan være andre i familien som har reist til Texas tidligere. Kanskje det var derfor brødrene dro dit først?Hilsen Laila.Til Hanne Line:Enda en gang tusen takk for alt det du har funnet fram for meg! Jeg skjønner ikke hvordan du finner du finner alt sammen, men du er nok ekspert på det området. Det siste du fant om min fars fetter Rudolph visste jeg ikke noe om, og det er jo veldig interessant, da!Jeg har lest gjennom alle innleggene nå, og mener at de handler om 'mine' folk. Det eneste jeg er usikker på, er om Harold i (13) er den samme Harald i de andre innleggene, for ingen her ser ut til å vite at han var gift noen gang. Men hvis han er den samme, lurer jeg på hvem disse niesene er barn av. De kan jo også være av Selmas slekt, selvfølgelig.Er det mulig å få tak i ordentlige utskrift av passøknadene med bilder av Ragnhild og barna, tror du? Jeg betaler selvfølgelig utgiftene i så fall.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Harold Kjoss i innlegg 13 er nok din Harold. Har ikke støtt på flere Harold/Harald Kjoss.-LenkeMARRIAGE LICENSES..1919Brooklyn Daily Standard UnionName..age..address..Harold KJOSS, 31, 10 2d stSelam LUNDGREN, 31, 133 Huntington st

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.