Gå til innhold
Arkivverket

[#70889] Trondheim, Vår Frues - Hjelp til tyding av dødsårsak i 1798.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noen hjelpe meg med å tyde dødsårsaken til Mester guldsmed Bernt Chri. Kelberlade, nr. 51 nederst på høyre side.Det ser også ut som om det står 2. Jord etter navnet,over flere steder står det 1. Jord - vet noen hva dette betyr?ttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16858&idx_id=16858&uid=ny&idx_side=-40 Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg er enig i tolkningen av dødsårsaken. Han ble begravet i 2 rdl jord. Betalingen var gradert etter hvor på kirkegården man ble begravet. Her opererer man med 1, 2 eller 3 riksdaler/daler i betaling ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, dette var interessant! Jeg leser også at noen ble begravet i fri jord, bl.a. ei fiskerenke, et par grenaderer og en dimittert artillerist.På den annen side ble noen endatil begravet i 3 rdl jord med likvogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Siden vi er inne på begravelser samt tyding av skrift, lurer jeg på om en av dere kan tyde det som står under 'Guldsmed' (fra Bynæset....?) når Andreas Kelberlad begraves i 'fattig jord' ved Trondheims domkirke i 1818.Begravelse nr. 65: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Vanskelig å tyde alt ved begravelsen,men jeg foreslår: fra Byens Raadstuearrest. Får riktignok ikke alle bokstavene til å stemme helt. Brodahl skriver i Guldsmeder III at han ble begravet som arrestant under Raadstuen, sannsynligvis pga noe fusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjempesnillt, Randi - der fikk jeg enda en brikke på plass når det gjelder ham.Hvis du visste hvordan jeg har slitt med ham, og hvorfor han oppholdt seg i Sunndal i 1817 hvor han fikk en datter med en 'reisende' jente fra Gjerdrum. Har du Brodahl? Hvis så, lurer jeg på om jeg kan be deg om en tjeneste? Denne jenta, Petronelle Olsdatter, reiste sammen med en annen gullsmed, Anton Peter Petersen i hvert fall fra Elverum (hvor de fikk en datter i 1815) til Sunndal. Hvis det er navneregister i Brodahl, kunne du være så snill å se om du finner ham der også?Jeg skal undersøke om det finnes protokoller/informasjon om folk som satt i Raadstue Arrest på den tiden.Dette var kjempebra. Tusen takk. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Det står 'af Tæring, Fattig Jord' i kirkeboken på den lenken du har lagt ut. Kanskje har du trodd at det står 'Begraves eller Begravelse' på noen av de over, men der står det 'Brystsygdom eller Brystsyge', slik at dødsårsakene stort sett er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Guro (10): Anton Peter Pet(t)ersen er dessverre ikke å finne i registrene til Brodahls bøker. Jeg minner forøvrig også om temaene 61425 og 68299.Ellers kan jeg anbefale artikkelen om familien Kelberlade. Det er interessant lesning enten man er slekt eller ikke. Andreas oppholdt seg i København ved farens død, og i Oppdal S-T ca 1816, før han kom til Sunndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Anniken for å oppklare dødsårsaken. Vanligvis klarer jeg å tyde skrift, men her måtte jeg melde pass!Til Randi, jeg ser du har vært inne på de andre innleggene også. Jeg hadde håpet jeg hadde hørt fra Ronny som la inn det ene, men det har jeg ikke.Du anbefaler artikkelen om familien Kelberlade, hvor får jeg tak i den? Jeg har søkte på nettet med navnet, og har lest det som ligger der, bl.a.sett bilder av noen av de flotte arbeidene til Mester Bernt Chr. Kelberlade.Takk for at du så etter (the elusive) Anton Peter Petersen i Brodahl.Jeg begynne rå lure på om Andreas Kelberlade er alias Anton Peter Petersen - en av årsakene er at datteren som ble født i Elverum i 1815 døpes Anne Sophie (Andeas Kelberlades mors navn..).Takk for infomasjonen om at han var i København ved farens død i 1798 (han er også 'bortreyst' i FT 1801), og i Oppdal i 1816.Da kan han jo ha vært i Elverum i 1815 på vei til Trøndelag. Jeg fortsetter å forske på ham - artikkelen ville vært fin å få tak i.Tusen takk for all hjelp. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg ser de har Brodahls verk på Deichmanske. Familien Kelberlade er som sagt i bind 3. Lenke guldsmeder/TI&st=p&fastsok=og ikke (dfs/bs eller avd=dfbs)&nabotreff=1&browsebegrep=1&spraak=norAndreas' søster (hun som er 'berøvet sandsernes bruug' i 1801) er et eventyr for seg. Det var hun som drev verkstedet videre etter farens død. Han var forøvrig en dyktig gullsmed. Jeg har også sett arbeider av ham til salgs i auksjonshus.Andreas kan kanskje ha hatt behov for å bytte navn av og til, men jeg vet ikke... I Oppdal visste de ihvertfall hans virkelige navn. Lenken virker ikke som ønsket ser jeg, så du får bare søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg takker deg så mye for all hjelp, Randi. Jeg hadde ikke hatt sjans til å finne ut av alt dette uten din ekspertise. Deichman neste.....!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg vil nødig være gledesdreper, men det er jo ikke sikkert at det var Kelberlade som var barnefaren, selv om han er oppført ved dåpen. Kanskje har han nektet farskapet og fått det omgjort etter avhør av de involverte parter. Men artikkelen er uansett lesverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Nei, jeg finner nok aldri helt ut av den hele og fulle sannhet her, dette tilfellet er vel et av de merkeligste jeg har vært borti innnen genealogiarbeidet mitt. Og - at jeg ikke har funnet noe spor etter denne Anton Peter Petersen plager/irriterer meg. Navnet kan virke dansk og iom at han også er gullsmed - kanskje han ble med Kelberlade fra København...? Som du skjønner så har jeg mange tanker rundt det hele. Men en ting som er sikkert er, at en god fantasi hjelper i slektsforskning! Artikkelen skal jeg i alle fall lese.Jeg takker deg igjen for all bistand her. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen, Randi. Jeg har lånt Brodahl, interessant dog noe traurig lesing!Til informasjon:Jeg vet ikke om denne tilleggsinformasjonen er av interesse for deg - kanskje du vil legge det inn blant Kelberladesidene i boken din, hvis noe skulle dukke opp ved en senere anledning. Jeg fant Andreas Kelberlade viet 15 jan 1798 (det året faren døde) i Holmen kirke, Sokkelund, København til pige Maria Pedersdatter. Han står oppført som Guldsmedmester, spørs hvor mye riktighet det ligger i 'mester' tatt i betraktning hans senere eskapader. Jeg har skrevet ut kirkeboksiden, men tror ikke det er mulig å skanne den inn her siden det ikke er jpg eller gif.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Guro (20). Dette var en uventet opplysning. Det har ikke falt meg inn at han var gift. Hun døde kanskje tidlig.Jeg fant vielsen i Holmen 1780-1801 oppslag 208.Jeg fant også trolovelsen i Holmen 1798-1810 oppslag 5. Her er det flere opplysninger, men jeg klarer ikke å tyde alt, delvis pga dårlig kvalitet på bildet.Trolovelsen hos hr. Doctor Bloch. Hans forlover skipper Svendsen. Altergang 3/1 1798 i Jerndorf el lign. Jeg kan ikke finne dette stedet i min danske kartbok. Vet heller ikke om -dorf brukes i danske stedsnavn.Hennes forlover H. -osserholt. Konfirmert av hr Bohme febr 1790 i Oxenvadt, som vel er Oksenvad sør på Jylland.Ta alt dette med en klype salt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Randi - du klarte å tyde litt mer enn meg!Nå forsøker jeg å finne frem i danske folketellinger for 1801 siden det står 'bortreist' i de norske. Føles som den berømte nålen i høystaken, for det første fordi ikke alt er lagt ut å nett, for det andre fordi jeg verken finner Holmen sogn eller Sokkelund under København. Regner kanskje med at 'Holmen' ligger et sted ved vannet.Vi får se hvor dette bærer hen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Da må jeg takke deg igjen, Randi. Jeg visste ikke at man kunne søke, jeg satt og leste de fotograferte sidene. Nå fant jeg DDDs søkeside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.