Gå til innhold
Arkivverket

[#70890] Fredrik 'Lippert' (f. ca.1773) og Ursulla Sophie Schjodt (f. ca1777), Biri glasv


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Prøver å finne ut av en 'gammel tysk glassblåserfamilie'. Jeg klarer ikke å komme lenger tilbake enn vigsesatt. for Fredrik 'Lippert' og Ursulla Sophie Schjodt, gift på Biri i 1792. Fredrik var 'glaspuster', og arbeidet ved Biri glasværk. Finner imidlertid ikke når og hvor de er født. Kan de være født i utlandet, eks. Tyskland? Eller har de vært lengere tid i Norge, eks kommet med foreldrene? Hvor kom de fra? Når kom de? Familien lenger tilbake? De hadde minst tre barn. I 1801- tellingen står familien oppført som Fredrik Lipert Wulf, glaspuster, og Sophia Usulia Skiøt. De hadde da to døtre, Frederika Jakobine(?) 9 år og Elen Elizabeth 3 år. De fikk også en sønn i 1801, Antoni Richard, da registrert med etternavn Liphardt. (Flere barn ??) Er etterkommer av Antoni Richardt Lyphardt, født på Biri i 1801. Han fikk en 'uægte' sønn med Berthe Hansdatter, Christian Anton(isen) i 1829. Jeg har klart å finne endel om slekten framover, dog ikke om det finnes nålevende etterkommere av noen av Christians minst syv sønner, Even (ca 1859), Martin og Anton (ca 1862), Fredrik (min tippoldefar) og Petter (1866), Martinius (?), Syvert(?). Cristian hadde minst to halvsøsken etter faren Antoni Lypardt, Fredrik og Pet(t)er. Peter tok med familien til amerika i 1880. Tror Fredrik reiste med familien til Danmark(?). Finner en av døtrene, Hanna Augusta, i Brooklyn Amerika.Er også interessert i deres etterkommere. På forhånd takk! Vennlig hilsen Hilde Nysæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Ser at Anne Minken i et innlegg av 25.06.07, ang. Elizabeth Fredriksdtr. (50512), opplyser om at Fredrik Liphardt skal være kommet til Norge ca 1789. Skulle gjerne hatt en kilde på det. Hvem kom han med, hvor kom han fra osv...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn lenke til Fredrik Liphart Wulf med hustru her på Biri i 1801: LenkeHennes mor bor sammen med dem som enke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn lenke til Fredrik Liphart Wulf med hustru her på Biri i 1801: LenkeHennes mor bor sammen med dem som enke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn vielsen i kirkeboka for Biri 1792 også: LenkeHer står ingen opplysninger om opphavet, dessverre. Her er ikke nevnt WULF-navnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Glasblåsare Lypart(Liphard) som invan... Anbytarforum » Länder » Tyskland » Glasblåsare Lypart(Liphard) som invandrade till Norge från Mecklenburg.Länk direkt till sidan på Anbytarforum:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk til Gunn og Kent for innlegg. Lenke til folketellingen 1801 og 1865 er riktig familie, det samme er vielsed. Er mere usikker på de andre. Lippert er vistnok et relativt vanlig etternavn i tyskland. Fredrik (1773) hadde jo kombinasjonen Lippert - Wulf. Men det ser ikke ut til at det er så lett å finne ut av når og fra hvor han ( og kona ) kom. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I G. E. Christiansens glassverkshistorie ”De gamle privilegerte glassverker og Christiania Glasmagasin” (1939) står det at Friederich Liphart kom til Norge i 1788-1791. I glassverkenes korrespondanse (Privatarkiv nr. 1 Riksarkivet) har jeg funnet opplysninger om at de norske glassverkene vervet en vindusglassblåser fra Mecklenburg i 1789, men vet ikke sikkert om det er Friederich Liphart det er snakk om. I en mannskapsliste fra 1819 er hans tjenestetid oppgitt til 30 år, dvs. at han ble ansatt 1789.Friederich Liphart var en ganske ung mann da han kom til Norge, men opplysningene om fødselsår varierer noe. Ifølge alderen som er oppgitt ved begravelsen var han født ca 1769/1770. I henhold til folketellingen av 1801 var han født så seint som 1774. Ifølge en mannskapsliste fra 1819 skal han være født 1771/1772. Jeg vil tro at en fødselsdato 1770-1772 er riktigst. Jeg tror det er lite sannsynlig at han bare var 16 år da han kom til Norge.G.E.Christiansen skriver at Friederich Liphart hjalp det norske kompaniet med å verve glassblåsere fra Zechelinge Grünglashütte. Det kan vel tyde på at han selv kom derfra eller fra en glasshytte i nærheten. Jeg har søkt litt på internett og funnet et sted som heter Zechlinerhütte i Berlin-Brandenburg, Kirchenkreis Wittstock-Ruppin. Her ble det ble drevet glassproduksjon fra 1736/1737, både hvitt glass, grønt glass og fensterglass. Byen ligger nord for Berlin, i nærheten av (litt nord for) en by som heter Rheinsberg. Du kan lese om stedet på denne nettadressen [url="http://www.zechlinerhuette.com/de/zechlinerhuette/chronik.php>Lenke. Produksjonen av såkalt grønt glass (enklere glassvarer og flasker) ble innstilt i 1790 på grunn av vedmangel. Det kan altså være grunnen til at Friedrich Liphart utvandret til Norge.Navnet Wulf har jeg bare sett i folketellinga for 1801, ellers er han alltid kalt Liphardt med litt varierende stavemåter. Det finnes også en annen glassblåserfamilie Lippert ved norske glassverk. Dette er etterkommere av en glassblåser Peter Ahrend Lippert som kom til Norge ca 1760. Jeg har ingen grunn til å tro at det var noe nært slektskap mellom de to Lippert-familiene. Lippert var et svært vanlig slektsnavn ved tyske glassverk.Som Thor Bøhmer skriver under tema 25531 er nok Ursula Sophie Schiødt datter av glassblåseren Nils Schiødt og hans kone Anne Malene (Magdalene). Jeg antar at det er hun som ble døpt på Biri 30.7.1774. Navnet er der skrevet Aasle Sophia.Det stemmer også med alderen som ble oppgitt ved hennes begravelse i 1864, 94 år.Niels Schjødt, arbeidet først på Nøstetangen glassverk i Eiker (i hvert fall fra 1763). Så var familien på Hadelands glassverk på Jevnaker hvor de fikk en datter, Aasle Maria i 1769. Hun døde bare ni uker gammel. På Biri arbeidet Niels Schjødt som apotekerglassblåser. Han døde i en arbeidsulykke i glashytta i 1780. Alderen ved begravelsen er oppgitt til 38 år. Hvis dette stemmer bør han altså være født ca 1743. I samme ulykken døde også sønnen Jochum Andreas, 18 år gammel. Anne Malene, døde på Biri i 1805.Niels Schjødt ble publice absolvert for altergangsforsømmelse i Eiker 1766. Da er han kalt ”Niels Jensen Schyt fra Crystal-Wærket”. På Nøstetangen arbeidet også en annen Schjødt, Berthold eller Johan Bertel med patronymet Johansen. Jeg har lurt på om disse to kan være brødre. En mulighet er at de kan være sønner av en Johan Schütt som arbeidet ved Kungsholmens glasbruk i Stockholm. Denne slekta kalles også Scheutz og du finner opplysninger om den på denne hjemmesiden: http://scheutz.com/. Men dette er selvfølgelig bare en gjetning.For øvrig hadde din ane Anthoni Lyphardt en søster til i tillegg til de du nevner. Hun het Maria Magdalena og ble døpt på Biri 31.3. 1804. Hun giftet seg samme sted i 1835 med glassblåseren Johannes Gulliksen. I folketellinga for 1865 finner du dem her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Kanske dessa kan vara till hjälp i letandet. Ibland får man gå omvägar för att komma till rätt person om man inte kan hitta dem direkt. På den här websidan är flera Liphard nämnda : Lenkebl.a. 1758 Liphard, Friedrich, in Königssteele1759 Liphard, Joh. Cord (1793 Lippert), *1741, Schmelzmeister, ¤Schlangen, †Bu.3.5.17971759 Liphard, Friedrich, in Königssteele, *WickenrodeDin Fredrik Liphard är väl från en 'glasmacher' släkt och de gifte sig ofta med andra från glasmästar-släkter. Så det finns flera sätt att hitta rätt person.Att din Lippert har även namnet Wulf kan nog vara pga ett gifte i tidigare generation med någon Wulf de var också glasmacher släkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk til Kent for link. jeg har vært inne og kikket, og det ser interessant ut, selv om jeg ved første øyekast ikke finner en Fredrik født ca 1771. Kan det være mulig at han hadde flere fornavn, som de fleste andre tyske glassblåsere? Takk også til Anne for spennende informasjon. Jeg har tittet på alle lenkene og håper de gir meg flere svar etterhvert. Forøvrig vil jeg si at boken til Anne er veldig lærerik og interessant lesning. Takk for den! Ser at 'familen' er nevt et par ganger. Jeg håper også at det er noen som kjenner til etterkommere av 'nyere' dato. Hvor ble det av barnebarna og barnebarns barna til Antoni? Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Hilde!Det var hyggelig å høre at du har hatt nytte og glede av boka mi.Når det gjelder Antonis etterkommere har jeg bare opplysninger om de to barna han hadde i ekteskapet med Marit Pedersdatter. Fredrik Marthinus f. 1832 flyttet til Danmark. En av hans etterkommere, Helen Lypart Møller, har svært god oversikt over etterslekta i Danmark. Dessverre finner jeg ikke hennes e-postadresse, men hun skriver av og til på Digitalarkivet så det kan vel hende at hun ser din etterlysning. Såvidt jeg husker bodde hun i København eller omegn da vi hadde kontakt for noen år sida, så det er sikkert mulig å finne adresse og telefonnr. i Danmark. Helen Lypart Møller har også arbeidet med etterkommerne til Anthonis yngste sønn, Peter Joachim Andreas f. 1835.Laila Nilsen som har skrevet på Anbytarforum er en etterkommer av Christian Anton f. 1829. Hennes e-postadresse finner du på Anbytarforum ved å klikke på navnet hennes. Hvis den adressen ikke virker, har jeg også en annen e-postadresse til henne. Hvis du oppgir din e-post, kan jeg sende deg den.Jeg tror dessverre ikke det er noe å hente i Kents link. Jeg har den boka navnelista bygger på og jeg finner ingen personer som kan knyttes til 'din' Friedrich Liphart. Boka tar primært for seg glassblåsere i de vestlige delene av Tyskland.Ellers en liten retting til mitt forrige innlegg. Fredrik Lipharts yngste barn, Maria Magdalena, giftet seg i Biri 8.10. 1836, ikke 1835 som jeg skrev.Med hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Hej, jag undrar var denne Fredrik Liphart var innan han kom till Norge. Kan han ha kommit via Sverige till Norge? Isåfall kanske man ska leta lite bland svenska glasbruk om hans hustru har något samband med glasblåsarsläkten Schütt. Ibland var glasblåsarna ett halvår,ibland ett år eller mer på samma ställe så han kan ha varit på något annat bruk innan Biri.Kan det ha varit olika Fredrik Liphard eftersom han nämns som född 1769/70, och 1771/72, och 1774 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Nils og Malena Schyttes (Glasverket) Aasle (?) Sophie född 30/7 1774 på Biri, bland faddrarna finns också en Schyt nämnd. Kan detta vara Ursula Sophie ovan som gifte sig 1792?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Dop i Biri 1789 Jörgen Jachwitz og Marit Gundlach döper dotter Maria Fredrikka 9/12 bland faddrarna nämns en Ludvig Liphardt1791 Hans Jackob Tegler og Martha Maria döper Maria Elisabeth 12/10 bland faddrarna nämns Ursilia Schjödt och Fredrik Liphard1791 14/12 är Fredrik Liphard igen fadder vid ett dop1792 24/1 är både Sophie Schjödt och Fredr. Lippert dopvittnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk til kent for innlegg. Skal titte nærmere på dem. Takk igjen til Anne. Jeg har fått kontakt med Lajla Nilsen på e- post. Det hadde vært utrolig fint å fått kontakt også med Helene lypart Møller. Tenker å legge noen små planer for en tur til 'gamle' trakter neste år. Det hadde vært gøy å få til. Vi, i min familie, er tilbake til Lillehammerområdet og besøker slekt hvert år. Nå har vi jo også andre plasser vært å se, feks gamle glassverkstomter, glasshytta på Gjøvik osv. Spennende! Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Brukerfomum, skriv glas i søgelinien. Hvis fu skriver 11639 i søgelinien, får du noget om Antoni og Berthe.' Men jeg ser nu, du har fundet vejen, så er det problem jo løst.Jeg kan føje til, at Antoni Lyphardt og Marit Pedersdtr. fik endnu et barn d. 3. aug. 1838 - en dødfødt pige. Du kan læse om begivenheden i de skannede kirkebøger for Biri: Ministerialbok 1829-1842 side 220 og Klokkerbok 1828-1842 side 220.Jeg har selv mødt megen imødekommenhed og fået rigtig, rigtig god hjælp her, så det er klart jeg også vil hjælpe så langt, jeg kan.Vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Jamen, kæreste Hilde, jeg er da utrolig ked af, at du ikke har fået min mail. Den er afsendt 2 timer efter, du sendte en sms til mig d. 21/6. Jeg har netop nu kontrolleret, at jeg har brugt den mail-adr. du har opgivet.Jeg kunne ikke vide, hvor langt du var i din slægtsforskning, men her er hvad jeg skrev til dig: 'Hvor fint du har fundet mig. Jeg har ikke selv søgt særligt mange oplysninger om Antoni's første barn, Christian, som han fik med Berthe Hansdtr. i 1829. I min søgning efter glaspustere har jeg bl.a. brugt: www.slektshistorielaget.no Og du får meget at vide om div. glaspusterfamilier, også noget om vores, her: http://digitalarkivet.no - Debatforuma, - Brukerforum, skriv glas i søgelinien. Hvis du skriver 11639 i søgelinien får du noget om Antoni og Berthe.' - Men jeg ser nu, du har fundet vejen, så er det problem jo løst.Jeg kan føje til, at Antoni Lyphardt og Marit Pedersdtr. fik endnu et barn d. 3. aug., 1838 - en dødfødt pige. Du kan læse om begivenheden i de skannede kirkebøger for Biri: Ministerialbok 1829-1842 side 220 og Klokkerbok 1828-1842 side 220.Jeg har selv mødt megen imødekommenhed og fået rigtig, rigtig god hjælp her, så det er klart, jeg også vil hjælpe så langt jeg kan.Vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.