Gå til innhold
Arkivverket

[#70894] Rikshospitalet – kryss ved dåpsbarna – betydning ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

I ministerialbøkenes dåpsprotokoller for Christiania Fødselsesstiftelse/Rikshospitalet er det ved enkelte av dåpsbarnas navn anmerket ett eller to kryss (ikke kors !) Mest sannsynlig representerer kryssene et ledd i prestens ’book-keeping’, men hva ? Eksempel LenkeDette er et fenomen som jeg ikke har vært i stand til å tenke ut en forklaring på. Uten hell har jeg forsøkt å se om måten disse kryss forekommer på kan ha noen sammenheng med barnas kjønn – om ekte/uægte – geografi (hvor foreldrene kom fra) og annet.En rask gjennomgang med stikkprøver viser at fenomenet mer eller mindre sporadisk er registrert fra 1831 og framover mot århundreskiftet ! Andre enn meg bør jo derfor også ha registrert dette og jeg håper på innspill fra noen som kan ha ei begrunna mening om hva kryssene betyr.Samme fenomen forekommer forøvrig ikke i dåpsbøkene fra Rikshospitalet for samme periode.Avhengig av de svar som evt kommer, blir spørsmålet om fenomenet kan gi noe info i slektsgransking sammenheng om de barna det gjelder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dette blir blir bare gjetting, men det det kan være at presten har satt kryss som et notet på at vedkommende har fått attest for dåp eller en annen attest (flytteattest). Det ser ut som det er to koder, ett kryss på noen og to kryss på andre. Begge deler blir brukt på både gutter og jenter. Jeg har sett i andre kirkebøker at presten har gjort noteter om slike attester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Kan hende at svaret er så enkelt som du antyder Sverre - 1 kryss = 1 attest, 2 kryss = 2 attester ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.