Gå til innhold
Arkivverket

[#70901] Christian Robertsen, f. 1801, konfirmert 1817 i Spangereid - tyding


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i kolonnen til høyre for nr. 10 Christian Robertsen, Hægeland paa Næset?Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Spangereid i Sør-Audnedal, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1850), Konfirmerte 1818, side 241. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=940&idx_id=940&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet burde jo ha stått foreldrene der... Han skal være i slekt med nr. 11 Carl Carlsen Studsvig.Når Christian Robertsens dåp er oppgitt å være 21. juni 1801, hvorfor finner jeg ham da ikke i dåpsoppføringen for Spangereid i 1801? Olav Njerve skriver dog noe kryptisk i første bind av Spangereid-boka, s. 184, at 'Chr. Robertsen, logerende, f. 1801 Austad', men jeg finner ikke noe under Lyngdal heller (Austad var vel ikke eget kirkesogn i 1801).Jeg er 99% sikker på at Christian Robertsen er sønn av følgende par, Robbert Christensen og Cathrine Carlsdatter (nederst):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei,Finner en Christian døpt 21 juni 1801 her, Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lyngdal, Ministerialbok nr. A 4 (1780-1815), Fødte og døpte 1801, side 89. Permanent sidelenke: LenkeForeldre er Robert og Katrine Korshamn. Men om det 'din' Christian vet jeg ikke.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 2: Tusen takk. Ja, jeg så denne oppføringen under gjennomgangen av Lyngdal, men koblet ikke med en gang da patronymene manglet. Da jeg etterpå fant konfirmasjonen i 1817, tenkte jeg ikke på at den oppgitte dåpsdagen 21. juni var samsvarende med Christian, sønn av Robert og Cathrine Korshavn. Jeg har ikke mye fantasi eller hva...Antar at Korshavn er i gamle Austad kommune?Det virker sannsynlig at det er snakk om samme, siden Robert ikke er et så vanlig navn på den tiden, ei heller kombinasjonen Robert og Cathrine, men hva i all verden gjorde de i Korshavn på den tiden... Robert kan jo ha oppholdt seg i Korshavn en tid før de returnerte til Hægeland på Neset. Jeg får se etter giftermålet i enten Spangereid eller Lyngdal.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Men jeg skulle gjerne ha tydet hva som står i kolonnen til høyre for Christian Robertsen, Lenke.Står det 'Samme som over'? Eller noe helt annet?Det er jo en Cathrine Carlsdatter nevnt over sammen med en Robbert Thorsen, men barnet deres heter Reinert Børufsen 8dog fra Hægeland på Neset)...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Hægeland på Neset (gnr. 173 i Spangereid (Nå Lindesnes kommune) ligger midt på Lindesneslandet. Korshavn som riktig er lå i gamle Austad kommune rett på andre siden av Grønsfjorden.Norgesglasset kombinert med O. Ryghs Norske Gaardnavne gir ofte bra resultater med hensyn til plassering av gårder.I luftlinje skulle det være 7-8 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror det står 'samme foresatte' el.lign. Og der står Rejnert Bærendsen på konf.nr 9,kan være at han er i tjeneste eller pleie hos Christian`s foreldre ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 6: Takk, det kan jo gi mer mening. Men hva med jevnførelsesregisteret:Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Spangereid i Sør-Audnedal, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1850), Jevnførelsesregister 1816-1850, side 342. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=940&idx_id=940&uid=ny&idx_side=-273>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDer har viChristian Robbertsen Hægeland paa Næset Rejnert Bærent (?) Robbertsen ibid Carl Carlsen StudsvigFørstnevnte altså døpt 21. juni 1801, og den jeg gjerne vil ha koblet til Robert Christiansen og Cathrine Carlsdatter. mens Rejnert er døpt 26. november 1801 (finner ikke dåpen til Reijnert). Kan være oppfostret av Robert og Cathrine som du antyder, men står det ikke Robbert Thorsen i konfirmasjonsoppføringen til Reinert,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Rejnert Bærent døpt 26 nov 1803.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lyngdal, Ministerialbok nr. A 4 (1780-1815), Fødte og døpte 1803, side 99. Permanent sidelenke: LenkeSåvidt jeg kan se står det bare Robert Korshavns barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Det står 5 juli som vielsesdag på Robert Christiansen og Severine. Ser ut som månedene ikke står i rekkefølge,hvis du blar på neste side,s.131, står desember før november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 10: Aha - med andre ord 26. november 1803 og ikke 1801. Ja, det gir jo mer mening. Og det betyr etter alt å dømme at Rejnert Bærent er en yngre bror av Christian. Jeg hadde grublet litt over hvorfor jeg ikke hadde funnet noen søsken til Christian tidligere, men så har jeg da heller ikke gått grundig nok igjennom kirkebøkene for Spangereid (og Lyngdal) frem til folketellingen 1865 (bortsett fra enkelte hendelser innimellom som jeg har funnet nødvendig å dobbeltsjekke).Til innlegg 11: Takk! Det gir mer mening! Da skriver jeg 5. juli 1854.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Når det gjelder slektskap mellom de tre konfirmantene her, så ser det ut som om Christian og Rejnert er brødre, ihverfall at de har samme far, Robert Korshavn.Carl Carlsen Studsvig er søskenbarn til Christian, da Robert og Carl Christensen er brødre.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=dp10301726&gardpostnr=807&personpostnr=5660&merk=5660#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 14 og 15. Takk skal dere ha. Da er mye avklart. Jeg skulle nok ha sjekket i ministerialboken og ikke bare klokkerboken, ja. Lettere skrift dessuten!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det hadde i grunnen ikke vært nødvendig for det står 'samme foreldre' i kolonnen til høyre for Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Hans Myhre! Det var altså 'samme foreldre' jeg ikke klarte å tyde. Men det var uansett greit å sjekke ministerialboken og øvrige kilder, ettersom dåpsoppføringen til Rejnert Bærent i den første kilden var oppgitt til 1801 og ikke 1803.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Robert Christiansen døde i mars 1807, jf. kirkeboken for Aa (Lyngdal):Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lyngdal, Ministerialbok nr. A 5 (1804-1815), Døde og begravede 1807, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9589&idx_id=9589&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke: Lenke(Alderen stemmer ikke helt, ettersom han var døpt i juni 1756 i Spangereid, men jeg har gått igjennom kirkeboken frem til 1816 uten å finne noen andre. Ifølge Njerve var Cathrine Carlsdatter oppgitt som enke i 1816, jf. sølvskatten det året.)Hans yngste sønn Carl Robertsen døde i januar 1807, kun 8 dager gammel:Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lyngdal, Ministerialbok nr. A 5 (1804-1815), Døde og begravede 1807, side 10. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.