Gå til innhold
Arkivverket

[#70905] Tydehjelp Leprapasient No 1106


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

I boken 'Pleiestiftelsen for spedalske nr. 1: Pasienter: Pasientfortegnelse 1865-1885' står det om 'No 1106' Brita Jacobsd. Øklandsholm (Lenke). Da dette var min tipptippoldemor er jeg veldig interessert i å finne ut hva det er som står vedrørende henne og sykdommen hun fikk. Dessverre er skriften svært utydelig, og jeg klarer bare å lese enkelte av tingene som står der. Hvis noen klarer å se hva som står der ville det vært kjempeflott.Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forsøker meg med litt tyding og håper du får mer og bedre hjelp etterhvert!Nr 1106 Brita Jacobsdtr Øklandsholmen, 38 år, [Klovnes]? Finås,i 14 år på Øklndshm.. ?. anæsthi, 25.juli 74, 8de august 1900. Kender ingen sp. i slægten. Mand frisk. 2 børn, døttre, 16 og 13 år, friske.Der er atrofi og mutilation med anæsthie af hænder og fødder. For 13 år siden blev den venstre hånd vissen Hun ved intet [om flekker]? at sige : på ryggen sees dog ned..? ?pula tydelige spor af så? , men med god følelse. [så]? varigheden nok er længre. [?intet] [omgang]? med sp.Død Sønd. Kl 1o fm - ? ?Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg leser det slik:Der er atrofi og mutilation med anæsthesie af hænder og fødder. For 13 år siden blev den venstre hånd vissen. Hun ved intet om flekker at sige : på ryggen sees dog nedenfor skapula tydelige spor af sygdommen, men med god følelse, så varighed nok ei længe. Intet om omgang med sp.'skapula' er skulderbladet. Legen ser flekker som det fremdeles er følelse i, så han mener de må være ferske. Etter en stund ville de bli følelsesløse, det var jo det fenomenet som skapte 'mutilation' - fingre og tær ble følelsesløse og pasienten la ikke merke til at de ble skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Tusen takk for hjelpen begge to, jeg hadde nok ikke klart det selv! Og ekstra fint med de tilleggsopplysningene Torgrim!Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg går ut fra at du har det som står om henne i bygdeboka?'Brita vart spilt, og lagd inn på Pleiestiftelsen i Bergen, der ho døydde. Borna vart flytta, Berta kom til Kloven, og Inga til morbroren på nora Sele. Born: a. Berta Malene, f. 1859, g. Vorneset. b. Inga Oline, f. 1861, g. Søraneset. Ola bygsla holmen i 1859, og var berre brukar i 2 år, til han døydde. Ekkja hadde so plasset til ho vart sjuk. I 1865 fostra ho 2 kyr og 5 smaler. Sådde 1 t. havre og 1 t. poteter på plasset. Ola var den siste buande mannen på holmen. Då ekkja kom frå plasset, vart det lagd inn under hovudbruka, og i utskiftninga fekk kvart bruk sin teig.'Jeg har ellers forfedrene til Brita og Ola (hennes mann) flere generasjoner bakover dersom det skulle være av interesse.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja, jeg har det som står i bygdeboken fra før. Jeg har nok også bortimot ''alt'' som er å finne av generasjoner bakover på begge to også fra før av, men takk for tilbudet uansett!Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.