Gå til innhold
Arkivverket

[#70914] Lars Brynildsen Bolstad er hvor i 1865 folketellingen?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg klarer ikke å finne Lars Brynildsen Bolstad f. ca 1820 gift med Kari Johannesdatter Rongen f. ca 1822. Jeg har funnet følgende barn:Ingeborg f. 14.11.185Brynild/Brynjulf f. 28.02.1857 Lenke har problemer med å se riktig fødselsdato her.JJohannes f. 1858Guro f. 1862Anna f. 1864.Er der noen som kan finne disse i 1865 folketellingen? Jeg hadde oppført Brynjulf født i 1857, men i kirkebøkene så står den Brynild og det må vel være ett jentenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tusen takk, vet ikke helt hvordan jeg klarte å forbigå dem, men noen ganger så ser man seg vel blindt :-). Ser at de har flyttet til hennes gård Rongen. Datter født i 1861 bodde de på Bolstad, mens datteren som er født i 1862 så var de på Rongen.Noen som klarer å se hvilken fødselsdato det er på Brynild, for meg ser det ut som det står 30 februar, men det kan jo ikke være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Da må han ha ment 28 februar, det var ikke skuddår i 1857 så det kan ikke ha vært 29 februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Beklager, glemte å skrive hvem. Dåpen til barn nr 17 Ingvald, med foreldre Josef Andersen og Ingeborg Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Sjur Simonsen Lillevik, Svend Andersen Hjørnevik, Anne Brynildsdatter, Brynild Brynildsen Rongen, Brita Bryngelsdatter Hjørnevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** det eg gjer nå vert kanskje kalla for snylting. MEN eg har ein familie på Evanger , Voss Mannen Severin Sjurson Bolstad f 1883- flutte til Åmli / Vegårshei 1935 ** det er så snedig han har søner bl.a. Brynjulf og Lars *** dette er nok eit bomskot - så omforlatelse - *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Kjetil: Syns det er kjekt å dele informasjon hvis man leter på samme slekt :-). Har du noe mer opplysninger om Severin Sjurson, foreldre, ektefelle osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** dette er vel blindebukk frå mi side - det var bare navna til borna hans eg tente på. Men Bolstad er nok eit utbreidd navn - ALLIKEVEL LEGGEG HANS FAMILIE INN HER -( EG HAR MASSE PÅ HANS KONE SOM VAR FRÅ MITT DISTRIKT ÅMLI). ORSAK ROTET I DENNE LISTA - FÅR IKKJE SKIKK PÅ DEN - MEN SEIER VEL KANSKJE LITT OKKESOM. MVH KSE ********************** ********************** Etterkommere etter Severin Sjurson Bolstad 1 Severin Sjurson Bolstad f: 10 des 1883 i Evanger, Voss - Til Vegårshei 1935 d: 07 aug 1975 i Vegårsheia .. Anne Olsdtr Kleivane f: 23 jul 1894 i Åmli- (Ft1900 S45, 31 Fødd 1894)-Døpt 12/8-1894 g: 19 sep 1913 i Krkbk d: 23 jan 1963 i Vegårsheia 2 Synnøve Severinsdtr Bolstad f: 05 des 1913 i Sandå, Åmli d: 19 jun 1988 ... Harald Johnson Lauvland f: 26 apr 1906 i Åmli d: 05 jul 1995 i Åmli 2 Olav Severinson Bolstad f: 12 apr 1915 i Åmli - krkbk ... Alma Oline Amundsdtr Hovland f: 02 mai 1928 2 Tordis Severinsdtr Bolstad f: 15 jun 1917 i Flutte Til Sæbø d: 08 okt 1998 i Sæbø ... Lars Paulson Lied f: 01 jul 1912 2 Sverre Severinson Bolstad f: 13 des 1919 i Åmli d: 1984 ... Anna Amundsdtr Hovland f: 19 okt 1926 i New Yourk 2 Brynjulf Severinson Bolstad f: 13 okt 1921 i Åmli d: 10 okt 1985 i Gravlagd Vegårshei 2 Einar Severinson Bolstad f: 18 aug 1923 i Åmli d: 25 apr 1987 i Kristiansand ... Arna Tellefsdtr Sandersen f: 07 feb 1929 2 Ragna Severinsdtr Bolstad f: 20 des 1926 i Åmli 2 Lars Severinson Bolstad f: 19 feb 1929 i Åmli ... Inger Mauritsdtr Fyllingsdal f: 12 aug 1926 i Helle I Forsand Rogaland 2 Ivar Severinson Bolstad f: 14 jun 1931 i Åmli ... Hilda Einarsdtr Olafsen f: 30 apr 1940 i Tjøme 2 Gunnar Severinson Bolstad f: 14 nov 1934 i Åmli d: 04 sep 2003 i Vegårshei 2 Per Severinson Bolstad f: 10 sep 1937 i Vegårshei ... Tordis Kristine Persdtr Landsverk f: 23 okt 1942 i Kragerø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Så langt så finner jeg at hans foreldre er Sjur Larsen f. 1846 og mor Synneva Brynildsdatter. Har ikke funnet lenke til mine Bolstad enda, men jeg må lete litt mer først :-)Lenke, se barn nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Her er Sjur Larsen sin konfirmasjon [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6985&idx_id=6985&uid=ny&idx_side=-60>Lenke som viser at han er født 28.07.1846 og mors navn er Ragnilde Andersdatter.Her er Synneva Brynildsdatter konfirmasjon Lenke. Den viser dessverre fødselsdato, men mor er ihvertfall Britha Helgesdatter.Må vel anta at dette er Synneva sine foreldre og søsken i 1865 folketellingen selv om Synneva selv ikke er på gården da. LenkeHer vel Sjur Larsen i 1865 folketellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk for interessante innlegg Solfrid - det må utvilsomt vere frå same distriktet vi prøver å klarlegge - men nå går det altfor rundt og rundt i ein 74 år gamal skalle - takk god natt *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** eit tidleg morgonspursmål - det må vel finnast bygdebok over området kanskje - eg tenker på fjernlån f.eks. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Iflg. bygdeboka for Evanger bind II side 457, er Synneva f. 1841 ( lenke til dåp: nr. 21 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=50&uid=212336&js=j>Lenke g. 1870 med handelskar Sjur Larsson Lillevik, f. 1846. Husmann på Bolstad. Hennes foreldre er Brynjulv Pederson f. 1816 d. 1867, g. 1841 ( feil i bygdeboka )lenke (nr. 26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Arne Haaland: Har du mulighet til å sjekke i bygdeboka for Evanger hvem Josef Andersen Hjørnevik f. 16.02.1857 ble gift med? Jeg har funnet to ekteskap, ei med Ingeborg Larsdatter f. 1855, død ukjent gift 15.09.1877 og Else Gulleiksdatter f.25.03.1878.Det er Ingeborg jeg ønsker å vite mer om. Det står i vielsen nr 2 til Josef at første ekteskap opphørte pga hustru's død, men jeg klarer ikke å finne Ingeborg død, håpte det stod noe i bygdeboka om det? Ei heller er jeg 100% sikker på hvem hennes foreldre er. Jeg trodde det var Lars Brynildsen Bolstad f. ca 1820 og Kari Johannesdatter f. 1829 Rongen, men finner at i vielsen så står brudens far oppført som Ungkarl Lars Johannessen og det gjorde meg litt bekymret for at jeg har 'valgt' feil foreldre til henne så fremt presten ikke har kombinert fars fornavn og mors etternavn ved en feil ^^ noe som muligens er lite trolig. Jeg finner heller ikke noen Ingeborg Larsdatter med far Lars Johannessen i kirkebøkene for 1855/56. Hun kunne kanskje ha vært født i 1854, men de kirkebøkene er ikke digitalisert så det har jeg ikke fått sjekket enda.På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Se på Ingeborg nr 91,kan dette være en kandidat Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 16 (1849-1863), Fødte og døpte 1854, side 78. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei SolveigJeg har gått igjennom kirkebøkene for Voss også og så begge de to Ingeborg'ene 91 og 93, som var 'uekte', men ingen av de hadde en Lars Johannessen som far.Her er vielsen til Josen og Ingeborg. Jeg klarer å lese at forlovere er brudgommens far, men ser ikke hva som står på bruden. Ser noen hva som står der? LenkeAlderen til Ingeborg 22 år, stemmer overens med 1855, så synd der ikke var noen dato :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hvis dette er riktig Ingeborg Larsdatter i 1865 så kunne det jo passe at hennes fosterfar var hennes forlover kanskje? Lenke.Men, jeg finner fortsatt ikke hennes dåp og ei når hun dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.