Gå til innhold
Arkivverket

[#70919] Skilsmisse 1900 tallet


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg finner Ingeborg Larsdatter Bolstad f. 14.11.1855 Evanger, gift 15.09.1877 med Josen Andersen Hjørnevik f. 16.02.1857 Evanger.Da Josef gifter seg for andre gang 19.04.1900 med Elsa Gulleiksdatter f. 25.03.1878 i Evanger så regnet jeg med at hans første kone Ingeborg var død. Men, etter mye leting så kunne jeg ikke finne henne død, men finner ei som passer i 1900 folketellingen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01237&gardpostnr=28>Lenke hvor hun der står oppført som Ingebjørg Larsdatter ugift tjenestepige. Anna Larsdatter gift med Helge er søsteren til Ingeborg.Så mitt spørsmål er: Er det vanlig hvis man ble skilt på den tiden og føre seg selv opp som ugift? Vil der være noe register for skilte i 1900? Finner saken litt besynderlig, men for meg så kan det se ut som de ble skilt. Jeg finner ei Ingeborg Larsdatter Bolstad død i Evanger 1927 som passer også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Når Josef gifter seg 2 gang ,står det at 1 ekteskap er oppløst ved døden Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss i Voss, Ministerialbok nr. C 1 (1887-1915), Ekteviede 1900, side 43. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tusen takk Solveig, jeg så ikke det notatet der, men jeg har allikevel ikke klart å finne hans første kone død. Jeg får gå igjennom kirkebøkene igjen i tilfelle jeg har oversett hennes dødsfall. Lurer veldig på hvem Ingebjørg Larsdatter født samme år i 1900 folketellingen er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei HaraldJeg sliter med det samme, har lett flere steder får å finne Amanda sin fødsel, men finner den ikke. Det jeg vet er at Josef Andersen Hjørnevik før 01.01.1929 og har da bopel Møn i Voss. Så hvis de flyttet på seg så kan det ikke ha vært så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.