Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Alv Edvardsen

[#70922] Wole, gårdsnavn i Gudbrandsdalen ?

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Jeg har tidl. søkt etter opplysn. om en kar som hadde Vold som etternavn og angivelig var fra Gudbrandsdalen, men uten større hell. - Nu ser jeg at samme person er oppf. med Wole som etternavn i en kilde. - Spørsmålet er da om dette Wole kan være en omskriving av et egentlig Vold, - eller at det senere Vold kan være en omskriving av et gårdsnavn Wole i Gudbrandsdalen, hvis den finnes ? M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Hålåsæter

Det er Vole i Lom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Bragstad

En av mine forfedre kom til Trondheim på 1790-tallet og kalte seg Wold. Jeg brukte mange år på å lete på nesten hver eneste Vold-gård, men uten resultat, inntil jeg klarte å finne ut at han var fra Einarsvold i Lom - takket være at noen digitaliserte de militære ruller fra Gudbrandsdal!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ruth Gaustad

En etter måten stor gård i Østre Gausdal heter Wålen, i dagligtale blir det for det meste sagt Vole, med tjukk l.Wålen er en gammel gård og det skrives slik også i dag. Gjennom lang tid kan vel andre skrivemåter også være brukt,f.eks Wole som du skriver.Jeg mener det finnes en plass som heter Volehaugen i Gausdal så der er det en variant, dette er/var vel helst en husmannsplass. Gården/stedet Vold finnes også og flere som bruker det til etternavn.Mvh.Ruth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alvin Andreassen

I flere generasjoner, og fortsatt, har Wole (Vole) familien fra Lom vært verter på flere av turisthyttene i Jotuunheimen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Takk til dere. Ja her var jo noen muligheter. - Den jeg søker røtter til, er altså en Johan(nes) Pedersen Vold (eller Wole), f.c. 1767. -- Det var mange forslg til Vold -gård sist jeg forsøkte. - Vel, denne karen utvandret til Nordland og blev g. der ca. 1805. - Tips ? - M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.