Gå til innhold
Arkivverket

[#70922] Wole, gårdsnavn i Gudbrandsdalen ?


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Jeg har tidl. søkt etter opplysn. om en kar som hadde Vold som etternavn og angivelig var fra Gudbrandsdalen, men uten større hell. - Nu ser jeg at samme person er oppf. med Wole som etternavn i en kilde. - Spørsmålet er da om dette Wole kan være en omskriving av et egentlig Vold, - eller at det senere Vold kan være en omskriving av et gårdsnavn Wole i Gudbrandsdalen, hvis den finnes ? M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

En av mine forfedre kom til Trondheim på 1790-tallet og kalte seg Wold. Jeg brukte mange år på å lete på nesten hver eneste Vold-gård, men uten resultat, inntil jeg klarte å finne ut at han var fra Einarsvold i Lom - takket være at noen digitaliserte de militære ruller fra Gudbrandsdal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

En etter måten stor gård i Østre Gausdal heter Wålen, i dagligtale blir det for det meste sagt Vole, med tjukk l.Wålen er en gammel gård og det skrives slik også i dag. Gjennom lang tid kan vel andre skrivemåter også være brukt,f.eks Wole som du skriver.Jeg mener det finnes en plass som heter Volehaugen i Gausdal så der er det en variant, dette er/var vel helst en husmannsplass. Gården/stedet Vold finnes også og flere som bruker det til etternavn.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I flere generasjoner, og fortsatt, har Wole (Vole) familien fra Lom vært verter på flere av turisthyttene i Jotuunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk til dere. Ja her var jo noen muligheter. - Den jeg søker røtter til, er altså en Johan(nes) Pedersen Vold (eller Wole), f.c. 1767. -- Det var mange forslg til Vold -gård sist jeg forsøkte. - Vel, denne karen utvandret til Nordland og blev g. der ca. 1805. - Tips ? - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.