Gå til innhold
Arkivverket

[#70926] Peder Engebretsen Ringebo.


Gjest Oddleiv Ringlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleiv Ringlund

Jeg lurer på hvor han egentlig er født? Kan ikke finne det hverken under døpte el. konfirmerte i Ringebu som han skal være født.Han kom til Lom tidlig på 1870-tallet.Han giftet seg med Torø Hansd.10.12.1872 oppgitt f.3.11.1849,ved hans død 4.11.1916 står det f.1840.Er det noen som har tips el. vet noe om Peder? Han har jo tydligvis noe med Ringebu å gjøre,ettersom han brukte Ringebo(u) som etternavn. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tror det må være Peder Engebrethsen Bjørgehaugen som flyttet til Romsdalen i 1868, nr. 36 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8947&idx_id=8947&uid=ny&idx_side=-297>LenkeFødselsdatoen er 03.11.1843, så både dag og måned samsvarer med datoen oppgitt ved vielsen.Dåpen til Peder nr. 115: LenkeI 1865 var moren Marit Olsdtr. husmann med jord (enke) på Bjørgehaugen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Takk til dere begge for innleggene,fant selvfølgelig det som Aud skriver i Nedlagte Heimar i Ringebu. Men Peder må ha startet sin vandring ut av Fåvang før 1865-tellinga ettersom han ikke er nevnt der.Fant nå i Ringebuslekter at han også er nevnt som Peder Engebretsen Torsgardsveen.Neimen ikke enkelt,men spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vidar stavem

Peder jobba som anleggsarbeider på Verma i romsdalen i 1868.Han vart der far til ei jente.barnets mor heitte Eli Alfsdatter Stavem.ifølge slektstradisjonen vart peder og eli nekta å gifte seg pga at elis far ikkje godtok Peder som ektemann til dattera.ho var visst allerede bortlova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Oddleiv, Peder Engebretsen Torsgardsveen finner du på sida om Ringebuslekter her: LenkeTor Onshus har registrert at han ender opp og dør i Eau Claire i 1873. Svært mange Sør-Døler i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei Svein. Dersom vi prater om den samme Peder,er det litt pussig at han er far til min kones bestefar (Olaf Ringebo) som er født i 1890?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar stavem

Peder er min tippoldefar. Navnet som er oppgitt i kyrkjeboka da barnet vart fødd er Peder Ingebrigtsen Bjørge 'af Ringeboe'.Ingebrigt er et navn som kan skrives på mange måter:Engebret,engebregt,imbert osv.Jeg regner med at Peder er den samme som slo seg ned i ottadalen sjøl om man vel aldri får vite det 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar stavem

Jeg har prøvd å finne anene til Peder og er sikker på at mor hans heitte Marit olsdatter Andersplassen frå Nord-fron.Far til Peder heitte Engebret olsen, men hvor han nedstammer fra har jeg ikke greid å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar stavem

Mor til Peder: Marit olsdatter Andersplassen Født 9.sept 1815.Konfirmert 1830.registrert som innflytta til Ringebu i 1836. Foreldre: soldat Ole Eriksen og Embjørg Andersdatter. Det er nok Peders foreldre og storebror Ole som i 1838 er på reisefot til romsdalen for å søke arbeid.(se passprotokoll for Gudbrandsdalen futedømme 1833-1860. sak nr. 59).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.