Gå til innhold
Arkivverket

[#70930] Heitmann på Hemnes


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

HeiPå Medstrøm i Hemnes fikk Karen Hansdatter og Mathias Jonsen en del barn. Jeg er interesert i hvor det ble av Sven født 1766 og Benjamin født 1781. Det kan hende at de skriver seg både som Heitmann og Mathisen som etternavn.Takknemlig for svarSvein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kan det ikke være Benjamin det er skifte etter på Øvre Tjong, Rødøy i 1836? I følge innrulleringsmanntallene for Rødøy var han født i Rana (som inkluderte Hemnes), og alderen passer fortreffelig. Men for alt jeg vet, kan du allerede har sjekket ham ut av saken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til Svein.Etter å ha brukt Gard og Slekt i Hemnes en del, må jeg bare si at den har en rekke hull og mangler.Til Otto.Den Benjamin jeg refererte til i innlegg 3, var gift to ganger: Maren Christensdatter (skifte 1820) og Karen Andersdatter (skifte 1832). Svend har jeg ikke opplysninger om.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Angående Gard og Slekt for Hemnes så foregår det en systematisk gjennomgang av de to bøkene, samt at noen også skikkelig går i gjennom Kirkebøkene for Hemnes som har mye feil.Presten har visstnok ikke vært samvaittighetsfull og nøye.De to ekteskapene til Benjamin? Var det i Hemnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Gård og Slekt i Hemnes ligger på nett http://caolsson.wiki.zoho.com/Meny.html og her legges det inn rettinger og kommentarer fortløpende. Var det dette du siktet til?At kirkebøkene for Hemnes har mye feil var helt nytt for meg. Det er vanskelig å påvise feil i eldre kirkebøker for man har så lite kilder å kryssjekke mot. Hvis man finner 'mye feil', lurer jeg på hva man legger til grunn.Vielsene til Benjamin kan jeg ikke finne i tilgjenglige kirkebokavskifter fra Rødøy (Digitalarkivet) eller Hemnes (lenken ovenfor). Blir derfor svar skyldig.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Rana Slektshistorielag har mye godt stoff. Det kan være smart å bli medlem. De utgir medlemmsblad 6 ganger i året.Desverre er det en del aktuelle kirkebøker (også for andre steder i Nord og Vest som ikke er Skanna) Delvis skyldes det at de devis er digitalisert og slått sammen i en database uten skille (og med sine feil som ikke kan kontrolleres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Av innlegg nr 9 fremgår at Benjamin giftet seg i Nesna i 1810, bopel da Nordbostad, med Maren Kierstine Christensdatter, født 7.januar 1781 (fødselsdato ifølge FS). Denne Maren antas å være datter av Christen Nilsen og Dordi Olsdatter fra Steinneset i Nord-Rana. Fra Rana Bygdebok, Steineset, har jeg følgende notering på Christen Nilsen: 'Familien flytta til Nordbostad på Nesna då res.kap. Røring skulle overta gården '. Jeg har notert denne Maren (uten mellomnavn) født 7.janaur 1781, men får ikke kontrollert hennes fulle navn da kirkebok for 1781 Nord-Rana ikke kan ses lagt ut på nettet. Antar at Maren fra Steineset er henne jeg finner på Hemnes i 1801: Lenke Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tolker fadderne til å være: Jens Jensen Øyjord, Peder Olsen Bosmo(Båsmo). Mathis Pedersen Løkberg, Martha Pedersdatter Bosmo, Kirsten Olsdatter ibid, Pernella Pedersdatter Selfors.På Jens Jensen Øyjord har jeg at han var sønn av Jens Larsen Myklebostad(ca 1690-94 til gravlagt 19.09.1769), og Else Kierstina Hønnichen(ca 1700-1710, og gravlagt 17.05.1776). Jens d.y.ble døpt i Hemnes kirke 01.02.1739, og han ble trolovet 30.07 og gift 29.10.1775 med Sofie Larsdatter Nerdal(ca 1738-gravlagt 09.07.1780). Jens ble trolovet 20.05 og gift 15.07.1781 med Dorthea Pedersdatter Laukberg(kanskje søster av noen av fadderne her?). Jens døde i 1822, og han var bror av mine aner Jacob Jensen og Dorothea Jensdatter Hønnichen. Jeg kan ikke umiddelbart se noe slektskap mellom den døpte og Jens eller noen av konene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tar med det som står om Christen Nilsen i Steinneset og hans aner i bygdeboka, med Christen som nr. 1 og anene dobbelt bakover:1)Christen Nilsen født 1739. Han fikk bbr i Steinneset 12.07.1769, og dette ble tinglyst 01.10.1770 Gift 1770 med Dodri eller Dorthe Olsdatter fra Båsmoen døpt 09.02.1749. Foreldre:2)Nils Danielsen født ca 1697, og død 16.07.1733(det kan vel være begravelsesdatoen??). Gift i 1731 med Margrethe Olsdatter.3)Margrethe Olsdatter som døde i 1755 Besteforeldre:4)Daniel Andersen født ca 1658, og 43 år i 1701, og han var bruker i Steinneset i ca 1701-1731. Gift med Siri Nilsdatter5)Siri Nilsdatter som døde i 1718. Skiftet etter henne 24.08.1718 viser at boets brutto var på 53 og 1/2 riksdaler, og 38 og 1/2 riksdaler. Det siste må vel egentlig være det som skulle trekkes ifra(??). Det er nevnt at dette skiftet ikke var særlig rikt på fe, redskaper og innbo. Jeg har ikke tatt med barna i hver enkelt familie her, og jeg har det fra side 456 i 'Mo prestegjeld gardshistorie' av Anders Frøholm. Skal se hva jeg finner i Båsmoen på Dorthe Olsdatter født 1749. Oldeforeldre:8)Anders Nilsen født ca 1613, og 53 år i 1666, og han var trolig far til Daniel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner dette om Dorthe Olsdatter med aner i Båsmoen på side 453 i 'Mo prestegjeld gardshistsorie'.1)Dorthe Olsdatter født 1749Foreldre:2)Ole Kristensen døpt 25.05.1721. Han fikk bobruk i bonummer 2 av Båsmoen 11.05.2742. Gift i 1742 med Maren Persdatter Bjerkli.3)Maren Persdatter Bjerkli født ca 1717: Det eneste bruket Bjerkli som er nevnt i bygdebok for Rana har brukere på et mye senere tidspunkt enn aktuelt her. Besteforeldre:4)Kristen Kristensen Øverdal født ca 1685, og 16 år i 1701. Han døde i 1740 på tur til Bergen. Han fikk bbr i bonummer 2 av Båsmoen i 1718, og lagrettemann på lappetinget på Mo i 1730. Gift med enken etter forrige bruker Kirsten NIlsdatter5)Kirsten Nilsdatter, som døde i 1757. Hun var gift 1 med Ola Jonsen Altermark(ca 1661-ca 1718). Kirsten ble gift 3 i Jamtlia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jo nå at noen av fadderne her var søsken av Dorhte Olsdatter(innlegg 16), og hun var jo mor til Maren Kierstina HCirsndatter: Peder(Per)Olsen Båsmo var døpt 11.08.1754 ut fra bygdeboka, og Dorthes søster Kirsten Olsdatter Båsmo var født i 1746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var skifte etter mor til Dorthe, Maren Pedersdatter, i 1779 (Svein Edvardsen, skifter Hemnes/Moe 1686/1780) Der står det at familen bodde på Baasnes, Moe. Dorthe Olsdtr. gift med Christen Nielsen Stenneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er vel noe som ikke stemmer helt her. - Ole Jonsen Båsmo, f.c. 1661, var g.2.m. Kirsten Nilsdr., fra Bjerklia i Hemnes, dr. av Nils Nilsen Bjerklia, f.c. 1647 og Kari Mikkelsdr., fra br. 2. Bjerklia. -- Enken Kirsten N., var g.2.m. Christen Christensen, fra Øverdal, - som omkom under en båtreise til Bergen. -- Hans sønn, Ola Christensen, f. 1721, var g.m. Maren Persdr., fra Jamtlia i Rana, dr. av Perder Andersen, sk. 1740 og Dorete Larsdr., sk. 1743 og g.2.m. Niels Tomasen. -- Enken Kirsten Nilsdr., sk. 1757, - blev så g.3. i Jamtlia Lars Andersen Jamtlia, Ingen barn m. ham. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva er det du mener er feil Alv? Det ser iallefall ut som om Kirsten Nilsdatter var mor til Ola Kristensen(og Christen Nilsen var far). Her er Olas dåp i 6.søndag etter påske 1721(ca midt på venstre side), og på 4. linje ovenfra på høyre side finner en Christen Bosmoen(Båsmoen) sin kone Kirsti introdusert. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er sk. etter Christen Christensen Båsmo i 1740. (Sveins skifter) - Hans kone er da Kirsten Nilsdr. og deres eneste felles barn er Ole Christensen, 19 år ved sk. etter faren - Verge for Ole, er da fars bror, Iver Christensen Øvre Dal. -- Ole Christensen, døpt 25.05.1721, blev g.m. Maren Pedersdr. Jamtlia. -- Ole Christensens Mor, Kirsten Nilsdr., blev så g.3.m. Lars Andersen Jamtlia, br. 4. - Sk. etter henne i Jamtlia 1757. -- Jeg har ikke oppf. navnet på 1. kona til Ola Jonsen Båsmo, f.c. 1661, men han blev angivelig g.2.m. denne Kirsten Nilsdr. fra Bjerklia i Hemnes som jeg skrev og hun blev så g.2.m. Christen Christensen, f.c. 1685, fra br. 1., Øvre Dal. -- Jeg tror selv på dette. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at jeg har blandet med Daniel Andersen som var gift i Steinneset. Det var hun som døde i 1718(se mitt innlegg 18).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.