Gå til innhold
Arkivverket

[#70935] Fotograf Simonsen, Mandal


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Er det noen som tilfeldigvis vet hvem Nils Antoni Simonsen og Mathilde Theodora, f. Pettersen sine barn som drev fotoforretningen videre? Forretningen eksisterte ihvertfall et stykke etter 2. verdenskrig.LenkeFor øvrig, når man skriver Store Elvegade 30, betyr '30' faktisk husnummeret eller matrikkelnummeret?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg vet ikke om de to nevnte, men SE nr. 30 er gatenummer, og om det ikke det finnes fremdeles, så var til ikke for mange årene sin fotoforretning og atelier i samme gården om jeg ikke blingser alt for mye på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 2: Takk skal du ha, Kristian. Det ser ut til å være en garn- og broderiforretning der nå, jf. Gulesider.no. Tror jeg nå vet hvem i Mandal jeg skal spørre om Nils og Mathildes barn (nærmeste slekt husker ikke hvem som drev forretningen videre), får gjøre et nytt forsøk i kveld.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 4: Takk skal du ha. Dette var interessant - jeg visste ikke at Nils Antoni Simonsen døde så ung. Og det var altså enda et barn.Men alle bildene tatt av fotograf Simonsen som jeg har sett (se bl.a. fotosamlingen til Lindesnes museum) viser kun navnet Nils A. Simonsen eller N.A. Simonsen. Er det basesystemet ditt som har gjort at du har lagt til Håland?Vet du bestemt at barna førte Storaker som slektsnavn senere? De i min svigerfamilie (etterkommere etter Mathildes søster Andrea) som jeg har snakket med hadde ikke så mange detaljer.Det kan jo være hull i historien (om at ett av barna til Nils A. overtok fotoforretningen), men vil gjerne få sjekket det ut. Det skal ha vært to andre fotoforretninger samme sted senere - Walter/Walther og Jensen. De hadde neppe noe med slekten å gjøre.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Du har rett i at Nils A Simonsen bare brukte patronymet som etternavn. Det er systemet mitt for innskriving i databasen som er slik. For folk på landet før 1900 har eg valgt å konsekvent skrive gardsnavnet der dei blei født i feltet for etternavn. Eg vurderer det som et fakta. Dersom dei tok i bruk et slektsetternavn, skriver eg det heller inn som navnevariasjon.Noen av barna brukte Simonsen som etternavn, noen tok seinere i bruk Storaker: Georg Simonsen finner du i Familysearch SSDI, og Gustav Storaker. - I Norges Bebyggelse (1955) står det Aksel og Harald Storaker.Eg har kontakt med etterkommere i Lyngdal etter Anna som blei gift Møskeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.