Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Eivind Kinck

[#70937] Forståelse av medisinsk uttrykk 1826

Recommended Posts

Guest Eivind Kinck

Vedlagt bilde viser et utsnitt av en søknad om 'uføre'-pensjon fra den norske kavalleribrigaden i 1826. Det er uttrykket for hofteskaden i beskrivelsen av bilag nr. 1 og 2 jeg gjerne skulle ha en forklaring på.Jeg leser dette som følger: 'formentlig fuldkommen oplyst at Suplicanten har erholdt sin Skade / en uhelbredelig Forrækkelse(?) i Hoften / i Deres Majestets Tjeneste.'

bilete7273.jpg

Guest Morten Hammerborg

Hei,I 'Ordbog over det danske sprog - dansk i perioden 1700-1950' står følgende om 'forrækkelse': spec. (vet.): sygelig tilstand hos husdyr, bestaaende i, at ledfladerne i et led er forskudt; luksation.Luksasjon vil si at et ben går ut av leddskålen sin, det vi vanligvis omtaler som at noe går ut av ledd. Såvidt jeg kan skjønne, så har din Suplicant en hofte som er uhelbredelig ute av ledd, med alt det måtte medføre.

Guest Eivind Kinck

Mange takk for raskt og presis svar. Det hørtes ikke godt ut.....MvhEivind Kinck

Guest Gunnar Sigdestad

Transkripsjon i tilfelle nokon lurer på kva som står her:H. W. JarlsbergUnderdanigst Erklæring paa Second Ritmester Kincks AnsøgningFormedelst denne Ansøgnings sandfærdige Indhold og da det:ved Bielag No. 1 og 2 formentlig fuldkommen oplyses at Suplicanten har erholdt sin Skade /: en uhelbredelig Forrækkelse i Hoften :/ i Deres Majestæts Tjeneste.-ved Bielag No. 3 og 4, er beviist at Suplicanten ikke har kunnet ride i 6 Aar.-

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.