Gå til innhold
Arkivverket

[#70938] Arnt Gabrielsen Langaunet f. ca 1722, Ytterøy


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Er det noen som vet noe om hvor Arnt Gabrielsen kommer fra eller hvem hans foreldre er? Han skal være født rundt 1722, og i FT 1801 befinner han seg med familien på gården Langaunet. Hans andre kone er da Marit Ingebrigtsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er et par Fam.Search-kilder som oppgir at faren var ”Gabriel Wenesioen” Ytterøy.Moren var ei Gjertrud Larsen. Hennes aner er ført tre ledd tilbake på Vinne (Verdal?) der Arnt døde i 1811) i .–Alt med en liten klype salt. - Bør vel sjekkes om dette er bygdebok-opplysninger.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gabriel Vinjesjøen er min tipp-tipp. Det er ikke snakk om Vinne i Verdal, men den store gården Vinje på Ytterøya (eller var det Mosvika?). Jeg må se nærmere på dette når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(2-3) VINNE/VINJE: Jeg ser det står Ytteroy, også som FS-opplysning. Verdal må selvsagt droppes!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg har notert for noen år siden at Arnt Gabrielsen på Langaunet nedre var bror av mi Anne Gabrielsdtr.Arnt f 1718, g.m. 1. Marta Olsdtr f 1724, gift 2. Marit Ingebrigtsdtr. De var barn av nevnte Gabriel Winiesøen. Jeg har notert 9 barn i 1. og 3 i 2. ekteskap når det gjelder Arnt. Jeg har en del om disse. Arnt var forresten 79 år da siste barn ble født, og han døde i 1811, 93 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1. ekteskap:Ole f 1751, bruker av Olderbakken.Jakob f 1754 overtok Langaunet.Jon f 1757 - sersjant, bodde på Oppgård under Vinje.Peder f 1759.Barbro f 1761 g.m. gjetgiver Ole Monsen Saltvikhavn.Gjertrud f 1764 g.m. Jørgen Staberg.Arne (Arnt) f 1766 seinere bruker i Langen-Aunet.Peder f 1769.Lars f 1772.2. ekteskMartha f 1791 g.m. Baard Sæther, BjørnørCicilia f 1793 g.m. LarsAnne f 1797 g.m. jekteskipper Arnt Bredal i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den eldste var Gabriel født på Opgaard 1749, men du kan ta en titt på denne lenka, der Mette Værnes har funnet svært mange opplysninger om denne slekta: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Her er også noe fra en av militærrullene jeg har lagt ut på DP - 2 stk Gabrielssønner, Lars og Arnt, i Ytterøy Lif Kompani anno 1748 - begge født på Hindberg i Verran: LenkeHei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Arnt og Martha hadde også sønnen Gabriel som ble født i 1749 - han døde 24 år gammel i blodgangepidemien i 1773...Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Her var det mye informasjon gitt. Tusen takk for hjelpen! Det gikk dog litt i surr for meg med alle opplysninger og like navn på lenken, men Arnt Gabrielsens foreldre er altså Gabriel Vinjesjøen og Gjertrud Larsdatter? Det er bakover derfra jeg nå er litt forvirret. Kan noen peile meg inn på hva som er det riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.