Gå til innhold
Arkivverket

[#70939] Matt Sorum, musiker og tidligere medlem av bl.a Gun`s and Roses


Gjest Knut Mjønerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Mjønerud

Hei! Matthew William Sorum ble født i Mission Valley, California 19. november 1960 av foreldre Joanne og David Sorum av engelsk og norsk opprinnelse. Søsken skal være 2 eldre brødre Mark og Mike. I perioden 1990 til 1997 var han trommetist i popgruppa Gun`s and Rose.Jeg bor i Sørum kommune i Akershus og ønsker hjelp til å finne ut mer om Matt`s norske opphav på farsida. Det sies at han skal ha sitt navn etter bygda vår. Da Gun`s and Roses spilte på Valle Hovin en gang i begynnelsen av 90-åra ønsket han å besøke Sørum ved hjelp av aviser og presse ble han innvitert hit til Sørum av vår ordfører som overrekte ham bl. a roser og Sørums kommunevåpen. Dette har Sudrheimsættas rose som sentralt symbol og det passet jo bra for anledningen. Har noen opplysninger eller kan bistå for å få svar på om det er noen forbindele mellom Matt Sorum og vår kommune?Hilsen Knut Henrik Mjønerud 1923 Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei Knut, Har du fått noe nærmere svar på spørsmålet, hva bygger egentlig antagelsen om at Matthew William Sorum skal røtter i Sørum på ?MVHKåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Helge, Det er nettopp det jeg vil frem til. Det er et utall av steder som heter Sørum. Mat Sorum besøkte Sørumsand. Jeg mener for øvrig å huske at det ble sakt den gang at bestefaren hadde vært smed i Sørum ? MVH Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser at bandet også har hatt et dansk medlem, Ole Beich, så det har tydeligvis vært en del skandinavisk blod i dette orkesteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for alle innspill,Matthew W Sorum ble født 19 november 1960 i Los Angeles. Morens pikenavn var i følge California Birth Index, 1905-1995 Winslow (Kilde Ancestry.com). Joanne W Winslow var gift med David W Sorum. Jeg har ikke vært i stand til å finne når de ble gift, men de ble skilt i Los Angeles i 1967 i følge California Divorce Index, 1966-1984(Kilde Ancestry.com). Mye tyder på at familien Sorum har tilknytning til Minnesota. Nettsidene til Mat Sorum synes å bekrefte dette. Den eldre broren, Michel David Sorum, ble født i Hennepin County, 23 august 1955 i følge Minnesota Birth Index ,1935-1972(Kilde Ancestry.com). En David W Sorum gifter seg, 17 desember 1976, i Los Angeles i følge Calefornia Marriage Index, 1960-1985(Kilde Ancestry.com). I følge sertifisert fødselsattest som jeg har fått tilsendt fra Minnesota Historical Society blir en David William Sorum født 9 februar 1933 på Northwestern Hospital i Minneapolis.(Kilde Record Of Birth 32912). Alt tyder på at det er faren til Mat Sorum, men jeg kan ikke være 100 % sikker. Farens navn er Kermit B Sorum. Alderen til faren oppgis å være 29 år ved fødselen. Kermit Sorum er i følge South Dakota Births, 1856-1903, født 12 september 1904 i South Dakota. (Kilde Ancestry.com). Flere kilder på Ancestry.com bekrefter dette. I følge South Dakota Births heter faren Nels Sorum. Kermit Sorum dør 13 august i 1975 i Hennepin County i Minnesota i følge Minnesota Death Index,1908-2002 (Kilde Ancestry.com). Dette er et forsøk på å sannsynliggjøre en slektsrekke. Så kommer vanskelighetene. Nels J Sorum bor i følge 1920 Census i Willmar, Kandiyohi, Minnesota. Han har sønnen Kermit som er 16 år. Han selv er født i 1856 i Minnesota(!).(Kilde Ancestry.com). Nå må vi ha hjelp av USA ekspertene. Er det feil David Sorum jeg har funnet ?MVHKåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen,Det skal ikke være enkelt.Nå ser jeg at jeg har gått over bekken etter vann. På genealogy.com ligger slektstreet til Michael David Sorum. Noe finnes også på ancestry.com Det bekrefter mine antagelser. Faren til Nels J Sorum - tipptipp oldefar til Mat Sorum - var født i Bergen stift, 4 februar 1827. Jeg finner ingen verdens ting som tyder på Mat Sorum har noen røtter i Sørum, eller at familien har forbindelser til Sørum overhode. Jeg er takknemlig for nye innspill, og at noen etterprøver mine antagelser. MVH Kåre Petter Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1903, ikke 1904.South Dakota Births, 1856-1903Name: Kermit Sorum Birth Date: 12 Sep 1903 Gender: Male County: Day Father's Name: Nels Sorum Mother's Name: Berith Haugen File Date: 1 Nov 1943 State File Number: 646745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du funnet ut hva som står i denne boka?Minnesota County History Name IndexGiven Name: Nels J. Surname: Sorum Book: OLM. WINONA DODGE Year: 1884 Page Number: 963 1084 1172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en Nils J. Sørum (det håndskrevne dokumentet viser 'J' og ikke 'G'):1900 United States Federal CensusName: Nels G Sarum [Nels Samm] Home in 1900: Webster, Day, South Dakota Age: 40 Birth Date: Mar 1860 Birthplace: Minnesota Race: White Ethnicity: American Gender: Male Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Betsy Marriage Year: 1883 Marital Status: Married Years Married: 17 Residence : Webster City, Day, South Dakota Occupation: Works at Register of DeedsHousehold Members: Name Age Nels G Sarum 40 Betsy Sarum 37 Julia Sarum 51 Bismark Sarum 13 Sathus Sarum 3 Eidith Sarum 0 Mary Olson 22 Lars P Petersen 35Og her i 1910 med sønnen Kermit på 6 år:1910 United States Federal CensusName: Nels J Soren Age in 1910: 51 Estimated Birth Year: abt 1859 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Bessie Home in 1910: Bristol Ward 4, Day, South Dakota Marital Status: Married Occupation: Own Income Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Nels J Soren 51 Bessie Soren 48 Sophie Soren 13 Edith Soren 10 Cermet Soren 6 Twin Soren 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, som du ser har Kermit en tvillingbror.Videre er det interessant å se at Betsy har født 13 barn hvorav 6 er i live i 1910. Paret har da vært gift i 24 år. De kom til USA i 1861, ifølge 1910 census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

på slektstavlen står det Johannes Nelson Sørum f 4.2.1827 i Bergen stift. Konen heter Betsy Langeteig og er f 14.7.1837 i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg har skrevet det i (20), men kanskje det ikke var kommet inn før du skrev ditt innlegg (21). Sørum, Dahle, Leikanger, Sogn & Fjordane.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne Betsy fra Langeteig i Leikanger tror jeg nok er døpt noe annet enn Betsy. Det navnet er vel så godt som ikke eksisterende i Norge på 1830-tallet. Kanskje hun er døpt noe sånt som Bottilde eller Borgilde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ser at det også er Langeteig i Dale sogn, Lustrer, samt i Ytre Holmedal.Var de to gift i Norge før de dro, og er det noen som vet når de dro? Kan jo hende det står lenger oppe, men har ikke sett denne tråden før nettopp nå.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.