Gå til innhold
Arkivverket

[#70941] Karl Johan Samuelsen f. 24.07.1854 i Sverige, dro til Nøtterøy - hans foreldre?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Sjømann Karl Johan Samuelsen fra Sverige ble 31.12.1885 gift med Laura Kallesdatter fra Sverige, f. 19.04.1862. De ble gift i Nøtterøy kirke. Begge var født i Sverige. Karl Johans far var Samuel Andersen og Lauras far var Kalle Andersen. Vestfold farvehandel i Tønsberg ble opprettet av han eller hans sønn med samme navn. Til tross for sommer; er det noen som kan finne ute noe mer om hvor disse folkene kom fra i Sverige? Finnes det en oversikt over svensker som kom til Vestfold?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Sett i lys av at Karl Johan var født i 1854:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00722&gardpostnr=151&personpostnr=902&merk=902#ovre>Lenkeer denne kandidaten så vidt jeg kan nødvendig å se nærmere på: Carl Johan Sex: MEvent(s): Birth: 24 Jul 1854 Place: Christening: 26 Jul 1854 Place: Tossne, Goteborg och Bohus, SwedenParents: Father: Samuel ANDERSSON Mother: Beata LARSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du finner dem ikke innflytta til Nøtterøy, men familien er omtalt på Åseby u/Smidsrød mellom s.168 i Nøtterøy gårds og slektshistorie. Der står det at han er født i Bohuslen og hun i Dalsland (ingen kilder angitt). Er du heldig, kan det stå mer detaljert fødested i folketellinga i 1891, men da må du ta en tur på RA/SA i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Det er nok riktige Carl Johan over da fødselsdatoen ved ekteskapsinngåelsen i 1885 angis å være samme som jeg fant på Family Search. (24/7 1854)MvhMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye! Joda jeg finner dem registrert på Smidsrød i en årekke. Om de bodde på Aaseby hele tiden er jo ikke godt å vite. Tossene ja! Noen som vet hvordan jeg går fram for å finner mer der? Eller Vestfold farvehandel i Tønsberg.Mvh Bente Borgen Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Födelseregister Bärfendal-F2Bärfedal er altså forsamlingen - 'Före 1962 var Bärfendal annexförsamling i Tossene, Bärfendal och Hunnebostrands pastorat.'I dag ligegr dette i Munkedals kommun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var kjempeflott, Magne! Når er dette fra, det med løpenr. 2770? Farens tittel: Åbo... vet du hva det betyr?Bärfendal forsamling... betyr forsamling kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

I 1867 tror jeg det er, finner jeg familien på Åseby i Husforhöret for Bärfendal, AI: 6, bild 91, sid 87. Dette er på betalnettstedet Arkiv Digital hvor man kan forske i scannet materiale. Anbefaler at du logger inn der for den videre forskning.Sønnene Nestor Ferdinand og Alfred Robert bor også på stedet.Fødselsdatolene til faren er 20.08? 1807 og moren 02.12? 1818.Det står at familien flytter, men jeg kan ikke tyde destinasjonen. Foreslår at du ber om litt tydehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Tallet 2770 er ikke så viktig, informasjonen i innlegget stammer fra fødselen i 1854.En forsamling er et slags sogn, ja.Från Wikipedia - Åbo har flera betydelser:'Brukaren av ett hemman, oavsett jordnatur.äldre juridisk term för den som med ärftlig besittningsrätt innehade annans jord.'Jeg er glad for at jeg har kunnet hjelpe deg litt i alle fall. Som du kan se her,Lenkehar jeg selv fått hjelp med egne svenske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har funnet noe.Fødselen til Karl Johan har Magne allerede skrevet i innlegg 6.Fra husforhør 1851-1855 side 58, 1855-1860 side 60 og 1861-1869 side 87 og 90, alle gangene på Åseby i Bärfendal, Göteborg og Bohus län:Åbo Samuel Andersson 20/8-1807. De ble gift 10/12-38. Død 28/1-1870 av lunginnflammation.Beata Larsdotter 2/12-18. I tellingen 1880 er hun enke og bor på Åseby sammen med barna Carl Johan, Johanna Wilhelmina og Nestor Ferdinand.Barna: Alfred Robert 13/12-1844. Arbeidsattest til Norge 29/3-67. Til Norge 15/10-69Carl Johan 24/7-1854. Arb.attest til Norge 18/9-74, men flytter nok mye senere enn det, da han bor hjemme hos mor på Åseby i 1880.Anna Lovisa 4/2-40. I 1880 bor hun på Rom Öster i Svarteborg: Familien er da: Sven Hilmer Johannisson, f. 1844 i Svarteborg Hemmansägare; Anna Louisa Samuelsdotter, f. 1840 i Bärfendal, Barna: Naema Josefina, f. 1866 i Svarteborg, Johan Emil, f. 1869 i Svarteborg,Emma Justina, f. 1872 i Svarteborg, Carl Ernst, f. 1875 i Svarteborg, Gerda Charlotta, f. 1878 i Svarteborg, Alfred Georg, f. 1880 i Svarteborg. Amalia Sophia 20/10-42. I 1880 er hun gift og bor på plassen Snibe i Kville: Carl Vilhelm Alexandersson Schavenuas, f. 1845 i Svarteborg, Jordtorpare, Amalia Sofia Samuelsdotter, f. 1842 i Bärfendal, Oskar, f. 1871 i Kville, Gottfrid, f. 1874 i Kville. I 1900 bor de på samme plass. Kun sønnen Gottfrid bor hjemme. Emma Charlotta 13/5-47. I 1880 bor hun i Kville på Ödsmål Södra Mellangård. Hun er da ogift kvinna. I 1890 bor hun på samme plass, gift og med barn: Benjamin Johannisson, f. 1832 i Qville Moder, hemmanseg, Emma Charl:a Samuelsdotter, f. 1847 i Berffendal, Johan Alfred, f. 1883 i Qville Moder, Lars August, f. 1887 i Qville Moder,Gerda Samuela Oskarsdotter, fosterdotter, f. 1878 i Qville Moder. I 1900 bor de på samme plass. Barna Johan Alfred, Lars August som nevnt tidligere og Anna Lovisa f 1892 Kville bor hjemme. Johanna Wilhelmina 16/6-49. I 1880 bor hun hjemme hos sin mor på Åseby. Til Norge/Nøtterøy 27/4-83.Helena/Hilma Fredrica 29/9-51. Finner henne ikke i 1880 tellingen.Men finner henne i 1890 tellingen, på samme plass som Emma Charlotta. Gift og barn: Bernhard Carlsson, f. 1857 i Qville Moder, sjöman, Hilma Fredrika Samuelsdotter, f. 1851 i Berffendal, Olivia, f. 1885 i Berffendal, Anders Ferdinand, f. 1888 i Qville Moder, Sofia Bernhardina, f. 1890 i Qville Moder Otilia Elisabeth 13/9-57. I 1880 bor hun på Gäsjö i Svarteborg. Piga, ogift kvinna. I 1900 bor hun på Kallstorp i Kville. Gift med Albin Carlsson f 1860 Svarteborg, hemmansägare. De har da fostersønnen Edvin Aldred Gustafsson f 1885 i Norge.Nestor Ferdinand 3/4-65. Hjemme hos sin mor i 1880 på Åseby.Når det gjelder Samuel og Beata, samt deres barn, så er ikke f.sted oppgitt i husforhør. Det virker som alle er født i Bärfenddal, og det stadfestes jo på en del av dem i folketellingene. Så i allefall virker det som alle deres barn er født i Bärfendal, likeså Beata. Den vi ikke vet det på er Samuel.Deres barn hadde litt flyttinger underveis. Jeg har ikke fulgt de flyttingene, men regner med at det i hovedsak dreier seg om poster som piga/dräng på gårder i Bärfendal, før de så senere gifter seg og/eller emigrerer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Beata bor i 1890 og 1900 på Ödsmål södra i Kville, som et par av sine barn. Hun er da enke og alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff Bente. Tror vi skal ha litt is i magen, og være obs på at dette kan være gal familie. Beklager. Ellers er det en merkverdig forklaring her som ikke jeg forstår.Carl Johan Samuelsson f 24/7-1854 emigrerer til Amerika, da er han ugift og reiser alene:Post 694329 Samuelsson, Carl Johan Son (ogift man) f. 24/7 1854 i Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) Utvandrad 23/3 1888 från Åseby, Fossen, Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Amerika Källa: Husförhörslängd, s. 91Jeg tror at det er han jeg har funnet i en annen emigrantkilde også, og det bekrefter det: Personuppgifter Förnamn: Carl Johan Efternamn: Samuelsson Ålder: 35 Född plats: Sverige Bodde senast: Sverige Titel/Yrke: Landmand Kön: M Utfl datum: 1889-01-31 Destinationsland: USA Destinationsstad: Iron Mountain, Mich. Kontraktnr: 133 Skepp: Direkt/Indirekt: Indirekte Källa: UP212 Udvandrerarkivets ID: I8889S3803 Kommentarer: Senast Uppdaterad: 2009-03-17 00:00:00.0 Arkivägare: Det Danske Udvandrerarkiv E-post: emiarch@emiarch.dk Tel: 45 99 31 42 20 Emibas emigrationsakt: Bärfendal O 1888 003Så her er to kilder som sier at han flyttet til Amerika og ikke til Norge.Samtidig ser vi jo at i allefall en av hans søsken flyttet til Nøytterøy. Kan det være tilfeldig ?Finnes det en forklaring ? Eller er det rett og slett gal Carl Johan som er funnet ? Jeg vet ikke. Noen med noen mening om dette ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker og bukker, Anne Lene! Så mye du har funnet,da! Så i alle fall 2 av søsknene til Karl Johan emigrerte, og Johanna Vilhelmina er vel den jeg finne som enke på Kjøpmannskjær som fadder til Karl Johans barn flere ganger. Men hvor broren ble av er ikke godt å si.... Setter svært stor pris på arbeidet du nedla her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takker for det Bente. MEN, legg merke til innlegg 14. Hva tror du ?Laura Kallesdatter har jeg ikke funnet noe om. Vet du noe mer om henne ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Merkelig...... Når han gifter seg på Nøtterøy står han innført som født 24.07.1854 i Sverige, faren står innført som Samuel Andersen. Hans tilkommende, Laura Kallesdatter er født 19.04.1862 i Sverige. Hennes far er Kalle Andersen. Karl Johan og Laura får mange barn på Nøtterøy: Berta Samueline, f. 1886, Karl Johan f. 1888, Laura Kristine 1891, Nistora Lovise 1894, Alfred Emil 1896, Georg Bertrand 1900, Elise Mathilde 1902 og Wilhelmine Sofie 1904. I 1900 bor Karl Johan og Laura på gården Aaseby av mellom Smidsrød, gnr. 5/24 på Nøtterø. Var der Åseby både i Bohuslen og på Nøtterøy? Det kan jo også være at de fikk skyldsatt en pllass og kalte den opp etter stedet i Sverige? ? ? Kan ha registrert seg for flytting til Amerika, og endret planer? Han er registrert med ulike yrker: matros, seilmager, håndtverker og maler. Ifølge oldebarnet hans, var det maler han var, og han eller sønnen ved samme navn opprettte 'Vestfold farvehandel' i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det er merkelig. Første tanken er at dette er galt, men klarer ikke å slå meg til ro med at dette allikevel er gal familie. Alt for mye som stemmer med dine opplysninger til det.Ja plassen de bodde på i Sverige het også Åseby.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Utelukker det ene det andre?Jeg ser ikke at opplysningene her nødvendigvis er gjensidig utelukkende. Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg mener fra husforhørene at han bodde hjemme til han emigrerte. Det må jeg dobbeltsjekke for å være 100 % sikker.Litt merkelig dette her. Men, jeg klarer ikke helt å utelukke at det er rett familie.Interessant å høre hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Bente, ang. V. F.h , kunne du prøve en meil privat? (har du private kilder, tru?) hilsen: e-sundel.....tele nor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, jag tittar just nu på sidan 91, maskinpag 185, i A1:8 Bärfendal och kan det inte vara så att det är Nestor Ferdinand som reser till Amerika. Han skrivs på rad 3. Där är också texten Noterö 85 2/10 attestnr 17 överstruken.På rad 2 där Karl Johan finns står utflyttad 88 23/3 attest nr 4 men ingen ort. Och i föregående husförhör stod det att Karl Johan hade arbetsbevis till Norge 1874. Går de att hitta honom från 1874 i Norge?Går det att hitta Nestor eller Karl Johan i Ellis Island eller andra register i Amerika?Och en tredje fråga: Finns fler källor till Karl Johans födelsedatum 24/7 1854. Kan det vara felskrivet i vigselboken?Ja, som du ser har jag inga svar, bara funderingar. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så finet at du har sett på dette, Ulla. En del av det som gjør at jeg lurer her er bl.a at Karl Johan hadde arb. attest til Norge, og at jeg var usikker på hvilken linje emigrasjonen til Amerika stod for. Den var litt rart innført.Det er Karl Johan som står registrert på Emibas som flyttet til Amerika, det samme er å finne på Emiweb:Post 694329Samuelsson, Carl Johan Son (ogift man)f. 24/7 1854 i Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 23/3 1888 från Åseby, Fossen, Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 91Emibas emigrationsakt: Bärfendal O 1888 003Så er det Nestor som på emibas står registrert som utflyttet til Norge og Nøtterøy. Jeg ser over at jeg har glemt å skrive det tidligere, det ble kanskje litt mye info på en gang når jeg skulle skrive det. Har nå sjekket husforhøret A1:8 side 91 igjen og der står det Nøtterö rett ut for Nestors navn, så er det overstrøket som du sier.Post 694324Samuelsson, Nestor Ferdinand Son (ogift man)f. 3/4 1865 i Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 22/12 1887 från Åseby, Fossen, Bärfendal, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Nötteröy, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 91Emibas emigrationsakt: Bärfendal O 1887 003Onormerade namnformer:Destinationsort: Nöterö Destinationsland: NorgeSå det er litt usikkerhet her. Det er godt rom her for at jeg kan ha feiltolket de to emigrasjonene. Desverre har jeg ikke funnet noe liste over utflyttede fra Bärfendal. Har du funnet det Ulla ? Det kunne ha vært interessant å se hva som står der.Jeg heller nok til at det er noe som er galt her på en eller annen måte. Jeg tror i allefall ikke at Bente skal avskrive at det er denne familien som er den hun søker.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for flott engasjement.Anne Lene: Her finner jeg Karl Johan Samuelsen, f. 24.06.1854 som innflyttet til Nøtterø i 1884 (overstrøket)? Det står at han er 'ledig for Æteskab', nr. 69 s. 390 i Innflyttede til Nøtterøy 1878 - 1893(prøver å få inn linken her': Lenke. Egil Sundelius: Mailen din var ikke korrekt skrevet. Kanskje du kan ta det en gang til?Jeg tror at innskriveren har byttet om Karl Johan og Nestors utvandring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.