Gå til innhold
Arkivverket

[#70944] Fire mødre og en/ingen far


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Ja, det skal bli spennende å se hvordan man løser dette. Allerede i dag er det problematisk for meg som homofilt samboende å finne en passende rubrikk å putte min samboer i. Han er jo ikke min'wife' ;-)Det viktigste for barn som kommer til verden må være at de får et godt liv, selv om slektsforskerne får litt hodebry. Dette hodebryet må absolutt være et underordnet problem.Når det er sagt: Jeg er også opptatt av at hvert menneske så langt mulig burde ha mulighet til å kunne kartlegge sitt biologiske opphav... tror det er en trang man har innebygd, noen mer enn andre.Har ikke lyst å starte en etisk debatt om dette her. Vil bare kommentere at slike innspill som 'Det har alltid vært slik at .....' når det gjelder barns oppvekstvilkår ikke alltid medfører riktighet. Som førskolelærer i barnehage med teori omkring barns oppvekstforhold i historisk lys og med 22 års erfaring fra barnehagearbeid har jeg hatt anledning til å observere dette på nært hold.Mange barn vokser allerede før den nye loven opp uten en nærværende far, eller uten å vite hvem faren er (enkelte ganger vet heller ikke moren dette). Det blir folk av dem og. (men kanskje de må vokse opp med et savn likevel, knyttet til det de ikke vet om eget opphav).I tillegg: Jeg har selv hatt slektsforskningsoppdrag der jeg har måttet 'improvisere', når det gjelder adoptivbarn i 'vanlige' familier med adoptivfar og -mor, og disse kjennr seg som barn til sine adoptivforeldre, men de samtidig vil ha med opplysninger om sine biologiske foreldre. Med litt fantasi og godvilje lar alt seg løse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Erling! Ja, det var slike 'problemer', eller kanskje snarere utfordringer jeg tenkte på, som du nevner i første avsnitt.Jeg hadde også et slikt tilfelle (senere flere), og kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle føre det opp, så det ble noenlunde skikkelig og uten at en av personene fikk galt kjønn. Da måtte jeg ha litt hjelp fra Otto Jørgensen, som skrev at jeg måtte først skrive inn den nye personen som enkeltperson og med riktig kjønn. Så kunne jeg gå videre og 'spleise' dem. Da ville jeg få opp et vindu som sa at personene hadde 'galt' kjønn, og spørsmål om jeg ville gå videre. Så skulle jeg trykke på 'ja'. Slik ordnet det seg hos meg, og siden har det jo gått greit. Det er så enkelt med det man vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det er vel mange som går rundt og har 'feil' far til far også, på grunn av diverse sidesprang/ eventyr. Har det ikke vært slik med den 'pater est-regelen' at gyldig far til et barn født i ekteskap var den mannen som var gift med barnets mor, selv om det var en kjennsgjerning at det var en annene mann inne i bildet? Men dette vet jeg ikke nok om, bare syns jeg har blitt fortalt noe sånt. det skulle tilsi at det er mange feilaktige slektstre rundt omkring. Men så er det noe med det at det man ikke vet har man ikke vodnt av... det sies i alle fall så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli
LenkeHer blir det jammen mange regler å forholde seg til, ikke bare 'pater est-regelen', som er/var slik du beskriver den, uten at jeg heller har satt meg inn i denne regelen. Synes å huske at der også var en grense på 10 måneder etterat en ektemann var død før denne regelen gikk ut. 10 måneder var jo litt rart forresten.I linken ovenfor skrives det om (flere) morskap, som vel er en 'nykomling'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.