Gå til innhold
Arkivverket

[#70947] militärer 1750-talet


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!När min ana Steffen Nilsen gifte sig 1751 i Nes-Akershus var han tambur på Dalls kompani. Är det någon som vet hur man får reda på var Dalls kompani låg och hur man isåfall kan hitta Steffen?Anledningen är att jag tänkte försöka se om Steffen gifte sig och fick barn i någon annan socken innan 1751 eftersom det dök upp en konfirmand 'extra' (Kirsti) som är född 1747-1748 och som inte finns född i Nes men som verkar vara dotter till Steffen. Dessutom får Steffen tvillingar redan 1740 (döpta 01jan 1741) i Nes dopbok men där står inte moderns namn. Det står heller inte att de är oäkta och det brukade ju prästerna vara noga att skriva ut....Så jag misstänker att han kan ha varit gift en gång tidigare. Vid vigseln 1751 stod dock inte att han var änkling, men det har jag å andra sidan sett vid andra tillfällen att det inte alltid skrevs ut.Steffen var torpare och flyttade runt väldigt mycket i ett område i Nes men vet egentligen inte så mycket mer. Han föddes 1717 i Nes iaf.En av tvillingdöttrarna hittade jag förresten aldrig konfirmerad så hon skulle då eventuellt ha kunnat dött i den andra socknen om det var så att Steffen bodde på annan ort ett tag.... Verkar konstigt om bara en av tvillingdöttrarna konfirmerade sig.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det kan være Dal i Eidsvoll prestegjeld.Militærtullene for midten av 1700-tallet ligger i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Synd om det är Dal i Eidsvoll (där finns ju inga kyrkoböcker)... Brukar man få fram familjeinformation i militärrullorna? När jag tittar i trolovelsen (stämmer Berit, de trolovades 1750 och i marginalen står copuleradedatum 1751) så ser jag att det hellre står Dahl än Dall... Jag har aldrig nånsin tittat i militärrullar. Är de lätta att leta i? Sortering?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tvilllingenes dåp 1741, og de er ektefødte. Lenke Kirkeboka for den perioden er oppdelt i fødte og døpte og uekte fødte og døpte.Du kan jo sjekke Ovenstads militærbiografi (Nyttige lenker og (NST) Norsk Slektshistorisk Forening- litt ned på siden) Sjekk om det finnes en kaptein eller høyere grad Dahl/Dal som har et kompani i Akershus i 1751. Jeg har så dårlig linje at jeg ikke kan gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för tips Berit! Ska se vad jag hittar där. Dum fråga kanske, men när det sår 'Dahls kompani', betyder det att kompaniet hette eller låg i Dahl eller att nån chefsmilitär hette Dahl?Mvh, JörgenPS. Väldigt skumt att prästen inte skrev ut namnet på modern vid dopet, han gjorde ju det vid de andra dopen. Och sen finns Steffen i Nes själsregister också med dessa tvillingar och där är raden för hustruns namn tomt.... se vänster sida: Lenke det står bara ett Q för hustru men inget namn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Det finns en Dahl under rätt period, i Gausdalske kompani som ligger i Oppland. Undrar om det kan vara rätt? Eller blir det praktiskt för långt från Nes på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er stedsnavn eller personnavn vet jeg faktisk ikke. Det står noe i trolovelsen (3), men jeg får ikke forstørret siden slik at jeg har en større sjanse til å se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Min erfaring er at kompaniene ble benevnt med kompanisjefens navn. Jeg holder det for sannsynlig at det er snakk om en kompanisjef ved navn Da(h)l, sannsynligvis med rang av oberst, major eller kaptein.Ja, ved trolovelsen (innlegg 3) står det rett ut at Steffen Nilsen var tambur ved 'Hr. Capit: Dahls Compag:'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Jag ser nu när jag läser igen att det står Tambour ved ?? Capit. Dahls compani så då är det väl troligt att det är en person?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Till 9: Vi skrev nästan samtidigt :-) Vet du möjligen om tamburer var vid olika slags kompanier eller vid speciella enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack! Ja, jag hade läst i wikipedia men blev inte klokare för det annat än att han slog trummor. Som sagt jag kan ingenting om militärer men skulle behöva läsa på känns det som....Går det att finna en person med endast de upplysningarna att kompanichefen hette Dahl och en av hans tamburer där hette Steffen Nilsen? Och att kompaniet låg i eller förmodligen i närheten av Akershus. Och om man skulle hitta Steffen, är det troligt att man får fram mer upplysningar i de rullorna? Fru, barn, hemort etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

http://www.vestfold-slekt.net kan du se eksempler på hvilke opplysninger som *kan* finnes i miltærruller. Som du ser, hadde vestre, østre og søndre jarlsbergske kompanier i 2. smaalenske nasjonale infanteriregiment to tamburer hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för länk!! Inte så mycket matnyttigt kanske, men ialla fall skrev de om de var gifta. Och sönerna verkar finnas med också (fast det had Steffen inga vid den tidpunkten...). Verkar som jag får försöka lista ut var Dahls kompani fanns och hoppas Steffen var 'skriven' i socknen där med första frun. Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.