Gå til innhold
Arkivverket

[#70948] Vemundvik, NT, Albert og Hanna Hansen på Langstranden


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

På gården Langstanden i Vemundvik, Nord-Trøndelag finner vi Albert Hansen f. 1862, kona Hanna f. 1863, samt barna Håkon f. 1887, Johanna f. 1889, Åsmund f. 1891, Synnøve f. 1894 og Sigurd f. 1897. LenkeBåde parfolket og barna er født i tellingskretsen. Dette er en ukjent landsdel for meg, men jeg forstår det slik at Vemundvik i hvert fall den gang var en del av Namsos prestegjeld. Så ser jeg under skanna kirkebøker at disse for Namsos ikke er skannet for den perioden jeg gjerne skulle hatt tilgang til. Har jeg forstått dette riktig?Er det noen som kanskje sitter med disse kirkebøkene på mikrofilm/fiche, evnt. bygdebøker for Vemundvik, og kan hjelpe med opplysninger om opphavet til Albert og Hanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg tenkte vel feil. Hansen er vel navnet hun brukte etter hun gifta seg.Da er det jo mange mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis jeg tolker det som står under Namsos på Dis-Norge gen. ress., blei Namsos og Sævik/Vemundvik utskilt fra Overhalla i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det stemmer at foreldrene til Hanna var Johanns Simonsen og Johanna Margrete Jensdtr. (han va fra Verdal og hun fra Overhalla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det stemmer at foreldrene til Hanna var Johanns Simonsen og Johanna Margrete Jensdtr. (han va fra Verdal og hun fra Overhalla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til samtlige for innspill!Jeg er vel i utgangspunktet ute etter vielsen mellom Albert og Hanna for å få vite navnet på deres fedre slik at jeg kan være sikker på at jeg finner den riktige Albert og den riktige Hanna i ft-1865 og blant dåpsbarn i kirkeboka.Men hvis det finnes bygdebøker for området, som kan gi de samme opplysningene, så ville det vært tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Foreldrene til Hanna er riktig som er nevnt ovenfor, men foreldrene til Albert er jeg ikke sikker på. Det er flere som hadde navnekominsajson med Albert og far som het Hans. Desverre er det ingen bygdebøker for dette området. Det er en Øystein Hoff som har samlet veldig mye i området, og han ga det til Fosnes kommune. Da det skjedde var de usikker på hva de skulle gjøre, om de skulle lage bygdebøker eller la det komme ut som historier på de angitte gårder, men de har vel nå sittet på det i mange år uten at noe er gjort desverre.Jeg har prøvd å finne ekteskapet deres, men ikke greid å finne det så langt. I og med at de er oppgitt som født i Vemundvik begge to, så burde man vel finne dem enten i Namsos eller Fosnes. Men det hendte også at folk ble døpt i kirker i nærleiken som ikke hørte til rette kommune. Jeg har sett en del fra Klinga døpt i Skage kirke i Overhalla. Nå er jeg ike helt sikker på akkurat hvor Langstrand ligger hen. En mulighet er vel å kontakte kirkene i Namsos og i Vemundvik og høre hvor langt tilbake de sitter på kirkebøker, og se om de kanskje kan finne noen av barna døpt, og se hvem som er faddere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til deg Anne, for nyttig informasjon!Jeg kom på å kikke i forum for skanna kirkebøker, og fant dette temaet, nr. 48750: LenkeJeg har også kikket etter vielsen i omkringliggende kirkesogn uten resultat, så jeg blir mer og mer overbevist om at vielsen finnes i kb for Namsos. Det ser derfor ut til at løsningen må bli som du foreslår; å kontakte kirkekontoret i Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Anne! Langstranda mener jeg ligger i Vemundvik/Botnan, utafor Namsos. Og Hanna og Albert har jeg i min database, uten noen flere opplysninger om Albert.Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da har jeg sendt en epost til kirkekontoret i Namsos. Svaret jeg forhåpentligvis får, legger jeg ut her uansett resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg kan i alle fall si at familien som er nevnt i innlegg 2 ikke er riktig. Hans Iversen og h. Magnil Jonsdatter er mine oldeforeldre, og deres datter Hanna emigrerte til USA i 1907. Men jeg tror jeg har noe om de som bodde på Langstranden, - som er i Botnan,Vemundvik. Kommer tilbake med det jeg finner, noe senere i dag. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

I Botnan historielags medlemsblad 'Atterljom' fra 1984 har jeg funnet følgende om familien Hanna og Albert Langstrand: (Hans) Albert Hansen f. 12.09.1862 på Ytterenget i Vemundvik, g. med Hanna Sommerhus f. 27.08.1863. De fikk 7 barn: 1.Håkon, g.m. Mary Foss. De overtok Langstranda etter hans foreldre i 1925. Barnløse. 2.Johanna, f.1889, d. 1916. 3.Aasmund, f. 1891, g.m. Elisif Johansen,fra Salsbruket, f. 1898. 4.Synnøve, f. 1894, g.m. Anton Avløften, f. 1869. 5.Sigurd, f. 1897, g.m. Hildur Åsved fra Uthaug, f. 1904. 6.Hilfrid, f. 1903, d. 1921. 7.Olav, f. 1907, d. 1908.Albert kom til Botnan fra Ytterenget. Våren 1880 kjøpte han Langstranda. Hans foreldre var: Hans Christian Pedersen, f. 1810. Han var husmann m. jord på Ytterenget i Vemundvik. Han ble gift med Anne Marie Andersdtr. Spydnæsplads, Vemundvik, f. 1820. De hadde barna: 1.Anna Hansdtr. f. 1847 2.Helene Hansdtr. f. 1849 3.Andrea Hansdtr. f. 1855 4.Hans Albert Hansen f. 1862Når det gjelder Namsos kirkebok etter 1887, så hadde jeg håpet at den var kommet til Statsarkivet i Trondheim. Jeg snakket med prestekontoret i Namsos for etpar år siden og de mente at de snart skulle få den levert der. Grunnen til at de har beholdt boka så lenge, var litt underlig, syntes jeg. De ville ha sendt den med noen som skulle til Statsarkivet, for det var så dyrt å sende den! Andre ting jeg kan opplyse er, - Vemundvik var egen kommune inntil 1964 da den ble slått sammen med Namsos.Og Botnan er den nordligste delen av Vemundvik. Både Langstranda og Sommerhus ligger ved Vetterhusbotnet, - jeg må tilstå at jeg ikke er sikker på om sistnevnte er et vann, eller ei bukt inn fra sjøen. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Her er det bare å si hjertelig tusen takk til deg Aslaug, for alle opplysningene som her fremkommer, og for at du har tatt deg tid til å skrive det av!Jeg ser at Albert og Hanna fikk ytterligere to barn etter 1900.Og jeg konstaterer at den Hans Albert som Anne Hildrum har funnet dåpen til i innlegg 7, er riktig person. Og i siste innlegg er litt mer om foreldre og søsken også nevnt. Glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Aud! Jeg har akkurat sett på mitt slektsregister, - og hva tror du jeg fant? Jo, Hans Albert Hansen og hans forfedre hører til min slekt! Vårt felles opphav er min 4 ganger oldefar, Thorberg Pedersen f. 1690. Jeg vil skrive mere til deg om det i morgen! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Aslaug, jeg må bare skynde meg å oppklare en liten misforståelse; dette er ikke min slekt. Ei god venninne av meg spurte om jeg kunne se hva jeg fant bakover på hennes aner i Nord-Trøndelag hvis jeg hadde tid til overs (altså ikke noe betalt oppdrag), og jeg syntes det var spennende å forsøke meg i et område hvor jeg er lite kjent.Dersom du fortsatt er villig til å dele med meg av opplysninger om dine og min venninnes felles aner, er jeg svært takknemlig! Albert og Hanna er min venninnes tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen! For ordens skyld vil jeg rette på noe fra i går kveld, Thorberg Pedersen var selvfølgelig min 4 ganger tippoldefar!Men jeg synes det er så moro å endelig treffe på noen som kommer fra denne slektsgreina mi, - for pga. lite virksomhet på dette forumet fra Vemundvik, evt. fordi det tar så lang tid å få kirkeboka tilgjengelig for alle, - så har jeg ikke sett andre. Og fordi jeg ikke kjente til de siste generasjonene har jeg ikke kunnet legge sammen to og to og se at de jeg har sett flere ganger i bladet 'Atterljom', var fra samme slekt som meg!Det er helt greit at det er venninna di, Aud, som kommer fra slekta på gården Lend i Vemundvik, jeg deler gjerne opplysninger med henne.Albert Hansen var sønn av Hans Christian Pedersen Sørenget, som vel har tatt navnet Yttereng senere. Far til Hans het Peder Hansen Lend (1775-1850) og var sønn av Hans Thorbergsen Lend. En bror til Hans var Erik Thorbergsen, som jeg stammer fra. Deres far, Thorberg Pedersen, f. 1690, var den første i slekta som bodde på Lend. Han kjøpte Lend i 1730. Og han delte gården mellom de to sønnene. På begge disse gårdene var det slekt sammenhengende til 1950. Min mor var den siste i slekta som ble født på Lend. Lend ligger ikke i Botnan, men bare få km fra det som tidligere var bygrensa til Namsos.Jeg vet ikke om din venninne har e-postadr. som jeg kan sende opplysninger til, eller om du gir meg din adr. Bladet 'Atterljom' har flere ting om Håkon Langstrand, og det er også et bilde av Albert og Hanna med barn. Nå blir jeg opptatt med andre ting noen timer, men kommer igjen i ettermiddag, så kan jeg se hva dere vil gjøre. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette var spennende, Aslaug, hjertelig takk for flere opplysninger omkring anene til Albert!Min venninne har ingen erfaring med slektsgransking og hvordan man presenterer slektsmateriale, så jeg har tenkt - når jeg har kommet så langt bakover jeg kan - å lage en grei oversikt som jeg vil gå igjennom sammen med henne. Da synes jeg det er greit at jeg i første omgang får det materialet du vil dele med henne, og jeg skal opplyse om at dette er kommet fra deg dersom du synes det er greit? (Så moro med bilde av Albert m/fam!)Min epostadresse: aud.sandbu(a)online.noTrenger du min postadresse, så kan vi ta det på privat mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det høres veldig greit. Jeg vil kontakte deg på din e-postadr. så kan jeg sende opplysningene dit. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.