Gå til innhold
Arkivverket

[#70951] Spanska inbördeskriget


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Har muntligen fått veta att min norska morfar Arne Roald Lindblom (f. Sagene, Oslo 1914) ska ha 'tjänstgjort' vid spanska inbördeskriget ca 1936-1938, internationella brigaden sas det mig att det hette. Han fick visst tre barn där också så det skulle ju vara kul om man kunde spåra dessa morbröder/mostrar och förmodligen kusiner.Nån som har nån erfarenhet av detta krig och om det var vanligt med utländskt deltagande? Jag gissar inte Norge officiellt bistod med militärer om det var ett inbördeskrig? Fast jag vet så lite om krig och militärer så jag har ingen aning faktiskt. Kan han ha varit nån form av legosoldat? Efteråt var min morfar flykting i Sverige under andra världskriget så jag tycker egentligen det är underligt om han nåt år tidigare var i Spanien frivilligt.Mvh, JörgenPS. Ikväll tar jag upp mina militärfrågor :-) Har ett tidigare inlägg också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Jörgen!La meg først bare si at hvis din morfar kjempet i de internasjonale brigader under den spanske borgerkrigen, så er det overhodet ikke underlig at han måtte flykte til Sverige under den tyske okkupasjonen! Han flyktet jo da fra de samme kreftene (nazistene/fascistene) som han hadde slåss mot i Spania.Det kunne ha vært mangt å kommentere i anledning ditt spørsmål, men du finner en utmerket side her [url="http://www.arbark.no/Utstilling/Spania/Spania04.htm>Lenkeog her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg visste at jeg en gang hadde vært borti en web-side med navn på nordmenn som kjempet i De internasjonale brigader i den spanske borgerkrigen, og etter litt leting så fant jeg den, - og sannelig; der var også en Arne Lindblom, Oslo!![url="http://www.pluto.no/doogie/volapuk/litt/E_eggen/Dokus_gimle127.htm>LenkeOg her har du en lenke til 'Den internasjonale brigades sang' - i modernisert versjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Toppen Bjørn! Detta gav mer än jag vågade hoppas, och så fick jag lära något nytt om krigen också. Tusen tack!! Mvh, JörgenPS. Min mormor skulle bara vetat att hon umgicks med en 'kommunist'.... hon gillade inte kommunister :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Om det skulle være noen trøst, Jörgen; det er jo ikke sikkert din morfar var kommunist (eller 'kommunist').Etter det historikeren Arve Kvaløy (Lenke nr. 2 i mitt første innlegg) har funnet ut, så var knapt 23 prosent medlemmer av Norges Kommunistiske Parti eller partiets ungdomsorganisasjon, mens det store flertallet enten var partiløse eller hadde ukjent partimedlemskap.Jeg har kjent noen av dem som var med, de var sosialdemokrater med medlemskap enten i Det norske Arbeiderparti eller i ungdomsorganisasjonen Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF). En av dem (han er død nå)fortalte meg at de til å begynne med satte veldig stor pris på Sovjetunionens støtte til republikken og Folkefront-regjeringen, men at de etter hvert ble klar over at Sovjet hadde sin egen agenda. Og som ikke samsvarte med det som han var der for; å forsvare den spanske demokratiske republikken mot fascismen, og å bekjempe fascismens fremmarsj i Europa.Svensk Wikipedia har forøvrig en utmerket side her LenkeMvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack igen, nu är jag ännu mer påläst!! Mvh, JörgenPS. Før min del spelar det ingen roll om han var kommunist eller inte, tyckte bara det var lite småkul om det var så med tanke på mormors syn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Lånade precis boken 'Norske frivillige i Spania' på biblioteket och morfar Arne finns med på bild på sidan 73 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det var jo kjempefint, Jörgen!Da har du fått bekreftet at din morfar var der.Så var det dette med barna da,... jeg vet ikke om hvem som kan hjelpe der ...den spanske ambassade?....Nåja, det har jo ikke vært så enkelt det der, det spanske folk har jo vært sterkt splittet i alt som har med borgerkrigen å gjøre.Den nåværende Zapatero-regjeringen har imidlertid gått langt i å ta opp sider ved det som skjedde, bl.a. ved ny lovgivning.Her er lenke til noen artikler i Klassekampen som kanskje kan berøre det som du søker etter [url="http://www.klassekampen.no/55961/article/item/null>http://www.klassekampen.no/55961/article/item/nullEllers så er det jo et spanskspråklig nettsted her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Återigen stort tack før engagemang! Läste klassekampen och visste inte førut att detta skedde. Det kan ju gälla mina mostrar/morbröder också och då lär det inte bli lätt att hitta dem..... Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Enn om du sendte en e-post til Sissel Henriksen i Klassekampen, adressen hennes står jo der. Kanskje hun kunne være interessert i saken som journalist, eller at hun kunne gi deg en kontakt i Spania.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Nu har jag kontaktat Sissel så får vi se om hon kanske kan ha nåt tips. Utmärkt idé! Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.