Gå til innhold
Arkivverket

[#70956] Johannes Ki(j)empe Røros .Kan han knyttes til andre med samme etternavn?


Gjest Sissel Anderson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Anderson

Har lenge forsøkt og finne hans foreldre eller andre av hans slekt,uten hell. Kan legge til at han giftet seg på Røros 1772 med Elen Lorentsdatter Skancke de er mine 4xtippoldeforeldre. Roger de Robelin sier i sin bok om Skancke ætten at han døde som ogående tigger i Ålen 1 påskedag i 1814 om jeg ikke husker helt feil. Elen og Johannes fikk flere barn ,deriblandt en sønn Carl gift for andre g med Birgitte Kristine Dahl fra skjervøy (meiland) håper på positivt svar fra noen og sier på fohånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men jeg har en Rasmus Knudsen Kiempe, fra 'Syndal' (Sundal), som døde den 29 mar 1749, reg. St. Jørgen, Bergen, Hordaland. Han skal ha vært g. m. en Berthe Pedersdtr.Har også reg. en datter av dette paret: Pernille Rasmusdtr., Kiempe, f. omkr. 1699, Bergen, Hordaland. Hun ble g.m. Simon Olsen, omkr. 1735, hvor ?. Pernille døde i 1769 på Angstauren, Hillesøy, Troms.Har også notert om Rasmus: Fra Sandnes i Salten? Bodde på Angstauren (fra Sahlsten's ætteliste) Må ha flyttet til Bergen, da hans død er registrert i St. Jørgen, i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom du finner Johannes i soldatruller, er sjansene for at fødestedet hans er oppført der, gode. Spør statsarkivet i Trondheim om de har ruller fra hans tid som voksen (over 12) i Røros-traktene. Rasmus og Pernille stammer fra en skomaker-slekt (mange av Bergen-Kiempene arbeidet i alle fall som skomaker)i Bergen. Både Rasmus og en av svigersønnene hans (Holmer-brødrene) har Syndal knyttet til navnet sitt i kirkebøkene for Bergen, men jeg har ikke klart å finne dem igjen i Sunndal (de kan selvsagt ha befunent seg der likevel). Sandnes tror jeg stammer fra skiftet etter Rasmus, der datteren Pernille står oppført med Sandnes som bosted. Dette er imidlertid ganske sikkert ikke Sandnes i Salten, men Sandnes på Kvaløya utenfor Tromsø - ikke så langt fra Angstauren. I utgangspunktet tviler jeg på at Johannes har noe slektskap med disse. Jeg ville gjettet på at hans slektshistorie er å finne i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

jeg har forsøkt statsarkivet,men da spurte jeg ikke etter soldat ruller.Skal prøve det.Jeg vet at det er flere som også har fundert på hvor han stammer fra.Og at mange har forsøkt og løse gåten.Skal se nærmere på kirkebøker fra stedene du oppgir Bernt(2) En takk både til deg og Per Helge(3) .Dere har i allfall gitt meg noen nye ideer om hvor jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Prøv en Google på Rasmus Kiempe og det samme for Johannes Kiempe. Da finner du en del stoff, også fra Røros traktene. Videre så har du Kiempe både i Danmark og Nederland! Lykke til.(Per) Har du vært borti det noen steder at Rasmus hadde tilknytning til Sandnes i Kattfjorden? Vet det bodde en mann ved navn Rasmus, der, men trodde det var en tid senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, men dattera hans Pernille (og ektemannen) bodde som sagt på Kvaløya. Minst to av søstrene hennes finner du imidlertid i Bergen hvor de gifter seg med et brødrepar. Jeg er nokså sikker på at det bare er Pernille som har reist nordover, og at Rasmus har flyttet til Bergen fra et annet sted på Vestlandet(for eksempel fra Sunndal)en gang før 1725-30, da døtrene hans dukker opp i kirkebøkene (du får ta årstallene med en klype salt; jeg skriver etter husken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Søstera til Pernille, Dorthe, får dessuten en sønn (Stephen Ellingsen) med Elling Danielsen Holmer, som også flytter nordover. Han finner du i Rossfjordstraumen i Lenvik, blant annet i 1801-tellinga. Jeg vil tippe at hans flytting har sammenheng med at tanta allerede bodde i området. Rossfjordstraumen og Kvaløya er ikke langt unna hverandre om vinden er god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Hei Jeg er både glad og taknemelig over responsen dere viser. Har alt startet med og gå gjenom tipsene dere har gitt meg .Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.