Gå til innhold
Arkivverket

[#70961] Hvor ligger Batensfjordøra?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som kan fortelle meg hvor Batensfjordøra ligger? Er det på Østlandet?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Batnfjordsøra ligger i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal, den har etter det jeg husker både tilhørt Kvernes prestegjeld og Øre prestegjeld.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Er det spesielle ting du er interesssert i på Batnfjordsøra. Området er brukbart oppdekt med nye bygdabøker. Jeg bor i kommunen og har bra tilgang til stoff. Bare spør Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Gunnar Sødal! Jeg leter etter foreldrene til Kristine Filset, født ca 1904. Hun ble gift med Martin Olsen KJøllesdal fra Davik.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei igjen. No har eg lese litt i bygdeboka og funne ein del ting som kanskje vil vera av interesse.For det første så er eg sikker på at det namnet du opperere med er feil.Skift ut f med en s så får du Silset og da er ho og finne i bygdeboka. Kristine Marie hadde foreldre Lars Martinus Larson Silset f.1877 og død 1955 fødd på bruket Ner-Kragå gardsnr.31,bnr.17 i Gjemnes kommune og kone Ida Margrethe Hansdatter Harstad fra Harstadrabben i Gjemnes f.1878 gift 1902 og død 1964. Foreldra var bondefolk på Harstadrabben og dei heitte Hans Kristian Harstad og Elen Marie Erlingsdatter fHolten. Lars Larson kjøpte nabobruket Øver-Kragå, Villa Rekkebo gnr.31 bnr.18. Husa på Øver Kragå er i dag nybygd og det er eit barnebar av søster til Kristine Marie som bor der i dag. Bruket ligg langs E39 frå Batnfjordsøra mot Molde. Lars Larson og Ida Margrethe fekk 10 barn . Alt dette står det å lese om i bind 3s.197-200 av Gjemnesboka. Vil du vite meir så berre ta kontakt. Skal vel greie å samle opp noko meire bakover i slekta Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Hei.Kristine Marie (1904-1987) het Silset til etternavn.I Gjemnesbok nr 3 side 198 finner du mye om familien hennes.Mvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan jeg tillate meg et lite sidesprang i Batnfjord ?I Batnfjord skal ha bodd en kaptein ved infanteriet, Jens Martinus Flor, g. 1826 med Anna Lovisa Reinholdsdatter Bratt (1802-1850) av svensk herkomst, som skal ha fått 10 barn, hvorav 2 ble stortingsmenn. Hun døde på Lovold i Tingvoll.Står det noe om disse i bygdeboka, f.eks. hvem som var foreldrene til Jens Martinus Flor ? (Det er jo en god del Flor på Nordmøre, men jeg ikke klart å knytte løynanten opp mot disse).Anna Lovisa Anna ble født mens moren (Lovisa Larsdatter Bratt fra Forsvik, Värmland) fremdeles etter loven var gift med løytnant, senere major, Johan Gustaf Carlsten, men hennes biologiske far skal ha vært løtnant Reinhold Bratt (1775-1821), også fra Värmland, som var firmenning av hennes far og henes egen femmenning. Reinhold og Lovisa ble gift i Eidsvoll kirke den 26 Sep 1806, etter at hun to måneder tidligere var blitt skilt ved dom fra Carlsten.Reinhold hadde da rømt til Norge fordi han i febr. 1805 hadde drept fenrik C.T. Arén i en ulovlig pistol-duell ved Karlstad. Han kom til Sanderud (ved Minnesund), som han kjøpte i 1808 av enken Maximilliane Olzen for 2900 daler. Han solgte gården igjen i 1809, og kjøpte Langseth på østsiden av Vorma's utløp av Jens Andersen for 2000 daler. Han solgte Langseth i 1812 til Even Hansen for 14000 daler krigsmynt. Etter krigsutbruddet (april 1808) sverget han (som svenske) troskap til den dansk/norske kongen.I tillegg til Anna Lovisa fikk han og Lovisa sønnen Gustaf Fredrik Bratt som ble g.m. Laura Benedikta Johanna Bonsach i Trondheim og havnet som løytnant på Kyrksæterøra, og Ole Reinholt Bratt som ble på Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

I bind 2 av Gjemnesboka side 509 står det at foreldra til Jens Martinus var Jens Jensen Flor f.1766 i Haltdal d.1849. Gift 1797 i vår Frue Kirke i Trondheim med jomfru Catharina Pauline Lyche Surland i Trondheim f.1764 og døde 1845. De hadde tre barn. De står enda mere i bygdaboka Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal dere ha for det! Det er ikke jeg som har 'koponert' ettermnavnet, men en etterlommer.Men jeg tar det til etterretning og skal konfrontere vedkommende med opplysningen. Vedkomemde er inngift i min kone slekt.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal dere ha for det! Det er ikke jeg som har 'koponert' ettermnavnet, men en etterlommer.Men jeg tar det til etterretning og skal konfrontere vedkommende med opplysningen. Vedkomemde er inngift i min kone slekt.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg tillater meg også et sidesprang, for jeg syns det var interessant at Norges første bilrute gikk mellom Batnfjordsøra og Molde.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har problemer med å finne Gjemnes som ble skilt ut fra 3 kommuner i 1893! Hvilken kirkebok er Harstadrabben og Ner-Kragå før 1893 under?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Mange takk, Gunnar !Hva het iflg. bygdeboka de tre barna til Jens Jensen Flor (1766-1849) og Catharina Pauline Lyche Surland ?Kan Jens kanskje være sønn av Jens Tausan Henriksen Flor f. ca.1707 på Tolga, og Kjerstina Caspersdatter ? (Noen kombinasjon Lyche / Surland i dette området klarer jeg ikke å finne i farten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fordi spørsmålet om hvor Batnfjordsøra ligger nå er fastlagt, og det forsåvidt burde være anledning til å diskutere andre ting vedr. Batnfjord. Bortsett fra, selvsagt, at mine spørsmål kunne trenge en bedre 'overskrift'. Hvis det er det du mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Til Per(16) I følge bygdeboka var dei tre barna 1. Martha Maria f.1798 d.1869. Gift 1839 med korporal Knut Olson Jemne f.1807 d.1889.Bondefolk i Nordigarden på Silset. Martha Maria hadde sammen med JOhan Nikolai Femmer Lyche fra Løkkegarden i Torvikbukt, dottera JENSINE pAULINE fLOR F.1833D.1876 GIFT 1852 MED eLLING frEDRIKSON hjELKREM F.1829. dEI VART BONDEFOLK I mYRAGARDEN PÅ sILSET.Det står meire om dei der2. Jensine Margrethe f.1800 d.18033. Jens Martinus f.1803mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det her nevnte bondefolket på Silset, Batnfjørdsøra, i slekt med Silset-folket som er nevnt i innlegg #5 og #6 ?Jeg antar at Johan Nikolai Femmer Lyche (f. ca.1795? i Løkkegarden, Torvikbukt, Øre, er barnebarn av gullsmed i Molde, Johan Christensen Løche (Lyche) (c1689-1778) og hans 2. kone Dorothea Elisabet Christophersdatter Femmer (1721-1802) fra Torvik. Disse bodde i Løkkegarden, Torvik, og hadde barna Johan Christopher, Helena Dorothea og hans Nicolai. Hvem av disse hadde ev. sønnen Johan Nikolai Femmer Lyche ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er greit, Per Nermo. Det er bare det at spørsmålet og svaret kommer til min adresse. Ikke noe annet! Så bare spør i vei du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vel all grunn til å tro at Catharina Pauline Lyche Surland (1764-1845) (g.m. Jens Jensen Flor 1766-1848) er i slekt (på morssiden ?) med gullsmed Johan Christensen Løche (Lyche) (c1689-1778) i Løkkegarden i Torvikbukt. Men hvordan ?(Om det er tilfelle så er de altså beslektet, foreldrene til Jensine Pauline som ble f. utenomekteskapelig i 1833, og som ble oppkalt etter sine besteforeldre på morssiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er denne Lars L. Silseth som bodde i Kristiansund i år 1900 den samme Silset som er nevnt i innlegg 6?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.