Gå til innhold
Arkivverket

[#70975] Poppe/ Nannestad


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Noen som vet noe om Augusta Petrea Poppe, født på Nannestad i 1823 ? Hun kom til Kaupanger ca 1855 og giftet seg med Christen Knagenhjelm; Ut av det ble det åtte barn. Hvem var hennes foreldre... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå vet jeg ikke helt hva du har undersøkt, - jeg mener, er det fordi du ikke har funnet henne i Nannestad.I Nannestad var det en lansmann Poppe. Han bor der fortsatt i 1865. Han fikk flere barn, bl a Petrea Augusta. Hun blir konfirmert i 1849, 16 1/2 år gml, noe som tilsier f år ca 1833, og da finner jeg henne f 18.4.1833 og døpt 26. s.m. Far Petter Poppe og mor Christiane f Bjørnholt. Hun skal være født i Skedsmo ca 1807, men der er det ikke dåpslister. Du finner Lensmann Poppe med kone i Nannestad i 1865. Flere av barna finnes i Oslo i 1865.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke hvor du fant at hun skulle ha kommet til Sogndal ca 1855, men første barnet deres f i Sogndal er f i november 1854. Og da finner jeg at de inngikk ekteskap i Nannestad 28.12.1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peter (Andreas) Poppe ble døpt på Kongsberg 26.2.1802, som sønn av Knut Severin Poppe og hustru Maren Malene f Herthels. Både Poppe og Herthel var, så vidt jeg vet, knyttet til Mynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da Augusta dør i Kaupanger i 1897 står det at hun var f i 1833 i Nannestad, så da stemmer nok det jeg har funnet.Alle funnene finnes i KB.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, alt sammen. Klarer du å finne det? Hvis ikke får du gi meg et ord, så skal jeg legge inn lenker. Fru Poppe i Nannestad har jeg ikke funnet opphavet til. Hun skal være f på Bjørnholt i Skedsmo ca 1807.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Kjenner du Knagenhjelm-familien godt. Det er et navn her jeg har arbeidet med i årevis: Ingeborg Larsdtr. Bråstad (1763-1827 Hyllestad). Hun skulle ha ett eller annet forhold til Kangenhjelm-familien ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

- En etterkommer med Christen Nielson Knagenhjelm (1756-1815) ved navn Lussi f. 1805 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Ingeborg får i hvertfall datteren Lisbeth med sin mann Lasse Bråstad i juni 1804. Hun dør imidlerttid 8 dager gammel.Vet du hvor Lussi er døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der er skifte etter Ingeborgs mann:Førenamn: LasseEtternamn: LarsenGard: BraastadSkipreide: LavikProtikoll nr.: 13, page 565aÅr: 1806-1809Fogderi: Ytre Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Det stemmer nok dette,jeg vet ikke hvor hun ble døpt, men Lussi 'Larsdtr' Bråstad var født 1805 og døde 1835 BORGEN FØRSUND; 'Bygdebok for Hyllestad, herunder avsnittet Arven etter Ingeborg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Det stemmer nok dette,jeg vet ikke hvor hun ble døpt, men Lussi 'Larsdtr' Bråstad var født 1805 og døde 1835 BORGEN FØRSUND; 'Bygdebok for Hyllestad, herunder avsnittet Arven etter Ingeborg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Finn Borge Førsund er forøvrig min tremenning.Da betyr det vel at der var et skifte etter Ingeborg også...Men, hva er det vi skal lete etter? Dåpen til Lussi, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Dette er i hovedsaken et tilfelle som jeg gjentatte ganger har vendt tilbake ti i min slektsgransking. I Familieintervjuer og lignende påståes det hardnakket at Lussi hadde en Knagenhjelm som far. Den nevnte bygdebok underbygger påstanden i særdeleshet. Ingeborg fikk en gård av Knagenhjelm' mm, og arveoppgjøret ettter henne var oppsiktsvekkende. Men ingenting er kommet frem om hva som er riktig. Jeg har desverre ikke klart å åpne infoen om Lussi's dåp og sett om det er noe man har forsøkt fjernet (Du vet at både lensmann og prest lot seg kjøpe på denne tiden ...) Har du kommet deg inn på noen side hvor Ingeborg 's foreldre er nevnt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.