Gå til innhold
Arkivverket

[#70979] Kan noen være snill og hjelpe meg og tyde et notat i kirkebok for Romedal


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , kan noen være så snill og hjelpe meg og tyde et lite notat i ministrialboken for Romedal i Romedal 1880 - 1895 side 13 angående Karen Bertha's fødsel født i des 1880 hun står nederst på siden her og det er det notatet som står helt ute til høyre jeg trenger hjelp til.I klokkerboke for Romedal i Romedal 1867 - 1895 side 96 står også Karen Berthas fødsel , her skulle jeg også hatt tydehjelp til det som står helt ute til høyre , det ser ut som at det ikke er helt det samme som står i ministrialbokenKaren Bertha er uegtefødt ,Hun ble senere gift med Gustav Olsen fra Romedal den 30 jan. 1904 og var meldt utflyttet fra Romedal samme år , men jeg klarer heller ikke og finne dem i emigrasjonslistene over Kristiania , kan noen hjelpe meg med dette også.Dette tror jeg kan være, tidligere etterlyste Kristan Arthur Kristensen's kusine som han hadde i Wisconsin , for i skipslisten fra S/S Daminon så står det at Kristian skulle besøke sin ' Cousin ' GustavNår det gjelder Bertha så stemmer det med hennes mor's navn og fadder's navn Kristian's søstre og alder på Bertha stemmer også med census for Wisconsin i 1910.Jeg må også fortelle at jeg har funnet Kristian og hans to ekteskap og også hans fostersønn ,Jeg mangler bare linken mellom Kristian og hans ' Cousin 'Håper noen kan hjelpe meg med dette på forhånd tusen takk Vennlig hilsen Bjørn LøkkenI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

hei Aud , og tusen takk for rask tilbakemelding og hjelp , ad. svar nr. 1 hva betyr egentelig hendes 2 Leiermaal og hva er Cfr. No. 68.02.1875 ? Og betyr det også at mor til Bertha anmeldte far til Bertha for det vi kaller på godt norsk seksuelt overgrep. Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hendes 2 Leiermaal betyr at hun har født et barn tidligere og Cfr. No. 68.02.1875 refererer til barnets fødsel/dåp innført i kirkeboken: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 7 (1875-1879), Fødte og døpte 1875, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9105&idx_id=9105&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Takk for fin lenke RandiJa dette forklarer jo en del gamle ord og setninger , veldig bra og tusen takkHilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.