Gå til innhold
Arkivverket

[#70980] Hjelp til tyding av skrift i kirkebok, Biri 1829. Cristian Anton(isen) Lypart


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Håper noen kan hjelpe meg med å tyde det som står i kirkeboken. Er egentlig bare interessert i side 5, nr; 59. Christian. Far: Antoni Richard Liphardt, Glasværket. Mor: Berthe Hansdatter. Helt til høyre står det noe som ser ut som Kjersti S(???) pigens moder, men dette klarer jeg ikke se. noen som kan tyde, eller annen info om Berthe Hansdatter Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu
LenkeJeg leser: Af Kjersti Syversd. Bradtbergseie, Pigens Moder.'Pigen' er hjemfestet til Bradtbergseie, og jeg tror det er samme stedsnavn som står bak navnet på pikens mor også, selv om det er noe utydelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk! Da kan jeg prøve å finne ei Berthe med far som heter Hans og mor som heter Kjersti Syvertsdatter. Blir litt leting i kirkebøkene, siden jeg ikke vet når/ hvor hun er født! Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hos slektshistorielaget findes Kirsti Syversdatter, lægdslem død 27/7 1842, 70 år og Hans Christiansen, føderådsmann død 11/6 1843, 7o år. De kan være Berthes forældre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk til alle! Jeg har sett på alle linkene, og regner som sikkert at jeg har funnet riktig Berthe nå. Hun døde 65 år gammel på Bratbergseie, som 'ugift quinde'. Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

En litt morsom tilfeldighet i kirkeboka (linken til Aud, konf 1817), er at Berthe står rett over Ellen Elisabeth, datter til Fredrik Lipardt og Sofie. Dette er jo søster til Antoni, som hun fikk sin sønn Christian med! Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Har du fundet Berthes første søn, som også hed Christian. Han er født 21/10 1821. Han var også uægte og faderen var Ole Pedersen, som tjente på Kragebjerg. Ved dåben var Berthes søster Marit Hansdtr. fadder. Denne Christian døde 4½ år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

nei, den var ny for meg. i 1821 var berthe 20 år. jeg undres på om 'vår' christian bodde hos sin mor eller far. I en av kirkebøkene, står det i dåpsd. at barnet ble 'udlagt til barnefaderen', hvis jeg har klart å tyde det riktig. christian oppkalte sine egne sønner etter farens, antonis, familie. ( se kirkebok biri, 1849-1842. s. 5, barn nr; 59)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Man flytter ikke rundt på barnet, det bliver hos sin mor. Den udlagte barnefader er den skyldige mand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.