Gå til innhold
Arkivverket

[#70991] Marthe Malene fra Torvastad - hva ble hennes skjebne?


Gjest Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

Pige Marthe Malene Johannesdr f 1854 fra Feidjedal gifter seg med min oldefar smed Ole Olsen fra Breisæt (Fåberg, nå Lillehammer) 1. mai 1875 (kirkebok for Torvastad/Skåre). Hennes far er Husmand med Jord Johannes Tostens. 52 år ved gården Feidjedal i 1865-tellingen for Torvestad. I min familie sies det at hun døde i barsel, eller at hun og deres felles barn døde. Jeg har lett meg gjennom dåp og begravelser i dette området uten å finne spor etter hva som skjedde med henne. Finner heller ikke igjen hennes søsken fra folketellingen i 1865 i 1900-tellingen for Torvestad. Min oldefar var i arbeid ved Vigsnæs verk, men flyttet tilbake til østlandet hvor han gifter seg med min oldemor Emma i Løten/Hedmark i 1889. Det er da en merknad i kirkeboka om at han gifter seg for 2. gang; 1. kone død. Min mormor som er Ole og Emmas første 'pikebarn' er oppkalt etter Malene, og min tante forteller at bryllupsbildet av Ole og Marthe Malene alltid hang over sengen til min oldemor. Synes dette er en rørende historie, og skulle gjerne visst mer om historien til Marthe Malene. Håper noen kan hjelpe meg videre på veien.Jorunn Stenberg, Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Familien og etterkommere finnes etter Johannnes Torsteinssen Og Anna Marta Kristoffersdtr i 'Skåre Gard og folk I' side 65; ISBN 82-91559-14-7Der er en rekke referanser til andre bøker, bl.a. for Avaldsnes.Marta referes til Avaldsnes I, side 100, 307. Denne boka er tilgjengelig på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Takk for tips om bygdeboka. I Avaldsnes I finner jeg ikke 'min' Marthe Malene. Heller ikke Marta på sidereferansene du oppgir. Pussig nok, for jeg ville trodd de hadde bosatt seg på Visnes. Hvis jeg har truffet rett i 1865-tellingen er Johannes Tostensen gift med Christiane Hansdatter (barn:Berthe, Henrikke,Malene og Osmund). Kanskje finnes det opplysninger om gården Fedjedal i bygdeboka (står ikke oppført under gårdsliste over Torvestad )? Biblioteket er neste stopp! Tar gjerne imot flere tips under veis.Jorunn Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

1 Johannes Torstensen f. 1814 Tømmerdalen, Skåre, Haugesund d. 1887 Fedjedal, Skåre, Haugesund Anna Marta Kristoffersdtr f. ca 1791 Kallevik, Avaldsnes, Karmøy [datter av Kristoffer Paulsen og Helga Lovise Torsteinsdtr] g. Brita Helgesdtr g. 1833 Skåre kirke, Skåre, Haugesund f. 1810 Valskår, Suldal d. 1843 Fedjedal, Skåre, Haugesund g. Gunhild Kristina Wessel Hansdtr g. 1844 f. 1817 Skeiseid, Førresfjorden, Tysvær [datter av Hans Kristian Perssen og Helene Olsdtr] [barn til Johannes Torstensen og Anna Marta Kristoffersdtr] 2 Johanna Johannesdtr f. 1830 Tømmerdalen, Skåre, Haugesund d. 1867 Nødenes, Høvring, Avaldsnes, Karmøy g. Peder Torsen g. 1851 f. 1824 Mykje, Avaldsnes, Karmøy [sønn av Tore Toresen og Berta Krisitine Pedersdtr] [barn til Johannes Torstensen og Brita Helgesdtr] 2 Torstein Johannessen f. 1833 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Bolla Elene Johannesdtr f. 1836 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Helga Johannesdtr f. 1840 Fedjedal, Skåre, Haugesund d. 1840 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Brita Johanna Johannesdtr f. 1840 Fedjedal, Skåre, Haugesund d. 1840 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Brita Johanna Johannesdtr f. 1841 Fedjedal, Skåre, Haugesund d. 1862 Fedjedal, Skåre, Haugesund [barn til Johannes Torstensen og Gunhild Kristina Wessel Hansdtr] 2 Brita Kristina Johannesdtr f. 1844 Skeiseid, Førre, Tysvær d. 1866 Skeiseid, Førre, Tysvær 2 Osmund Johannessen f. 1846 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Gunilde Oline Johannesdtr f. 1848 Fedjedal, Skåre, Haugesund 2 Anne Henrikke Johannesdtr f. 1851 Fedjedal, Skåre, Haugesund g. Andreas Johannessen g. 1874 f. 1844 Dalsland, Sverige 2 Marta Malene Johannesdtr f. 1854 Fedjedal, Skåre, Haugesund d. Visnes, Avaldsnes, Karmøy g. Ola Olssen g. 1875 f. 1849 Breiset, Fåberg, Lillehammer 2 Osmund Christian Johannessen f. 1858 Fedjedal, Skåre, Haugesund g. Katrine Nilsdtr g. 1858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tar gjerne mot noen utfyllende opplysninger om familie, slik at jeg får oppdatert. Har ikke mer fremover i tid. E-post: otjoerge[alfakrøll]online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Dette var sannelig litt av en familie! Takk skal du ha for fyldige opplysninger. Skjønner at det er flere mulige kombinasjoner av navn i denne familien. - Marthe Malene dukker opp både som Marta og Mallene.. Jeg kan sende deg det jeg har om min oldefar Ole Olsen fra Fåberg. Går i ferie nå, så det blir stilt fra meg et par ukers tid.Takk igjen for nyttig respons!Vennlig hilsen Jorunn Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Avaldsnes I, side 100 nr. 307 står følgende: Ole Olson Bredsæth f.1840, fra Fåberg g.m Marta Malene f.1854 fra Skåre. Bredsæth er nevnt som smed ved verket på Visnes ved folketellinga i 1875. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Ser ut til at jeg har lett på feil sted. Jeg har trodd Avaldsnes I lå her: www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gardsliste.html . Har du en annen nettadresse? Setter pris på om du kan lede meg på rett spor :-)Jorunn Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Den aktuelle filen er Lenke men her er familien utelatt, slik at det ser ut som selve bygdeboka må benyttes.Hvorfor noen er utelatt i denne fila; tja???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jorunn Stenberg

Ja, dette var overaskende for meg. Hadde ikke tenkt på å lete etter dem i Lillehammer/Fåberg-området. Tror du har helt rett Erling. Takk skal du ha! Dette reduserer tidsrommet fram til oldefar Ole giftet seg for 2. gang (1889). Vet at han en periode arbeidet i Vardal/Gjøvik, muligens ved Mustad-fabrikken, men antok at han da var enkemann. Jeg fortsetter 'jakten' etter Marthe Malene og Ole, glad for at dere hjelper meg til å se i nye retninger! Mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.