Gå til innhold
Arkivverket

[#70992] Lars Olsen Langsæth's opphav


Gjest Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

Lars Olsen og Mari Alvsdatter, begge Langsæth, gifter seg 01.05.1802. I folketellingen for 1801 i Fåberg finner jeg dem begge på Langsæth(128); Mari i husholdningen til Einer Jonsen, gift med Sidsill Christensdatter. Sidsill er Maris tante, - gift 1. gang med Iver Ericsen som er Maris morbror. Lars finner jeg i husholdningen til husmann Gudmund Olsen, hvor han står som 'mandens broder'. Her tror jeg det er oppstått en feil: mener å ha grunn til å tro at Gudmund Olsen egentlig er Jermund (Giermund)Jonsen født i 1733. Hans far Jon Jermundsen gifter seg (for 2. gang?) i 1746 med Giertrud Bastiansdatter, og dør 95 år gammel i 1776. DVS - Gudmund (Jermund) og Lars kan ikke være brødre...Lars Olsen er 36 år i 1801, altså født ca 1765. Her finner jeg ikke noe opplagt 'treff' i databasen Døpte i Fåberg 1730-1818. Har 2 mulige kandidater, 1) Ole ved Hage og Marits Lars født 30.01.1766 døpt 02.02.1766 eller 2) Ole Sveum (Sveen?) og Karis Lars født 07.01.1767. Hadde vært fint å kunne knytte Lars, som er min tipptipp til sin første familie. Setter stor pris på forslag som kan være til hjelp.Vennlig hilsen Jorunn Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Lars Olsen Langsæt dør 23 april 1818 og er der oppgitt å være 52 år. Det stemmer jo best med han som er født 30.01.1766.Lenke-og hvor er den andre Lars Olsen i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jorunn Stenberg

Ja, det er et godt spørsmål. Han er ikke i FT for Fåberg, og heller ikke i databasen 'Gravlagde i Fåberg 1730-1818' så vidt jeg kan se. Det kan jo tyde på at han har flyttet på seg, og derfor ikke er den Lars Olsen som i 1816 blir far til min tippoldefar.. Har jeg forstått deg rett, kan kandidat nr 2 elimineres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er en vanskelig avgjørelse, siden det ikke er noen positiv identifikasjon. 'Mest sannsynlig' er jo ikke det samme som å vite, desverre.Kanskje bygdebøker kan hjelpe med svaret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Bygdebok for Fåberg/Lillehammer finnes vistnok ikke, men det skal være et upublisert manuskript tilgjengelig ved Maihaugen, mener jeg å ha lest på nettet. Kanskje noen har tilgang til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jorunn Stenberg

Jeg flytter dette innlegget opp og stiller spørsmålet på nytt: Er det noen i forumet som har kjennskap/tilgang til bygdebok for Fåberg? mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.