Gå til innhold
Arkivverket

[#70994] Nils Kyberg/Ryberg Jakobsen, født i Bergen i 1887/88 - hans mor?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg finner Nils Kyberg Jakobsen i FT 1891 for Bergen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=berg1891&gardpostnr=47140&merk=47140#ovre>Lenke. Han bor da sammen med sin far, Nils Jakobsen, og stemor, Teodora Kristofine Jakobsen. De giftet seg i 1890. Da var Nils Jakobsen enkemann. Jeg har lett og lett, men finner ikke hans første ekteskap. Ifølge FT 1891 skal Nils Kyberg være født i Bergen, men jeg finner heller ikke hans dåp.I 1900 bor Nils Kyberg ikke lenger sammen med sin far, men muligens på Remme i Alversund som pleiebarn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fra kirkeboka.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. B 7 (1878-1889), Fødte og døpte 1888, side 275. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Når det gjeld det første ekteskapet, kan han ha vore gift i Amerika? Eg finn han ikkje i FT Bergen 1885, men det ser ut som om han har emigrert i 1884 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&personpostnr=16021&merk=16021>LenkeEg finn også ei emigrasjonsregistrering på namnebror i april 1880, men er usikker på om denne er den same. Han kan sjølvsagt ha reist over to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Han kan ha vore gift i Amerika, ja. Takk, Egil!Og takk til Kirsti! Det må vere dåpen til Nils Ryberg du har funne. Så var det Theodora som var mor hans, men no er det vel tvil om farskapet her... Det var kan hende ikkje Nils Jakobsen som var far hans, sidan guten vart send til oppfostring i Alversund? Eg prøvde for øvrig å finne Nils Ryberg konfirmert i Alversund uten å lukkast. Det kan vere det fins opplysningar om faren der? Eg får leite vidare : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Det finnes en aktuell farskandidat her Lenke.Kanhende ble barnet oppkalt etter faren, men dette blir jo bare spekulasjoner siden det ikke er oppgitt noen far ved dåpen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, det blir spekulasjoner. Men av nesten 2 millioner navn som er lagt inn på 'Gravminner i Norge', er det bare 41 med etternavn Ryberg. Så sjansen er nokså stor for at det kan være ham... En Nils Ryberg f 4. juli 1887 er gravlagt på Nordre gravlund i Oslo i 1961. Jeg leter videre etter konfirmasjonen! Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Innlegg 6: ja, du har rett, dette er rett far. I Fødselsstiftelsen kirkebok er Nils f 4 juli 1888 ført inn med både mor og far. Lenke Innlegg 2: det var her det sto både Korskirken og Fødselsstiftelsen.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.