Gå til innhold
Arkivverket

[#70995] Anne Lise Johansdatter Pode


Gjest Jesper Thommesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Den eneste jeg finner med navnet Pode i 1801-tellingen er denne søfarende karen: LenkeKan det tenkes å være en slektning?Det er nevnt en med Podenavnet i bygdebok for Sem og Slagen, men har ikke funnet noen Anne Lise til nå, dessverre.Har du forsøkt sider med Gjerpenslekt?Det finnes en del søkbare databaser der.Skal si fra om jeg kommer over noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Vestfoldslekt finner du under Tønsberg flere med etternavn pode nevnt under døde: LenkeVet ikke om dette kan være et spor til anene til Anne Lise Johandatter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jesper Thommesen

Johan Gotlieb kan være Annes bror Jeg finner han døpt i Slagen i 1762 Lenke Hans far heter Johan Gotfried Pode, det er vel han som dør i Tønsberg 1775. Hans mor heter Johanne Cathrine Hermansdatter. Hvor står det de er fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke hvor disse Pode-navn skriver seg fra. Under Vestfoldslekt og Tønsberg , under døde, finner du en del opplysninger. Det er også mulig å klikke på selve kirkeboksidene her: LenkeAldersmessig kan det jo passe om den eldre Pode fikk flere døtre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på dette skiftet: LenkeKan hende det gir svar på ditt spørsmål. Legg merke til at her er en som er g. m Ole Gulbrandsen.Skulle tro dette passer , selv om hennes navn er litt annerledes skrevet.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på dette skiftet: LenkeKan hende det gir svar på ditt spørsmål. Legg merke til at her er en som er g. m Ole Gulbrandsen.Skulle tro dette passer , selv om hennes navn er litt annerledes skrevet.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jesper Thommesen

Jeg finner en Johanne Cathrine Lise med foreldrene Johan Gottfried Bothe og Anne Cathrine Hermansdatter døbt i Slagen i 1752 LenkeKan dette være Anne Lise Pode?Hva med navnet Bothe?Mvh. Jesper Thommesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her konfirmeres også en Pode datter ( litt vel høy alder) LenkeTror du kan ha funnet den rette Anne, og Botne kan vel antyde hvor Johan Gottfried kom fra før han flyttet til Slagen?Han kan likevel være av utenlandsk opprinnelse ?Botne er jo ikke langt unna ( Holmestrand-distriket)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen som passer med opplysninger i skiftet jeg la inn innlegg nr. 9. LenkeDet står vel også spørsmålstegn ved datter som er gift i Skien. Tror dette må være litt reilskrift i fornavn på Pode-døtre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Johanne Cathrine Lise kan sikkert lett bli til Anne Elisabet eller Catrine Elisabet som ved skiftet.Her tror jeg sikkert det er den rette damen vi har funnet!:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Anne Cathrine Hermandsdatter og Johan Gottlib i Vor Frues kirke, Tønsberg, i denne kilden: LenkeSkal se om jeg finner barna listet opp ved foreldresøk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her vielsen fra kopi Vestfoldslekt: LenkeHer har tydligvis etternavn til brudgommen vært litt utydelig i kirkeboka. ( Kan godt ha vært Pode)Får se om det er mulig å tyde i digitale kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg vielsen i kirkeboka. Se nr.2 høyre side: LenkeJeg tyder Johan Gottlibs etternavn til PODE. Da er dette rett par.I 150% forstørrelse tror jeg det skulle være mulig å lese.Nå tror jeg du har hennes foreldre. Både vielse og skiftet bør vel holde som bevis her?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig om det har vært til litt hjelp. Pussig nok har jeg i dag nettopp vært en tur, forbi Slagen kirke og i området der saltverket lå i sin tid. Ha en fortsatt god sommer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.