Gå til innhold
Arkivverket

[#70996] Guri Olsdatter Rød, gift på Slettereiten, Tjelle i 1779.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Guri er født 1753, blir gift på Tjelle i 1779 og dør i 1834. Det er flere plasser på Rød hun kan ha kommet fra, og er det noen som kjenner til hvilken plass som er den riktige/sannsynlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Randi Ingunn Selnes

Hei Olav! I b. 1 av Nessetbøkene står det på s. 306 at Anders Andersson f. 1755 (?)gifta seg i 1779 m. Guri Olsdtr.Rød f. 1753. Broren Ola Andersson f. 1745 var g. i 1772 m. Mali Olsdtr. Rød f. 1747, og han overlet Slettereiten i 1790 til Anders og Guri fordi han alt var brukar av Gussiåsstua på Rød der Mali var frå.Eg har ein gong notert i margen på b. 1 s. 392 at Guri var ei yngre syster av Mali, datter til Ola Olson og Anne Eriksdtr. i Gussiåsstua. Men dette er gjort for lenge sidan, og eg hugsar ikkje kvifor jeg har komme fram til det. Men når ein ser på namna til Guri og Anders sine barn, finn ein både Ola, Anne og Erik. Det er litt usikkert om alle barna er med for dei som var født før kyrkjeboka begynte i 1757, om ein då ikkje kommer over eit skifte.Lykke til!Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Hyggelig å høre fra deg Randi! Resonnementet ditt omkring Gussiåsstua er parallellt med mitt mht. oppkallingen av barn, og med din ryddige hodning til opplysninger tror jeg at ditt margnotat på s. 392 ikke er tatt ut av lufta.Har imidlertid et annet spørsmålstegn som angår plassen Sira og sersjanten fra Inderøya, Hans Hansson. Du plasserer han på Kvam, men når jeg ser på manntallet fra 1701 finner jeg ingen 'passende' Hans Hansson der. På Wist derimot er det to brødre Hansson, og der stemmer fødselsåret for yngstebror Hans med 'vår' Hans. Har du kilder som sier at disse brødrene opprinnelig kommer fra Kvam?Mvh Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Hans Hansson Kvam ca. 1670-1762 på Sira-Reiten, står i b. 8 s. 296 og er skrive av Bjarne Skorgen, så dette kan ikkje eg hugse å ha vore borte i. Kvam er no mange stader i landet, og er kanskje gardsnamn på Inderøya også? Elles kan han ha hatt ei 'mellomlanding' på Kvam i Bolsøy eller Kvam i Lesja.Eg leverte frå meg alt arkivstoffet for Nesset då eg vart ferdig der for 3 år sidan, så eg har dessverre ikkje noko kjeldestoff å slå opp i anna enn det som i dag er å finne på internett.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Hans Hansson Kvam ca. 1670-1762 på Sira-Reiten, står i b. 8 s. 296 og er skrive av Bjarne Skorgen, så dette kan ikkje eg hugse å ha vore borte i. Kvam er no mange stader i landet, og er kanskje gardsnamn på Inderøya også? Elles kan han ha hatt ei 'mellomlanding' på Kvam i Bolsøy eller Kvam i Lesja.Eg leverte frå meg alt arkivstoffet for Nesset då eg vart ferdig der for 3 år sidan, så eg har dessverre ikkje noko kjeldestoff å slå opp i anna enn det som i dag er å finne på internett.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Bonesmo

Jeg ser fra lenken 36129 at Hans Hansons fødselsår er lagt til 1690, men mine oppgaver fra bygdeboka angir 1670 - har jeg tatt feil her? Bygdeboka oppgir at hans siste barn er født i 1744, så 1670 er kanskje tvilsomt? Kona, Brit Knutsdatter har etter mine notater 1694 som fødselsår, og barnefødsel i en alder av 50 år er vel like underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Hans er ført som 53 år gammel med ''Inderøen'' som fødested i ''Prima-Planna'' i mønstringsrulle over Eresfjordske kompani, 2. trondhjemske regiment, fra juni 1743. [statsarkivet i Trondheim, Øz 4, Romsdals amt, diverse saker, 1743-51]Ved gravferden 17.10.1762 er han ført som 73 år gammel. [siT, 551.A01: Nesset prestegjeld, ministerialbok 1757-1803]Dette gir ca. 1690 som fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Har kjørt kontroll av dødsår for både Hans og Brit og konstatert det samme som deg Kjell Olav. Er det i ettertid gjort noe mer enn det som kommer fram fra lenke 36129 vedr. Hans Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.