Gå til innhold
Arkivverket

[#71005] Otto Olsen f 1880, død 1910 i Sarpsborg. Mulig å oppklare 2 bosteder?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Forsøker å følge Otto de få år han levde. Jeg har flg om Otto som skrives m/ ettern Olsen, Bryntesen eller Brynthe.Han ble født i Eg.g, Torsbekbakken i Sarpsborg i 1880 (Nr 31) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2942&idx_id=2942&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Konf i Sarpsborg i 1894. Bosted var Mariegt 405. (Nr 13) Permanent sidelenke: Lenke I 1900, i flg FT, er han ugift og bor m/sine foreldre i Karl Johans gade Lenke Otto giftet seg i Tune Kirke i 1904 m/Anna Marie Andresen født i Kr.a i 1885. (Nr 49) Permanent sidelenke: LenkeI 1905 får de sønnen Bjarne Marensius. Ottos kone bor i Pelly gade. Jeg tyder Ottos bosted til Hermann Sørensens gt. Er det rett? Hvis ja, er det noen som aner hvor den gaten lå i Sarpsborg? (Nr 142) Permanent sidelenke: Lenke I 1908 ble sønnen Trygve født. Da bodde fam i Karl Johans gt i Sarpborg (Nr 89) Permanent sidelenke: LenkeOtto Brynthe døde i 1910, 30 år gml, i Sarpsborg. (Nr 22 i Kl.bok) Permanent sidelenke: Lenke Jeg tyder bopel slik: 'Hj. Hals og Færders gt, Hals g' (i svakere skrift).I Ministerialboken mener jeg det er tilføyd noe mellom Hj. og Hals g. Hvilket ord er det? (Nr 22) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Jeg beklager feil lenke vedr bosted v/sønnen Trygves fødsel i 1908.Rett lenke: (Nr 89) Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Kan Hj. av Halsgt. og Færdersgt. ganske enkelt bety Hjørnet av Halsgt. og Færdersgt.?? Hvis nå gatene ligger slik til at de danner et hjørne, da... Er ikke kjent i Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

I Klokkerboken 1902-1911 står det 'Herman Sørensens gaard', så betegnelsen 'gd' i Ministerialboken står for 'gård' og ikke for 'gate'. LenkeSå jeg tolker det som at de bodde i Herman Sørensens gård i Pellygaten. Til sammenligning er det flere andre innføringer med henvisning til gårder på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

I FT 1900 for 0102 Sarpsborg i kolonnen 'Gate' ser man betegnelsen 'Hjørnet af/hjørn. af/hjør. af/hj.' brukt flere ganger. Eks.: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=f00102&gardpostnr=771&merk=771#ovre>Lenke LenkeSå jeg konkluderer med at Bopæl, nr. 22: 'Hj av Halsgt og Færdersgt' må bety 'Hjørnet av' osv., som antydet i innlegg 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Toril!Tusen takk for flott engasjement! Dine funn og resonoment gjør at jeg mener du har funnet rett svar på mine spørsmål.At 'Hj' kunne være 'hjørnet av' tenkte jeg overhodet ikke på. Fra nå vil jeg alltid huske det. Håper jeg :))Hvor i Pellygaten Herman Sørensens gaard lå og hva som ligger der i dag vil jeg førsøke å finne ut av.Igjen, hjertelig tusen takk! Ha en fortsatt fin helg!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, krysset Halsgt/Færders gt er som du kanskje er klar over i sterk endring. Fritznerbakken som området kalles har vært preget av småhus men med tiden er det blitt en gradvis endring til blokk bebyggelse. Hvis jeg ikke tar helt feil så er det bare ett småhus igjen i krysset, Halsgt 3. De andre er erstattet av blokker. Hvis du går inn på gulesider.no og søker opp adressen så kan du se foto som viser hvordan det så ut for ett par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Joda, jeg har lokalisert Halsgt/Færders gt på gule sider. Din tilleggsinformasjon vedr. området satt jeg veldig stor pris på. Hjertelig tusen takk for den!Holder fortsatt på med å finne ut hvor i Pelly gaten Herman Sørensens gård lå i 1905. Har tatt en rekke tlf-er til ulike personer som kanskje kunne vite. Nå gjenstår Sarpsborg kommune. Rette personer der er på ferie, så jeg lever i håpet om at noen vet svaret vedr Herman Sørensens gård.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Nå er det jo kommet så mye flott tinglysningsmateriale på nettet. Der finner jeg - med forbehold om senere omreguleringer av gatenummer - at Herman Sørensens gård lå i Pellygata 25:Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: II 2a, Sted: Sarpsborg by, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Matrikkelnummer 387-611. Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080808340528.jpg>Lenke Permanent sidelenke: LenkeHer er familien også i folketellingen 1900 på samme sted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Marius!Jeg er lei meg for at jeg ikke før nå har fått mulighet til å svare på ditt innlegg.Hadde ikke trodd jeg skulle være så heldig å få vite hvor denne gården lå før vårt søskenbarntreff nå til helgen.Tusen, hjertelig takk. Din hjelp ble jeg svært glad for!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.