Gå til innhold
Arkivverket

[#71008] Kan noen hjelpe meg å tyde tre stedsnavn 1800 og 1822 i Sverige?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Kan noen se hva det står ut for nr. 39 og 40 her? Det gjelder stedet de flytter fra i 1822. Kilde AD Online Högsäter B:1 bild 12

bilete7281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Jeg lurer også på hva det står under fødestedene til Pär og Kerstin her. (De to øverste) Kilde: AD Online Järbo AI: 2 Bild 44. Det kan være både gårder eller socken så vidt jeg ser.Klarer noen å tyde det?Ang. første innlegg gjelder det ordet: Ren...)Disse to bildene vedrører anene til Martin Toreson i debatt 70776.

bilete7282.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Magne - Tror stedet på første bilde er Renelanda.Andre bilde Halleboda og ärtemark ? Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Takk for hjelpen, Karl! Skal sjekke ut mer her. Dersom andre ser alternative tolkninger eller har andre inspill er jeg også takknemlig.Har funnet et sted Romelanda som kan stemme.'Romelanda, församling vid Göta älv i nordöstra Kungälvs kommun och i nordöstra Inlands Södre härad, Bohuslän, Västra Götalands län.Samme med Ärtemark - 'en plats i Bengtsfors kommun, Västra Götalands län.'Hälleboda er minst et sted i Tryserum 'en socken i Tjust (Norra Tjusts härad) härad i landskapet Småland, sedan 1971 tillhörande Valdemarsviks kommun i Östergötlands län. Före 1971 tillhörde socknen Kalmar län.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Magne och andra intresserade av svenska källor. Jag tillhör dem som fått god hjälp här i norska frågor. Varför inte be om hjälp i det svenska systerforumet - Anbytarforum? [url="http://aforum.genealogi.se/front/start.htm>http://aforum.genealogi.se/front/start.htmDär finns forskare som är väl insatta i de lokala detaljerna. Just när det gäller tydning av källor finns ett särskilt 'ställe': Anbytarforum » Läshjälp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei MagneTipper på at Renel. i øverste bilde er Rännelanda i Dalsland, i gamle Älvsborgs län.Olle's lenke er fin. Ellers har jeg ofte fått god hjelp av søkemulighetene i hitta.se.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Tor. Det er indikasjoner som tilsier at det kan være riktig. Fant en mulig Halfvord med rett fødselsdato. Skal sjekke ut om jeg kan finne ham gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boel Pettersson

Hej så här ser det ut när man läser eran fråga nr 40 H Stina Andersdotter från Reneland (Renland) nr 39 I Halvard Larsson från Renland. om jag får se hela bilden kan man oftas se högst upp i vänstra hörnet vilken socken det är.Skarfva sn heter idag skarva. Pär Halvardsson Hallsboda Kerstin Chrisofersdotter Åknemark barnen sven Catharina erik födda i Skarfva sn skarva by. bästa h boel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.