Gå til innhold
Arkivverket

[#71011] Norges eldste buss!


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Vallabussen gikk på Gøteelva - og trulig over til Tjørn (Valle sogn). Det gikk også busser over til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det finnes tydeligvis mange slags busser - man kan jo også være gode busser ....Her er en link til oppplysninger om Norges første postrute med bil.: http://www.trondelag.kulturnett.no/?p=dir&p=1573Ei gårdbrukerdatter fra Namdalseid skrev brev til Amerika i november 1908 om denne postruta som var oppstartet. Hun skrev at de hadde ikke så mange hester som forrige år, men så var det heller ikke nødvendig, for.. 'i fjor havde vi 4 hester, i vinter har vi bare tre, men det er nu nok, for om sommeren tør vi nu knapt ni veien, i sommer har det været en Automobil som har gået i rute mellem Stenkjær og Rødhammer to gange daglig, og det har været en skremsel for hestene, men det gikk ganske bra.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tore (2,3): Birger skriv om buss (m., av latin omnibus: 'for alle'), ikkje busse (f., av gl.norsk Bussa, Buza).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Her ble jeg nysgjerrig, for jeg støtte på ordet 'busseskip' nettopp. Er det noen som kan forklare det nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det nevnes Vallabussen som trolig gikk over til Tjörn i innlegg 3, blir det over det sundet der et skip (mulig det var norsk) kjørte ned brua for en del år tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Utrolig at det ble så mange innlegg av at jeg viste til 'Det er i år 100 år siden Norges eldste buss kom i drift. Den gikk over Fursetfjellet fra Batnfjordsøra på Nordmøre til Molde.' Jeg tar fortsatt bussen når jeg skal til byen!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.