Gå til innhold
Arkivverket

[#71022] Informasjon om gården Wedervang


Gjest Tor Ivar Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ivar Johannessen

Min 2 x tipp-oldemor, Karoline (Caroline?) Olsen, kom fra en gård ved Toten som het Wedervang. Faren hennes (min 3 x tipp-oldefar) drev gården. Jeg vet ikke sikkert hva hans navn var, men det kan ha vært Ola Wedervang. Karoline Olsen hadde også en bror, Gunnar Olsen.Karoline Olsen døde 1861.Det jeg er ute etter er informasjon om gården Wedervang på begynnelsen/midten av 1800-tallet. Er det mulig å få tak i noe slikt på internett tro? Eller må man til arkivet i Gjøvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her er lenken til Gjøvik og Toten Slekthistorielag http://slektshistorielaget.no/ Finner du ikke det du trenger her så tar du en Toten-tur, reiser til Dok-senteret på Kapp og graver i et av landets fineste slekts- og lokalhistoriske arkiver. Vedervang ligger i Lensbygda med flott utsikt ut over resten av Ø.Toten og Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Johannessen

Jepp! Lars Ove Wangensteen! Jeg tror du har funnet de riktige personene!Datteren Karine (som jeg trodde het Karoline eller Caroline) var gift med Lars Tobias Petersen, akkurat som det står i det dokumentet du la inn her. Og de bodde på Vårøy utenfor Mandal. Så det er helt klart riktige personer.Spørsmålet mitt da er, hvem var Ole Christiansen gift med, og hvem var hans foreldre? Jeg ser han står oppført som enkemann i dokumentet. Jeg skal prøve å finne ut litt mer selv angående dette, men jeg setter pris på all hjelp jeg kan få! :)Takk også til Berit og Tor for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Bildet i innlegg 4 er av et registerkort for skifteprotokoller for Toten som inneholder arveoppgjør. Protokollene befinner seg på Statsarkivet på Hamar. Katalog finner du her: LenkeI katalogen står det at protokollene er klausulert. Det må bero på at de er mikrofilmet slik at originalene ikke lånes ut på lesesalen.Ellers vil jeg anbefale databasene til Gjøvik og Toten Slekthistorielag (lenke i innlegg 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ola Arild (6)Bilder er som du riktig påpeker tatt av skiftekortet på SAH for ca to timer siden. Skiftet kan jeg avfotografere i sin helhet uten noen restriksjoner. Jeg får utlevert originalen hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.