Gå til innhold
Arkivverket

[#71023] Johanne Gjertine Sogge (f. 1847 i Kristiansund/Surnadal?)


Gjest Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Berg

Denne damen har tidligere vært gjenstand for litt grubling på nettet, men jeg prøver meg igjen her med et håp om at noen kan supplere meg med opplysninger. Vet noen hvor hun kom fra og hvem som var foreldrene?Man finner henne gift i Nidarosdomen 11.10.1868 med søfarende ungkarl Hans Olsen Eggen (f. 1846, Melhus). Hun blir da oppgitt å være 20 1/2 år gammel og født i Kristiansund, faren var Ole Olsen Sogge: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_side=313&show=15&uid=326194&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke...videre nevnes hun også som Johanne Gjertine Olsdatter Sogge ved datteren Ingeborg Annettes dåp 1.8.1875 i Bakke kirke, Trondheim: Lenke...ved FT1875 for Trondheim står det derimot at hun er født i Trondheim: Lenke...ved FT1900 for Trondheim står det igjen at hun er født i Kristiansund: Lenke Det synes hevet over enhver tvil at hun ikke skulle ha tilknytning til en gård Sogge, og jeg tror den det gjelder er Sogge i Surnadal. Det beste forslaget jeg hittil har fått er at hun skal være datter av Ole Thoresen Sogge (1819-1900) og Marit Johnsdatter Krangnes (1824-1905), disse finnes gift i Surnadal 11.2.1847. Presten må da ha skrevet feil etternavn på faren til Johanne Gjertine ved hennes bryllup. Dessuten finnes det etter hva jeg kan se ingen Johanne Gjertine i kirkebøkene for Surnadal i årene rundt 1847.Man finner Ole Thoresen og Marit Johnsdatter i Kristiansund i 1865: LenkeDebatten jeg tidligere henviste til befinner seg her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det står Ole Olsen Sogge øverst på høyre side, fødte og døpte 1848 Kristiansund, men dessverre så er mesteparten borte. Kanskje du kan være heldig med konfirmanter fra ca.1862.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant henne konfirmert i Kvernes, nr 4.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Ministerialbok nr. 568A11 (1854-1868), Konfirmerte 1863, side 247. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

...og hvis noen klarer å finne Johanne Gjertine eller foreldrene (Ole Olsen Sogge og Ingeborg Ingebrigtsdatter) i FT1865 må vedkommende rope ut, for jeg klarer ikke å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er dåpen til den Gurianna som Berit fant, nr 48.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A06 (1832-1842), Fødte og døpte 1842, side 89. Permanent sidelenke: LenkeVet ikke om fadderne kan være til hjelp her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Tusen takk! Dersom noen drar kjensel på disse navnene hører jeg gjerne fra dere; Grytten og omegn er ikke det området jeg kjenner best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Johanna Gjertinas dåp nr 5 i Kristiansund. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6413&idx_id=6413&uid=ny&idx_side=-68>LenkeJeg temmelig sikker på at denne Embiør/Ingeborg Ingebrigtsdatter er f 2 des 1813 i Grytten. Hennes foreldre er Ingebrigt Eriksen og Guri Andersdatter Skorgen. Hennes fars fam kom fra Lesja, der bruker de Embiør for Ingeborg. Se tema 37031 LenkeOle Olsen Sogge og Embjør flytter til Christiansund 19 april 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Takk igjen! Pussig faddersammensetning på Imbiør: 'Jeg selv [presten Hans Rasmus Astrup], min Kone, min Datter, min Søn Lieut: (...)'Var det kanskje dårlig med folk som møtte opp i kirken 1. juledag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.