Gå til innhold
Arkivverket

[#71027] Azora Hansen f.1895, Halden. Vet noen noe om henne?


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Jeg har prøvd å finne Azora f.Hansen i 1895. Jeg har et gammelt postkort som sier at hun sendte det fra Halden, men jeg finner ingen spor i kirkebøkene. Mor Rikka/e Emilie f. Andersdatter og far Karl Hansen. Det er jo et litt uvanlig navn, så jeg håper noen reagerer på fornavnet. Mor er fra Berg/Asak.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Asora Helmine døpt: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6A (1878-1903), Fødte og døpte 1896, side 131. Permanent sidelenke: LenkeViser at hun ble født 14. des 1895 og døpt 12 okt. 1896 i Id. Foreldre: Carl Johan August Hansen og Rikka Emilie Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Trine - Asora Helmine f:14 12 1895,døpt 12 04 1895 i Idd.Foreldre :Carl johan August Hansen f: 1853(Stenhugger)Hustru Rikka Emilie Andersen f:1857.De ble viet i Idd 24 05 1895.Kilde Idd !878/1903,side 131,post 9.Hilsen Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Tusen takk for hjelpen! Familien delte seg og flyttet flere steder, så det har vært litt vanskelig å få oversikt over gjengen! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Vet ikke om det er et kors som er lagt inn i kirkeboken, ved et senere tidspunkt, ved hennes dåp. Se lenke i innl 2.Ser videre at du selv har lagt inn forslag til rettelse av hennes navn i FT-1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00117&gardpostnr=249&personpostnr=1868&viskorrektur=true>LenkeHennes konf har du kanskje allerede fra før? Azora el Asora Helmine bodde fremdeles i Idd i 1910 da hun ble konfirmert. (Nr 1) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Vedr. kors v/dåp. Rett ref til lenke er: Se lenke i innl. 3. Beklager feilhenvisningen.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Solveig!Takk! Det som gjør meg litt forvirret mht. navnet er at det tydeligvis blir brukt Asora i kirkeboka, mens på postkortet hun sendte til min oldemor skrev med z. Er det presten som har rett? -bør vel prøve å finne noen etterkommere, så får jeg vel svar på spørsmålet! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Solveig!Takk! Det som gjør meg litt forvirret mht. navnet er at det tydeligvis blir brukt Asora i kirkeboka, mens på postkortet hun sendte til min oldemor skrev med z. Er det presten som har rett? -bør vel prøve å finne noen etterkommere, så får jeg vel svar på spørsmålet! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

#7 - Det er et kryss, ikke kors. Krysset er satt der i ettertid. Kanskje av presten da han skrev ut en fødselsattest til henne?I forhold til skrivemåte av navn: Det er veldig vanlig at prestens skrivemåte ikke samsvarer med den som bæreren av navnet selv brukte. De visste kanskje ikke hvordan presten hadde skrevet det? Ikke alle kunne jo lese og skrive heller. Utfordringen vår som slektsforskere blir hvilken skrivemåte vi skal legge inn i databasen. Kanskje begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Trine Du har nok allerede fått de opplysninger du hadde ventet. Karl Hansen født 1856 i Idd og var stenhugger på gården Furuvarp i Idd, med kone Rikka Andersen født 1857 i Berg, og datteren Asora Karlsdatter Hansen født 1895 i Idd.Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei,Ser det er en stund siden denne debatten gikk, men Azora - det er slik jeg har sett hennes navn skrevet - var skolevenninne av min grandtante. Hun var aktiv i Idd ungdomslag, og er å finne på gamle bilder derfra. De henger på Bøndernes Hus (nå Idd bygdehus) på Idd. Vi har også noen ungdomsbilder av Azora i gamle album som kan kopieres, om det er av interesse.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Ole Henrik!Vi har vært uten internett hjemme i lang tid, og i dag er vi oppe igjen, og til spennende innlegg fra deg!Jeg er selvfølgelig interessert i bildene av Azora, og vil gjerne ha det du har av informasjon om henne og hennes etterkommere! (Der har jeg ikke kommet noe lenger)du kan kontakte meg på trine(a)hotmail.commvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Unnskyld! Jeg så nå at jeg hadde lagt inn feil epostadresse!Riktig skal være trinebar@hotmail.comMvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.