Gå til innhold
Arkivverket

[#71049] Mathilde Mathisasdatter fra Tossene, Bohuslen til Tjøme


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Mathilda Charlotte Mathiasdatter var ført 31.12.1861 på Rørby i Tossene, Sverige. Hun var datter av Johan Mathias Andersson, f. 16.01.1819 (vet ikke hvor) og Johanna Olsdotter, f. 04.12.1823 (vet ikke hvor)Johan Mathias og Johanna ble gift 19.06.1861. De fikk barna: Mathias i 1859, Mathilda Charlotta 1861 og Jacobina 1847. Det er det jeg foreløpig har fått opplyst. Johanna Olsdotter fikk også den uekte sønnen Joseph Josepsson 1, juni 1851. Alle barna er født på Rørby i Tossene (tror jeg). Mathilda Charlotte flyttet til Tjøme, Vestfold i 1883 og giftet seg der i 1885. Jeg lurer på om det er mulig å finne ut mer om familien hennes i Sverige? Hadde hun flere søsken, flyttet andre i familien til Norge? Mer om hennes foreldre osv....Mvh Bente Borgen Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bente - Kunne ikke finne flere søsken til Mathilde.Jacobina 22 04 1847 er nevnt som styvdotter.Josef 01 07 1851 er nevnt som styvson.Johanna,Mathildas mor er født i Tågeröd Tanum 12 04 1823.Foreldre:Olof Andersson og hustru Anna Olsdotter(hun er 35 år ved Johannas fødsel)Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk! Kan 'styvson' og 'styvdotter' bety stebarn? Da i tilfelle i forhold til far? Eller mor? Står det noe om hvemasom kan være deres evt. far? Var dette husmannsfolk, eller? Tågeröd, Tanum, vet du om det også er i Bohuslen? Finnes det noen dødsdatoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bente - Tanum er i bohuslän.Styvbarn=Stebarn.Disse var Johannas uekte barn.Et nytt barn:Martin Julius f:04 09 1859.Foreldre:Torpare Mathias Andersson og Johanna Olsdotter,deres adresse Rörby Sörgård Tossene.Johanna dør 28 04 1862,adresse Rörby Sörgård Damkasen Tossene.Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk igjen! Da fikk vi altså vite at Mathias Andersson og Johanna Olsdotter sammen hadde barna Charlotta Mathilda og Martin Julius. Damkasen? Er det navnet på stedet/gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bente-Kasen kan vel oversettes med byggning,hus eller gård.I dette tilfelle antageligvis ved dammen.Kasen er også brukt i Norge.Det Spanske ordet Casa har samme betydnig.Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bente Borgen

Broren Joseph tok visstnok etternavnet Hjelm. Jeg kan ikke finne noe mer om familien, eller hvorfra Mathilda reiste. Kan noen hjelpe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.