Gå til innhold
Arkivverket

[#71054] adopsjon, fosterbarn o liknande, 'sette burt'


Gjest Arthur M. Pilskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Arthur M. Pilskog

Var det noko slag registrering av born som blei 'sette burt'. Eg veit om born som vaks opp andre plassar enn der dei vart fødde, og eller hjå andre enn sine eigne slektningar. Kan ein finne det i kyrkjebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Disse barna vil bare indierkte kunne finnes i kirkebøkene, om de f. eks. ble konfirmert et annet sted enn der de var døpt.Det var flere måter å bli 'satt bort' på. Noen var det familien som ordnet, uten at noen myndighet var koblet inn. Andre var det Fattigvesenet som tok seg av, og da ble det betalt ut penger for oppfostringen, og dette skulle registreres i Fattigvesenets protokoler. Eksempler på dette kan finnes i materialet fra Bergen Fattigvesen (fra Bergen byarkiv), som ligger som skannede bøker i Digitalarkivet.Det fantes også egne foreninger for 'forsømte barn', som kunne ta initiativ og bekoste utplassering av slike barn. Dette var nok i prinsippet private foreninger, og arkivene er nok bare delvis tatt vare på i offentlige arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Takk for svar. Eg har funne han eg tenkjer på, som konfirmant. Men eg tenkjer på korleis det vart gjort. Kunne ein berre overlete borna slik utan vidare? Bornlause som trong eller ynskjte born gjorde det av godlynne eller som ei utsikt til arbeidskraft i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ikkje berre arbeidskraft, men forsikring for framtida. Ein familie med mange born kunne avstå ei av dei yngste jentene (oftast) til ein nær eller fjern slektning eller nabo som ikkje hadde born sjølv. Godt meint, men sikkert ikkje så lett å forstå for den vesle 4-5-åringen som ikkje fekk vere heime hos mor og far lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Ja, det var andre tider. Alt etter korleis dei vart tekne vare på, må det ha gjeve ei livslång verknad. Tenk kor opptekne vi er av desse tilhøve i dag. Om dei var 'ægte' eller 'uægte' var og ei ekstra bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvilken tidsperiode er det dere behandler ? Jeg hadde en tipptipp som i 1801 stod som plejebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Eg tenkte på så seint som 1870. For det var vanleg då også. Men veit om ei jente fra 1830 som eg ikkje finn. Har fødsel- og dåpsdatoen, men veit ikkje kor ho tok vegen. Blei ho 'sett burt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.