Gå til innhold
Arkivverket

[#71060] Soldat och husman Ole Gulbrandsen troligen född ca 1745-47 i Nes-AK


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Denne person har jag varken lyckats hitta född eller avliden och undrar om någon vet nåt om honom? Han gifte sig med Rönnaug Eriksdatter 1767: Nr 18 höger sida, han bodde då på Nyhus och Rönnaug på Stensbodung [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-201>LenkeDe fick 9 barn och i FT finns de på Stensbodung eie i Nes. Det sist födda av barnen: Karen har jag förresten aldrig hittat i dopboken, hon bara 'dök upp' i FT. Född ca 1791.Frun Rönnaug dog 1816 och stod som gift så jag antar hon INTE var änka då? Nr 30 höger sida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ang. de olika fødda Ole G. så har jag uteslutet alla nu utom han fødd 1745 som jag inte riktigt har hittat vad som hände än. Kunde inte hitta gården Ånerud i FT 1801 heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för tips!!Har undersökt denne Gulbrand, men jag tror kanske inte det är Oles far ändå. På Stahaug hittade jag i själsregistret (vänster sida) en Gulbrand Olsen som jag tror kan vara denne: LenkeHan har flera barn varav en heter Amund som verkar vara den som senare var gift med Inger Eriksdatter och som var syster till Rönnaug Eriksdatter. Åldern på Amund stämmer med den Inger var gift med. De bodde på Stensbodung när de gift sig så jag tror att Gulbrand kan ha flyttat dit. Det kan ju vara fel antagande förstås.....Sen på Stahaug under denne Gulbrand Olsen finns en Ole Gulbrandsen boende där 1780 gift med Marte Larsdatter och denne Ole verkar trolig son till Gulbrand.Det kan ju förstås vara min Oles far Gulbrand som flyttat till Stensbodung också men jag kan bara inte hitta nåt belägg för det så jag är rädd jag får ge upp att hitta Oles anor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.