Gå til innhold
Arkivverket

[#71062] Henrik Julsen 'Bergen' ca. 1730-åra


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Henrik Julsen var f. 1693 Brønnøy Nordland. Han flyttet til Bergen i 1720 og d. mellom 1738-1758. Barna het: Anders, Thora, Maren, Berit, Julianna og Regina. Jeg ser dem ikke i 'digitized kirkebøkene' for Bergen. Jeg er interessert i død og giftermaalet for Henrik. Hvor bodde familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ikke lett å finne noe på denne. Kan han ha tatt etternavn 'Rode' eller Rhode'?Jeg har nemlig funnet Thore henriksd Rode gift Bergen 1754 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14461&merk=14461#ovre>Lenke Juliana Henrichsdatter Rhode gift Bergen 1772 Lenke og Regina Henriksd Rode gift Bergen 1751 Lenke. Jeg finner også Andreas Henriksen Rhode gift 1763 i Bergen Lenke og død i 1787 Lenke. Og også ei Maren Kristina Rhode som mor i Ofoten 1768 Lenke og Berte Catharine Rode som mor i Bergen 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Interessant Egil! Gaarden de kom fra i Brønnøy var Rødhyll, saa der kan etternavnet ha kommet fra. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kan han vaere Henrik Iversen Rode som døde i Bergen (NK) i 1751? Jeg har spurt etter et skifte. Jul var skrevet 'Giuversen' i de gamle dagene og trolig tok han dette Iversen fordi det var lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Jeg også kom over denne Henrik Iversen. Han hadde i alle fall to barn som hadde likt navn med de som du har i lista di, men også noen med andre navn. Tenkte mest på at han kanskje var ein annen enn din, men likevel en kandidat til dette Rodenavnet. Kanskje kan han då være den same likevel.De barna til Henrik Iversen som jeg har funnet er: Regina Maria f. 1723 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp12011668&gardpostnr=41248&personpostnr=120985&merk=120985#ovre>Lenke Maren Susanne f. 1725 Lenke, Kierstine f. 1728 Lenke, Birgitte (tvilling?) f. 1728 Lenke, Johan Henrich f. 1738 Lenke.Jeg mener at Anders/Andreas ved dødsregistreringa var oppgitt til å være fødd 1732, men han kom ikke opp i lag med søk etter barn til Henrik Iversen. Tar et eget søk på Anders/Andreas, og får då opp denne i 1733. Lenke. Her heter faren Henrich Johansen, men mora ser ut til å være den samme, så da er det trolig den samme Henrich.Dersom vi gjør et lignende søk på Julianna får vi denne Juli Johanne f. 1731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Da er nok dette dødsregistreringen til Cathrine Margrethe i 1752 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=bedo1668&gardpostnr=45571&merk=45571#ovre>Lenke. Av kirkeboken ser det ut om om det kan være Johannesdtr som er rette farsnamnet hennes. (nr. 95) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er også Andreas død 1787 Lenke og enka hans i 1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Det er snilt av deg aa sende meg god hjelp! Jeg har sett paa originalen i Nykirken kirkebok og i 1723 (s. 68) staar Regina Maria. Der ser 'Iversen' ut som et rart etternavnet som trolig lydet som Iversen, men var Jur/Gifversen. Det kan ha vaert lettere aa veksle til Iversen. Jeg tror dette er riktig familien. Da Cathrine døde var hun kalt Rode. som er god. Skal arbeide videre.med dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.