Gå til innhold
Arkivverket

[#71065] Tydehjelp i Porsgrunn


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er usikker på navnet «Hach», tidligere har jeg tolket det som Isach. Har du sett dette navnet i andre kilder, eventuelt med andre stavemåter?Hr. Jeremias Hagerup hadde ikke verdens peneste håndskrift, men jeg har jobbet meg gjennom kirkeboka hans for Vestsida og her er min transkripsjon:«Den 2 Julii var ungkarl og Seielmager Hach? Sørensen Grønvold begierendes at blive Copulered hiæmme i huuset med Enken Karen Maria Lyche efterfølgende 5te Julii, og til den ende foreviiste Copulations bevilling af 13 Jun: 1787. 1787: Samt Skiftebrev efter hans tilkommende kones første mand Jacob Thomesen. I øvrigt at intet Lovstridigt er, som dette ægteskab kan hindre Cavere underskrevne Ole Johannisen, Anders Olsen.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Takk til Kristian og Gunn, - da fikk jeg litt mer bakgrunn. Det er uansett et navn som høres «importert» ut, og jeg tipper at det er en frisisk variant av Jaques eller Jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei alle sammen og tusen takk. Hack er min direkte stamfar, syvende tipp tipp tipp tipp tipp bestefar og jeg har ikke funnet ham på Solum Slekt pga Isach navnet, men nå blir det jo riktig spennende! Så flott at jeg fikk sporene til Larvik Kristian,takk for det. Hei Gunn, flott å se deg her igjen!En ting, hvor stammer Grønvold fra, er det et område i Porsgrunn eller omegn? Er jo Porsgrunn jente men er ikke kjent over alt, særlig etter over 25 år borte.kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har nok ikke Hach eller familien hans på Solumslekt, - de er «på feil side av ælva» i forhold til mitt hovedområde.Jeg har vært borti Grønvold-navnet en rekke ganger, mest i forbindelse med offiserer og embetsmenn, men ikke forsøkt å systematisere det på noe vis. Det finnes sikkert noe publisert om Grønvold-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ok, takk skal du ha. Grønli er jo et navn i området men jeg får google litt å se hva jeg finner. Nå har jeg lagt inn fra skifter de personene jeg har funnet på min hjemmeside så får jeg jobbe videre med det utover sommeren. hilsen kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.